Ingezonden persbericht


Persbericht

Haarlem, 22 oktober 2008

Bijbel10daagse 24 oktober van start

Thema: 'De Bijbel tussen trend en traditie'

Sinds enkele dagen is de glossy HEMEL in de meeste Nederlandse winkels te vinden. Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) brengt het magazine uit in het kader van de naderende Bijbel10daagse die 24 oktober van start gaat en tot 3 november duurt. De glossy ligt dan ook geheel in de lijn van het thema 'De Bijbel tussen trend en traditie'. Ook dit jaar gaat de Bijbel10daagse gepaard met tal van landelijke en regionale activiteiten.

Bijbelleesweb

Op maandag 27 oktober organiseren vrijwilligers van het Nederlands Bijbelgenootschap een 'Bijbelleesweb' in Noord-Nederland. Diverse politici lezen op hetzelfde tijdstip het verhaal van de Barmhartige Samaritaan (Lucas 10:25-37) voor. Dit gebeurt in (hoge)scholen, bibliotheken, kerken en andere locaties die voor alle Nederlanders toegankelijk zijn.

Nationale Bijbeltest

Ook dit jaar is de Nationale Bijbeltest weer op televisie. Verschillende publieksgroepen gaan op dinsdag 28 oktober om 20:30 uur de strijd met elkaar aan. In de studio nemen de Zeelieden, de Doodgravers, de Kickboksters, de Personal Coaches en de Corpsballen het tegen elkaar op. Dit gebeurt in het bijzijn van verschillende bekende Nederlanders, waaronder Catherine Keyl, Tatjana Simic, Esmaa Alariachi en Boris van der Ham. De Nationale Bijbeltest op Nederland 2 is een gezamenlijke uitzending van NCRV en EO en wordt gepresenteerd door Jacobine Geel en Bert van Leeuwen.

Naast de landelijke activiteiten vinden er ook lokaal en regionaal tal van evenementen en acties plaats. Zo is er de officiële presentatie van de Groninger Biebel en de verschijning van de NBV Studiebijbel. Voor meer informatie en activiteiten, kijk op www.bijbel10daagse.nl.

HEMEL, glossy die verder kijkt

In aanloop naar de Bijbel10daagse lanceert het NBG op 24 september HEMEL, glossy die verder kijkt. Het magazine is ondertussen in veel Nederlandse winkels en op www.hemel.nu te koop. Met de lancering van HEMEL is een speciale site online gegaan. Op www.hemel.nu is niet alleen de glossy te bestellen, ook kan men een preview van de verschillende artikelen bekijken. Daarnaast maakt men door deelname aan de Cruijff Actie, de Bijbelactie of actie North Face kans op bijzondere prijzen.

Nederlands Bijbelgenootschap
Het Nederlands Bijbelgenootschap (NBG) heeft als doel ervoor te zorgen dat de Bijbel zoveel mogelijk mensen bereikt en aanspreekt in binnen- en buitenland. In Nederland zorgt het NBG onder meer voor moderne, betrouwbare bijbelvertalingen en organiseert het projecten om de bekendheid van de Bijbel te vergroten, zoals de Bijbel10daagse.


---

Noot voor de redactie (