Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ministerie van Verkeer en Wateïstaat

drs. H.H. Jongbloed
Lissevaart 14
2724 SH
Zoetermeer

Contactpersoon Doorkiesnummer Datum Bijlage(n) 29 juli 2oOB
Ons kenmerk Uw kenmerk CEN D/HDJZ-2008/1 038 sector AWW
Onderwerp
Besluit geluidproduktie motorvoertuigen
Ceachte heer Jongbloed,
In uw brief verzoekt u mij de toetsing op de geluidproduktie van motorvoertuigen in de APK-voorschriften te verankeren en feitelijk te doen plaatsvinden. Alvorens op dit verzoek in te gaan, allereerst een korte uiteenzetting van wettelijk systeem op het gebied van voertuigeisen.
Op basis van de Wegenverkeerswet 1994 worden twee soorten eisen gesteld aan motorvoertuigen. Ten eerste eisen met betrekking tot de toelating tot de weg van een (type) voertuig en ten tweede permanente eisen waaraan een motorvoeduig moet voldoen nadat het voertuig is toegelaten tot de weg. De toetsing aan typegoedkeuringseisen vindt eenmalig plaats. De toetsing aan de permanente eisen vindt (voor het merendeel van de eisen) periodiek plaats tijdens de ApK. Daarnaast kan de politie deze eisen te allen tijde handhaven op de weg. De eisen met betrekking tot de toelating tot de weg zijn volledig geharmoniseerd door middel van Europese richtlijnen. Dit wil zeggen dat er voor Nederland geen mogelijkheid bestaat hiervan af te wijken. ook met betrekking tot de ApK bestaan er Europese voorschriften. Deze zijn neergelegd in richtlijn g6/96/ECi. Hierbij gaat het om zogenaamde minimumharmonisatie. Het staat de lidstaten vrij om de ApKuaan te vullen met eisen die niet worden genoemd in richtlijn 96/96/EC. Richtlijn 96/96/EG van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (pbEC L 46)
Hoofddirectie J uridische Zaken Telefoon O7O 351 84 14 Hoofddi recteur Fax 070 351 62 63 Postbus 20906,25OO EX DEN HAAC Internet http://www minvenw nl Koningskade 4 DEN HAAC
Bernrkba.rr Íiel trimliln 9 vanní sLatron CS en stat on HS

ln uw brief venruijst u naar Europese richtlijnen op het gebied van het toegestane geluidsniveau voor motorvoertuigen en naar het Besluit geluidproductie motorvoertuigen waarin deze richtlijnen zijn geïmplementeerd. Aan deze geluidseisen wordt in overeenstemming met de Europese voorschriften getoetst in het kader van de toelating tot de weg van motoloertuigen.
Voorts verwijst u naar een aantal artikelen uit hoofdstuk vijf van het Voertuigreglement waarin een permanente eis is opgenomen over de geluidproduktie van een motorvoertuig. Het keuren van de geluidproduktie van een voeftuig tijdens de ApK is opgenomen in richtlijn 96/96/EC (punt 8.1). De richilijn bepaalt dat geluid onderdeel dient uit te maken van de APK De richtlijn geeft echter niet aan welke eisen aan de geluidproduktie van een motorvoertuig moeten worden gesteld en hoe deze zouden moeten worden meegenomen in de APK. Dit staat de lidstaten vrij. Nederland heeft er vooralsnog voor gekozen in de APK niet te toetsen aan de typegoedkeuringseis voor geluid, maar de keuring te beperken tot de controle op de aanwezigheid van een in goede staat verkerende en goed bevestigd uitlaatsysteem. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat het zeer moeilijk is om de gecompliceerde testen die tijdens de toelating van een voertuig(type) plaatsvinden met betrekking tot de geluidproduktie van motorvoertuigen te herhalen tijdens de ApK. Het herhalen van deze testen zou leiden tot een verlenging van de ApK procedure en bilhorende verhoging van de kosten van een ApK, zowel voor de burger als voor de garagehouder.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is zich bewust van de geluidsoverlast die motorvoertuigen kunnen veroorzaken indien de eisen met betrekking tot de geluidproduktie worden overschreden. Op dit moment wordt dan ook, is samenwerking met het ministerie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, bekeken of er mogelijkheden zijn om dit onderdeel in de toekomst meer aandacht te geven in de ApK en wel op een wijze die zowel recht doet aan de burger die overlast ondervindt van een overschrijden van de normen, als aan de burger die zijn voertuig moet aanbieden voor een APK
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT.
namensjgzer
D E FIO-OFDD I RECTEUi{..{U R I D| SCH E ZAKEN,
^r,v 6, H Dekker',