Openbaar Ministerie


* >Dodehoekspiegel leidt niet tot daling slachtoffers

Dodehoekspiegel leidt niet tot daling slachtoffers

De dode hoekspiegel heeft nog niet geleid tot een duidelijke afname van het aantal dodelijke slachtoffers. Dit staat in een rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) waarin de dodehoekongevallen binnen de bebouwde kom van de afgelopen tien jaar zijn geanalyseerd. Het rapport vormt een nuttige aanvulling op het begin 2008 verschenen BVOM-rapport over dit onderwerp.

Hoewel direct na de introductie van de dodehoekspiegel in 2003 er een duidelijke daling te zien was, is het aantal dodelijke slachtoffers weer terug op het niveau van voor de invoering (zo'n 15 dodelijke ongevallen). Het is mogelijk dat met het verdwijnen van de aandacht voor de problematiek het aantal ongevallen weer toe nam. Bovendien deed de daling zich voor tussen alle typen ongevallen waar vrachtauto's en fietsers betrokken waren, waardoor het niet waarschijnlijk is dat de afname in deze jaren komt door de extra spiegel.

Naast het 'klassieke' dodehoekongeval (rechts afslaande vrachtauto en rechtdoor gaande fietser) is een tweede type dodehoek gedefinieerd. Het onderzoek van het BVOM had hier ook op gewezen. Het betreft ongevallen met vrachtauto's die een fietspad (met fietsers in de voorrang) haaks kruisen alvorens een voorrangsweg op te rijden. Dit type ongeval doet zich ook bij rotondes voor. Beide gevallen doen zich de laatste jaren frequenter voor. Dodehoekongevallen doen zich vooral voor bij vrachtauto's die hebben moeten stilstaan voor een stoplicht of voorrangsweg.

Aangezien fietsers meestal voorrang hebben is de vrachtautochauffeur wettelijik gezien verantwoordelijk om een ongeluk te vermijden. Dit kan op twee manieren: door afstand tot fietsers te houden en door te beschikken over hulpmiddelen waarmee hij de fietsers wel kan zien. De SWOV vindt daarnaast, evenals het BVOM, dat ook fietsers hun verantwoordelijkheid moeten kennen en op gepaste wijze van hun recht op voorrang gebruik moeten maken.