( BW)(EUROPAGES) De studie die geleid is door het Europages
Observatory toont dat het Internet een directe impact heeft op de
internationale ontwikkeling van MKB's
Redactie Business
PARIJS--(BUSINESS WIRE)--23 oktober 2008--In een recent online
onderzoek dat opgedragen is door het Europages Observatory, heeft het
bedrijf OpinionWay 3.438 MKB's ondervraagd uit 4 verschillende
Europese landen die het Internet gebruiken als een deel van hun
internationale ontwikkelingsstrategie. De resultaten onthulden dat hun
prestaties duidelijk hoger zijn dan het gemiddeld MKB dat importeert
of exporteert.
Het Europages Observatory werd opgericht in 2002 om beter de
verwachtingen, de resultaten en het gedrag van de beleidsvormers van
Europese MKB's te definiëren door hun geïnformeerd te houden over de
meest efficiënte, internationale praktijken en door hen te helpen
zichzelf te promoten in de media. Als een deel van deze rol, tracht
het Observatory één van de grootste vragen van de industrie te
ontdekken: wat is de rol van het Internet in de internationale
ontwikkeling van een MKB, en, meer specifiek gezien, zijn de bedrijven
die het Internet gebruiken als een gedeelte van een internationale
ontwikkelingsstrategie succesvoller dan zij die dit niet doen?
Het antwoord dat verkregen is door beleidsvormers van ieder uit de
4 Europese landen die onderzocht zijn (Duitsland, Frankrijk, Spanje en
Italië) gaf onverwachte resultaten. MKB's die het Internet gebruiken
als een gedeelte van hun benadering voor internationale ontwikkeling,
hebben een dynamisch en concurrerend profiel. Het is verrassend te
zien dat er weinig verschillen bestaan tussen de 4 landen die in
beschouwing zijn genomen. Het is ook belangrijk op te merken dat
fabrikanten over het algemeen overgerepresenteerd zijn (44% van het
totale aantal).
De bedrijven die onderzocht zijn, bleken op internationaal niveau
extreem actief te zijn, hoe groot of klein ze ook waren (klein
kantoor, kantoor thuis of MKB): 55% import en 65% export. Gemiddeld
gezien, zijn bedrijven die importeren in contact met 3,6 landen en zij
die exporteren in contact met 8,7 landen. Om dit in perspectief te
zien, exporteert 49% van de Franse MKB's naar één land en exporteert
63% naar slechts twee landen. De resultaten tonen dat de eerste 15
Europese lidstaten, Azië en de Verenigde staten de meest belangrijke
handelszones zijn voor MKB's. China, Oost Europa en Centraal Europa
bevinden zich te midden van de belangrijkste geografische zones vóór
Duitsland, en is Afrika één van de grootste handelspartners voor
Frankrijk.
Het onderzoek onthulde dat 75% van de deelnemers vonden dat
productkwaliteit en expertise de sleutel is van het succes van een
bedrijf op de wereldmarkt. 58% van de Duitse beleidsvormers citeerde
dat de specialisatie van een bedrijf een belangrijke factor is voor de
internationale ontwikkeling van een bedrijf, terwijl kosten bij 44%
van de Spaanse deelnemers werden genoemd. Het onderzoek meldde
eveneens dat het adverteren op het Internet het belangrijkste middel
is voor internationale ontwikkeling voor MKB's, vóór evenementen of
beurzen.
Het onderzoek besluit dat MKB's, die het Internet gebruiken als
deel van hun benadering voor internationale ontwikkeling, meer
bedrijvig zijn en meer succes hebben dan zij die dit niet doen. Het is
eveneens belangrijk te onderstrepen dat de Franse MKB's min of meer op
dezelfde voet staan als hun Europese tegenhangers, terwijl Duitse
bedrijven een stap voor liggen op de 3 ondervraagde landen. Duitse
MKB's exporteren bijvoorbeeld gemiddeld naar 10,7 landen, terwijl
Franse bedrijven naar 7,8 landen exporteren en Spaanse bedrijven naar
slechts 6,8 landen. Het is geen toeval dat 69% van de Duitse bedrijven
het Internet gebruiken om te adverteren, in vergelijking met slechts
45% van de Franse bedrijven.
Twee duidelijke conclusies kunnen uit deze resultaten worden
getrokken:
-- Succesvolle bedrijven leren hoe ze het Internet moeten
adopteren en moeten gebruiken in hun internationale
ontwikkelingsstrategie;
-- Het Internet is een hulpmiddel dat het potentieel van
internationale ontwikkeling verhoogt.
"Deze studie onderstreept het potentieel van Europese MKB's die
het Internet gebruiken als een hulpmiddel voor hun internationale
ontwikkeling. Het geeft aan dat zij meer bedrijvig zijn en meer succes
hebben dan het gemiddelde MKB", verklaart Paolo Giuri, hoofddirecteur
van Europages, over het onderzoek. "Volgens mij is het belangrijk een
balans te vinden tussen de behoeften van het bedrijf en de realiteit
van de markt van vandaag. En het is nu, en nu meer dan ooit, dat MKB's
moeten kiezen voor oplossingen die doeltreffend, goedkoop en
rechtdoorzee zijn", concludeert hij.
Over EUROPAGES:
Als internationale B2B zoekmachine, is Europages een referentie in
termen van professionele zoekmotoren in Europa. Het brengt 1 miljoen
bedrijven samen, uit alle industriesectoren en uit 35 landen, die
geselecteerd zijn vanwege hun dynamisme in import en export.
www.europages.com is toegankelijk in 26 talen: Frans, Engels,
Duits, Italiaans, Spaans, Nederlands, Zweeds, Deens, Fins, Hongaars,
Pools, Portugees, Sloveens, Turks, Grieks, Russisch, Noors, Romeins,
Estisch, Tsjechisch, Litouws, Lets, Bulgaars, traditioneel en
vereenvoudigd Chinees en Arabisch.
Onder de aandeelhouders van Europages bevinden zich drie van de
grootste uitgevers van de Europese Gele Gids: SEAT Pagine Gialle
(Torino, Italië), Yell Publicidad (Madrid, Spanje) en DeTeMedien
(Deutsche Telekom - Frankfurt, Duitsland).
--30--JR/ps*
CONTACT: EUROPAGES
Claudine Leprince
Directrice Communicatie
Telefoon: + 33 1 41 16 49 39
E-mail: press@europages.com
Disclaimer: Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele
brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten
worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige,
juridische geldigheid beoogt.