Gemeente Hoorn
Nieuw ontwerp voor herinrichting Wabenstraat
23 oktober 2008 - Suggesties en opmerkingen tijdens twee
informatiebijeenkomsten in augustus hebben geleid tot aanpassing van
het ontwerp voor herinrichting van de Wabenstraat.
In het nieuwe ontwerp is de bestaande rechtsafstrook bij de
verkeerslichten naar de Liornestraat weer terug. Ten oosten van het
Westfriese Hof komt een voetgangersoversteekplaats. Ten derde komen er
vijf extra parkeerplaatsen.
B en W hebben ingestemd met deze aanpassingen in het plan, dat in
augustus aan omwonenden en andere belanghebbenden is gepresenteerd.
Uitvoering staat op het programma voor volgend jaar, als de bouw van
de Streektuinen is voltooid. Ontwerp
De hele Wabenstraat wordt 30 kilometerzone. Het oostelijk deel van de
straat, vanaf de Westfriese Hof wordt versmald naar 5,5 meter. De
rijbaan komt verder van de woningen aan de zuidzijde van de straat af
te liggen. Het asfalt wordt vervangen door klinkers.
Op de kruising Wabenstraat Westfriesehof Liedtsstraat en op de
kruising Wabenstraat Van Oostzanenstraat Streektuinen komen plateaus.
De drempel bij de Holenweg wordt vervangen door een plateau en de
voorrangsregeling komt hier te vervallen.
Bij de Liornestraat blijft de opstelstrook rechtsaf behouden en komen
er een fietsstrook en een fietsopstelvak bij. De parkeerhavens aan de
noordzijde van de Wabenstraat worden opnieuw ingedeeld. De
langsparkeerhavens aan de noordzijde van de Wabenstraat, tussen de
Liornestraat en Westfriese Hof, worden voor een deel verwijderd. Bij
de school De Stormvogel komt een zogenaamde kiss & ridestrook ten
behoeve van het halen en brengen van kinderen. Deze strook verbetert
de veiligheid aanzienlijk. Liornestraat
Het ontwerp voor de herinrichting van de Wabenstraat is afgestemd op
het meest recente schetsontwerp voor herinrichting van de Liornestraat
met vrij liggende fietspaden. In dit ontwerp krijgt de aansluiting met
de Joh. Poststraat de vorm van een rotonde. B en W hebben de keuze
tussen verkeerslichten en een rotonde laten uitvallen in het voordeel
van de rotonde: een rotonde is veiliger dan verkeerslichten, zorgt
voor een goede doorstroming en biedt voldoende capaciteit om de te
verwachten verkeersstromen aan te kunnen.
De uitvoering is afhankelijk van besluitvorming in de gemeenteraad en
provinciale subsidie. Komend voorjaar kunnen omwonenden meepraten over
het schetsontwerp; uitvoering is voorzien in 2010.