Consumentenbond
---
23 oktober 2008
DNB: geef duidelijke voorlichting aan spaarders
Er is nog steeds veel onrust onder Nederlandse spaarders. Is spaargeld
veilig, welke banken zijn betrouwbaar? Ook bij de Consumentenbond zijn
dat de meest gestelde vragen op dit moment. De bond roept
toezichthouder DNB (De Nederlandsche Bank) op om duidelijker en
volledig te communiceren over waar het voor Nederlandse consumenten
nog veilig sparen is, bij welke banken het Nederlandse
depositogarantiestelsel geldt en of consumenten met geld op rekeningen
bij banken in het buitenland ook beschermd zijn in geval van
faillissement.
De afgelopen 3 weken kreeg de Consumentenbond ruim 700 vragen binnen
van leden over sparen. Een aantal vragen wordt beantwoord in het
dossier Kredietcrisis op de website van de bond, maar consumenten
worden blijkbaar onvoldoende voorgelicht door de toezichthouder over
de huidige ontwikkelingen en mogelijke gevolgen.
Garantiestelsel
Vooralsnog raadt de bond aan spaargeld zoveel mogelijk te spreiden
over Nederlandse banken met een vergunning van DNB die onder het
Nederlandse depositogarantiestelsel vallen. In geval van faillissement
wordt er EUR100.000,- per instelling per persoon gegarandeerd (dus ook
al heeft een consument meerdere rekeningen bij één bank, er wordt in
totaal EUR100.000,- vergoed). In het geval van een en/of rekening
geldt dit voor beide rekeninghouders. Kijk voor meer informatie in het
dossier Kredietcrisis.
Zie ook: www.consumentenbond.nl/kredietcrisis
---