Ingezonden persbericht
Dagcrèmes bekende Nederlandse merken stellen teleur
Amerikaanse cosmeticagoeroe beoordeelt crèmes voor Consumentenbond
Amsterdam, 23 oktober 2008 - Dagcrèmes van bekende Nederlandse merken maken hun beloften lang niet altijd waar. Dat concludeert de Amerikaanse cosmeticadeskundige Paula Begoun. Zij beoordeelde voor de Consumentenbond acht dagcrèmes van bekende Nederlandse merken. De test staat in de Consumentengids van november, die morgen verschijnt. Begoun's hoop dat er een fantastische crème tussen zou zitten voor een zacht prijsje vervloog snel: "Mijn team en ik waren zo klaar met de potjes. Er zit geen enkel product bij dat ik zou aanraden."
Paula Begoun is dé cosmeticagoeroe van Amerika. Als deskundige schuift ze regelmatig aan bij programma's op CNN en zat ze bij Oprah Winfrey op de bank. Haar doel is consumenten te voorzien van heldere en bruikbare informatie. Zij schrijft artikelen en columns en publiceert product beoordelingen in haar boeken en op haar website beautypedia.com. Hoewel ze ook veel pluimen uitdeelt stelt ze vast dat producenten in veel gevallen de mooie beloftes op de potjes niet kunnen waarmaken. Ook over de Nederlandse dagcrèmes is Begoun kritisch. Vooral de samenstelling van de producten en de verpakkingen moeten het ontgelden. "Helaas hadden de meeste crèmes een gedateerde, vrij ouderwetse formule. Dat betekent niet dat het slechte producten zijn, maar interessant zijn ze ook niet want er zijn inmiddels betere ingrediënten beschikbaar."
Alle crèmes die Begoun beoordeelde bevatten een veel te lage, of helemaal geen uv-filter. "Ongelooflijk dat zoiets in een dagcrème ontbreekt", vindt Begoun. "Het klinkt overdreven, maar ik zeg altijd: we verouderen niet, we beschadigen door de zon. Ook op een bewolkte dag of als de zon door het raam naar binnen schijnt. Een goede uv-filter is essentieel."
Ook over de verpakkingen is Begoun niet enthousiast. "Sommige producten bevatten wel goede bestanddelen zoals bepaalde antioxidanten, die gunstig zijn tegen huidveroudering. Maar dit soort ingrediënten houdt niet van lucht en een potje is daarom geen goede verpakking. Bij een pompverpakking of tube komt er veel minder zuurstof bij de crème en blijft het product langer werkzaam."
De website paulaschoice-eu.com bevat een schat aan informatie en adviezen op het gebied van huidverzorging en huidproblemen en geeft antwoord op veel gestelde vragen als "is een oogcrème echt nodig" en "is duur altijd beter". Voorts is op de site een aantal gratis productbeoordelingen te vinden. Via deze website zijn ook verkrijgbaar de producten die Begoun, na meer dan 25 jaar de producten van anderen te hebben beoordeeld, onder de naam Paula's Choice ontwikkelde. Begin 2009 wordt de Nederlandstalige versie van de Europese website gelanceerd.
Paula Begoun is Amerika's belangrijkste criticus en recensent op het gebied van huidverzorgingsproducten en cosmetica. Zij verschijnt regelmatig in Amerikaanse televisieprogramma's (waaronder The Today Show, "20/20", ABC`s Primetime, Dateline NBC, Oprah en CNN) en schrijft columns voor landelijke en regionale kranten in de Verenigde Staten. Van haar boeken gingen 2,5 miljoen exemplaren over de toonbank. De bekendste is 'Don't go to the cosmetics counter without me', waarin ze meer dan 35 duizend cosmeticaproducten van verschillende merken beoordeelt. Haar werk wordt ook door dermatologen en andere professionals gerespecteerd en zij spreekt regelmatig op congressen voor deze beroepsgroepen.
Noot aan de redactie,
Ingezonden persbericht