* >Dodehoekspiegel leidt niet tot daling slachtoffers
Dodehoekspiegel leidt niet tot daling slachtoffers
De dode hoekspiegel heeft nog niet geleid tot een duidelijke afname
van het aantal dodelijke slachtoffers. Dit staat in een rapport van de
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) waarin
de dodehoekongevallen binnen de bebouwde kom van de afgelopen tien
jaar zijn geanalyseerd. Het rapport vormt een nuttige aanvulling op
het begin 2008 verschenen BVOM-rapport over dit onderwerp.
Hoewel direct na de introductie van de dodehoekspiegel in 2003 er een
duidelijke daling te zien was, is het aantal dodelijke slachtoffers
weer terug op het niveau van voor de invoering (zo'n 15 dodelijke
ongevallen). Het is mogelijk dat met het verdwijnen van de aandacht
voor de problematiek het aantal ongevallen weer toe nam. Bovendien
deed de daling zich voor tussen alle typen ongevallen waar
vrachtauto's en fietsers betrokken waren, waardoor het niet
waarschijnlijk is dat de afname in deze jaren komt door de extra
spiegel.
Naast het 'klassieke' dodehoekongeval (rechts afslaande vrachtauto en
rechtdoor gaande fietser) is een tweede type dodehoek gedefinieerd.
Het onderzoek van het BVOM had hier ook op gewezen. Het betreft
ongevallen met vrachtauto's die een fietspad (met fietsers in de
voorrang) haaks kruisen alvorens een voorrangsweg op te rijden. Dit
type ongeval doet zich ook bij rotondes voor. Beide gevallen doen zich
de laatste jaren frequenter voor. Dodehoekongevallen doen zich vooral
voor bij vrachtauto's die hebben moeten stilstaan voor een stoplicht
of voorrangsweg.
Aangezien fietsers meestal voorrang hebben is de vrachtautochauffeur
wettelijik gezien verantwoordelijk om een ongeluk te vermijden. Dit
kan op twee manieren: door afstand tot fietsers te houden en door te
beschikken over hulpmiddelen waarmee hij de fietsers wel kan zien. De
SWOV vindt daarnaast, evenals het BVOM, dat ook fietsers hun
verantwoordelijkheid moeten kennen en op gepaste wijze van hun recht
op voorrang gebruik moeten maken.
Openbaar Ministerie