Ministerie van Verkeer en Wateïstaat
drs. H.H. Jongbloed
Lissevaart 14
2724 SH
Zoetermeer
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
29 juli 2oOB
Ons kenmerk Uw kenmerk
CEN D/HDJZ-2008/1 038 sector AWW
Onderwerp
Besluit geluidproduktie motorvoertuigen
Ceachte heer Jongbloed,
In uw brief verzoekt u mij de toetsing op de geluidproduktie van motorvoertuigen in de
APK-voorschriften te verankeren en feitelijk te doen plaatsvinden. Alvorens op dit verzoek
in te gaan, allereerst een korte uiteenzetting van wettelijk systeem op het gebied van
voertuigeisen.
Op basis van de Wegenverkeerswet 1994 worden twee soorten eisen gesteld aan
motorvoertuigen. Ten eerste eisen met betrekking tot de toelating tot de weg van een
(type) voertuig en ten tweede permanente eisen waaraan een motorvoeduig moet
voldoen nadat het voertuig is toegelaten tot de weg. De toetsing aan
typegoedkeuringseisen vindt eenmalig plaats. De toetsing aan de permanente eisen vindt
(voor het merendeel van de eisen) periodiek plaats tijdens de ApK. Daarnaast kan de
politie deze eisen te allen tijde handhaven op de weg.
De eisen met betrekking tot de toelating tot de weg zijn volledig geharmoniseerd door
middel van Europese richtlijnen. Dit wil zeggen dat er voor Nederland geen mogelijkheid
bestaat hiervan af te wijken. ook met betrekking tot de ApK bestaan er Europese
voorschriften. Deze zijn neergelegd in richtlijn g6/96/ECi. Hierbij gaat het om
zogenaamde minimumharmonisatie. Het staat de lidstaten vrij om de ApKuaan te vullen
met eisen die niet worden genoemd in richtlijn 96/96/EC.
Richtlijn 96/96/EG van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de
wetgevingen van de Lid-Staten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (pbEC
L 46)
Hoofddirectie J uridische Zaken Telefoon O7O 351 84 14
Hoofddi recteur Fax 070 351 62 63
Postbus 20906,25OO EX DEN HAAC Internet http://www minvenw nl
Koningskade 4 DEN HAAC
Bernrkba.rr Íiel trimliln 9 vanní sLatron CS en stat on HS
ln uw brief venruijst u naar Europese richtlijnen op het gebied van het toegestane
geluidsniveau voor motorvoertuigen en naar het Besluit geluidproductie motorvoertuigen
waarin deze richtlijnen zijn geïmplementeerd. Aan deze geluidseisen wordt in
overeenstemming met de Europese voorschriften getoetst in het kader van de toelating tot
de weg van motoloertuigen.
Voorts verwijst u naar een aantal artikelen uit hoofdstuk vijf van het Voertuigreglement
waarin een permanente eis is opgenomen over de geluidproduktie van een motorvoertuig.
Het keuren van de geluidproduktie van een voeftuig tijdens de ApK is opgenomen in
richtlijn 96/96/EC (punt 8.1). De richilijn bepaalt dat geluid onderdeel dient uit te maken
van de APK De richtlijn geeft echter niet aan welke eisen aan de geluidproduktie van een
motorvoertuig moeten worden gesteld en hoe deze zouden moeten worden meegenomen
in de APK. Dit staat de lidstaten vrij. Nederland heeft er vooralsnog voor gekozen in de
APK niet te toetsen aan de typegoedkeuringseis voor geluid, maar de keuring te beperken
tot de controle op de aanwezigheid van een in goede staat verkerende en goed bevestigd
uitlaatsysteem. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat het zeer moeilijk is om de
gecompliceerde testen die tijdens de toelating van een voertuig(type) plaatsvinden met
betrekking tot de geluidproduktie van motorvoertuigen te herhalen tijdens de ApK. Het
herhalen van deze testen zou leiden tot een verlenging van de ApK procedure en
bilhorende verhoging van de kosten van een ApK, zowel voor de burger als voor de
garagehouder.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is zich bewust van de geluidsoverlast die
motorvoertuigen kunnen veroorzaken indien de eisen met betrekking tot de
geluidproduktie worden overschreden. Op dit moment wordt dan ook, is samenwerking
met het ministerie Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, bekeken of er
mogelijkheden zijn om dit onderdeel in de toekomst meer aandacht te geven in de ApK en
wel op een wijze die zowel recht doet aan de burger die overlast ondervindt van een
overschrijden van de normen, als aan de burger die zijn voertuig moet aanbieden voor een
APK
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT.
namensjgzer
D E FIO-OFDD I RECTEUi{..{U R I D| SCH E ZAKEN,
^r,v 6, H Dekker',
Ministerie van Verkeer en Waterstaat