Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Veronica-dj Rob van Someren geeft startsein campagne
Verlichting auto's te vaak niet in orde
Er rijden in ons land teveel auto's met een defecte of verkeerd afgestelde verlichting. Vorig jaar was dat bij 1 op de 6 auto's het geval. Daarmee is de verkeersveiligheid onnodig in het geding. Dat zeggen ANWB, BOVAG, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Philips, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland bij de start van de campagne 'Goed Licht Beter Zicht'.
Vanaf 25 oktober tot 30 november kunnen automobilisten hun verlichting laten controleren bij ruim 6.000 BOVAG-autobedrijven in ons land. Aanstaande zaterdag kunnen zij daarvoor ook terecht bij de Wegenwachtstations van de ANWB. Het startsein van de campagne werd gegeven door Joop Goos, directeur van Veilig Verkeer Nederland. Hij nam de campagneposter namens de partners van Goed Licht Beter Zicht in ontvangst uit handen van Radio Veronica discjockey Rob van Someren. De dj van Veronica maakt als parttime politieman deel uit van het Regioplan Verkeersveiligheid (RPVV) van het korps Amsterdam-Amstelland.
Automobilisten worden de komende weken via de attentieborden langs de snelwegen en rustplaatsen en provinciale wegen geïnformeerd over de campagne Goed Licht Beter Zicht. Daarnaast worden er radiospots ingezet en verschijnen er artikelen in kranten van onder meer Wegener HuisaanhuisMedia. Op de site www.goedlichtbeterzicht.nl is alle informatie te vinden, evenals een enquête. Door hun verlichting in de actieperiode te laten controleren en de speciale actiecoupon te laten afstempelen, maken automobilisten kans op aantrekkelijke prijzen, waaronder een reis naar Egypte.
November autoverlichtingsmaand
Joop Goos: "Goed Licht Beter Zicht is een initiatief van ANWB, BOVAG, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Philips, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland. De campagne wijst automobilisten er op dat goede autoverlichting van het grootste belang is, óók voor de kwetsbare verkeersdeelnemers. De initiatiefnemers willen de automobilist daarvan doordringen. Dat een bekende persoonlijkheid als Rob van Someren en zijn zender Radio Veronica aandacht aan de campagne besteden, vinden wij een goede zaak. Zo bereiken we vele weggebruikers."
"Natuurlijk ben ik DJ, maar ook ben ik als politieman lid van het Regioplan Verkeersveiligheid van het korps Amsterdam-Amstelland", aldus Rob van Someren. "Wij zien bij controles ontzettend veel auto's met gebreken aan de verlichting. De kans op ongelukken - en niet alleen als een koplamp stuk is - wordt daardoor zó groot, dat het goed is dat daarvoor aandacht wordt gevraagd. De samenwerking tussen het campagneteam en ons radiostation helpt ongetwijfeld het aantal defecten terug te dringen. Mensen moeten zich bewust zijn van de gevaren. Zo wordt het een stuk veiliger op de weg."
ANWB, BOVAG, Philips, RAI Vereniging, Veilig Verkeer Nederland en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat worden in de campagne ondersteund door Centraal Beheer Achmea, RDW, Essilor, Valeo, Monroe en Wegener Huis-aan-huisMedia.
EINDE BERICHT