Ingezonden persbericht


Published: 07:30 23.10.2008 GMT+2 /HUGIN /Source: LBI International AB /AEX: LBI /ISIN: SE0000495293

LBi Q3 2008

PERSBERICHT
Amsterdam/Stockholm, 23 oktober 2008

LBI International AB ("LBi"), een wereldwijd opererende marketing en technologie agency, maakt vandaag de cijfers over het derde kwartaal 2008 bekend.

Executive summary

- Sterke performance in het derde kwartaal, mede gezien het effect van de zomervakantie in deze periode


- EBITDA van EUR 6,0 miljoen, een verbetering van 51,3% jaar-op-jaar


- Verbetering van marges in gehele groep door betere kostenbeheersing en hogere conversie van new business. Twee belangrijkste hub markten, Verenigde Staten en Groot-Brittannië, behaalden EBITDA marges van respectievelijk 20,4% en 24,1% in het afgelopen kwartaal.


- Netto-omzet stijgt in derde kwartaal met 3,9% naar EUR 41,0 miljoen jaar-op jaar (EUR 40,3 miljoen). Kwartaalgroei gedrukt door voortgaande herijking van de portfolio en verschuiving van activiteiten richting retained business met een hogere marge


- Winst per aandeel in derde kwartaal komt uit op EUR 0,05 (0,02)


- Executie van de strategic roadmap verloopt volgens plan met continue focus op margeverbetering aan de inkomstenkant en kostenoptimalisatie


- LBi verwacht voor het vierde kwartaal een verdere verbetering van de operationele performance

woord van de CEO

Ondanks het feit dat het derde kwartaal zoals gebruikelijk onder invloed staat van het vakantieseizoen, hebben we een sterk resultaat gerealiseerd. In het derde kwartaal kwam de EBITDA uit op EUR 6,0 miljoen bij een omzet van EUR 41,0 miljoen. Daarmee nam de EBITDA jaar-op-jaar toe met 51% (62% bij constante wisselkoersen).

Ik ben zeer tevreden met de vooruitgang die we geboekt hebben in de afgelopen twee kwartalen. In onze twee belangrijkste hub markten (Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) hebben we EBITDA marges van respectievelijk 20,4% en 24,1% gerealiseerd, door een betere kostenbeheersing en hogere conversie van new business. De maatregelen die we gedurende het jaar hebben genomen om optimalisatie van operationele processen te bewerkstelligen en efficiencyvoordelen te realiseren, zullen in ons voordeel werken bij een verdere verslechtering van de economische omstandigheden. We hebben bewust gas teruggenomen in het najagen van groei en onze focus verscherpt op het aangaan van hoge marge, lange termijn verbintenissen met blue chip klanten. Deze gedisciplineerde en gerichte aanpak in de benadering van new business vormt een waarborg voor winstgevendheid in de aanloop naar 2009. Niettemin, denk ik dat we ons kostenoptimalisatieprogramma kunnen versnellen. Ook blijven we onze kostenbasis direct aanpassen op momenten dat de marktomstandigheden veranderen.

We blijven goede vooruitgang boeken ten aanzien van onze strategische doelstellingen. De dienstverlening van onze twee belangrijkste hub markten is zowel in de breedte als in de diepte verder ingevuld. In de Verenigde Staten kunnen we nu een 'best-in-class' marketing gedreven dienstverlening aanbieden. Onze gespecialiseerde media activiteiten, ons digital creative agency en onze online platform specialisten werken en pitchen in toenemende mate samen en dat op een volledig geïntegreerde wijze. In het Verenigd Koninkrijk hebben we onze search engine optimization, search engine marketing en data en media expertise sterk verdiept. Ook zijn we gestart met een eenduidige marktbenadering en dienstverlening die nu consistent wordt toegepast in alle markten. Dit geeft ons de mogelijkheid om effectiever en sneller in te spelen op internationale pitches. Nu de rebranding van LBi in alle Europese markten nagenoeg afgerond is - Duitsland zal volgen in het lopende kwartaal - is het makkelijker om onze wereldwijde aanwezigheid te profileren en beter in te spelen op wensen van klanten.

Verbeterde transparantie en focus in onze dienstverlening heeft zich vertaald in verbeterde nieuwe zakelijke successen. Belangrijke aanwinsten in het afgelopen kwartaal waren Proximo Spirits in de Verenigde Staten, Waterstones en HMV in Groot Brittannië en IKEA, Q8 en Bayer Healthcare in Centraal- en Zuid-Europa en Scandinavië. Van deze nieuwe klanten krijgen we in toenemende mate het verzoek om alle direct response, ECRM en digitale activiteiten in één contract onder te brengen. Dit benadrukt de relevantie van onze service strategie en onze zeer gedifferentieerde positie in de markt.

Terwijl we een verdere verbetering van de operationele performance verwachten in het vierde kwartaal, is het moeilijk in te schatten hoe de huidige marktomstandigheden van invloed zullen zijn op 2009. Activiteit op het gebied van new business is op landenniveau robuust, maar het is nog niet duidelijk in hoeverre deze activiteiten zich zullen vertalen in getekende orders. Het bestedingsgedrag verschilt per sector. Er is een duidelijke afname van budgetten in de automotive en wholesale financiële sector, die momenteel echter wordt gecompenseerd door toenemende digitale- en marketingbestedingen in de retail/e-commerce, fast moving consumer goods en de media/entertainment sector.

We verwachten in ons vierde kwartaalbericht een duidelijker beeld over 2009 te kunnen geven. Tegen die tijd zullen we de onderhandelingen over de budgetten met onze belangrijkste klanten hebben afgerond. Op dit moment blijven we vol vertrouwen dat we kunnen profiteren van een mogelijk langere periode van onzekerheid en verwachten we marktaandeel te kunnen winnen bij adverteerders die in toenemende mate interesse tonen in een ROI-gedreven dienstenaanbod.

Luke Taylor, CEO