ProRail
Persbericht
23-10-2008
Veiligheid spoor in nederland op hoogste niveau
Het spoor in Nederland is veilig. Hoewel FNV Bondgenoten suggereert
dat de kwaliteit van het spoor achteruit gaat, staat ProRail voor de
veiligheid op en de kwaliteit van het Nederlandse spoor. ProRail deelt
overigens de zorgen van de FNV over de krappe arbeidsmarkt voor
spoorpersoneel. Zo constateerde ProRail-topman Bert Klerk al in mei
van dit jaar dat âde spanning op het spoor toeneemt. Enerzijds meer
treinen anderzijds minder personeel dat bereid is in de nacht en in
het weekend te werkenâ.
Dat de veiligheid op het Nederlandse spoor van hoog niveau is valt
onder meer op te maken uit de uitkomsten van de internationale
benchmark van Europese spoorbedrijven. Daaruit komt de infrastructuur
in Nederland als veiligste naar voren. Niet voor niets dat ook de
Inspectie Verkeer en Waterstaat in 2008 een veiligheidsvergunning aan
ProRail afgaf.
De spanning tussen capaciteit voor het rijden van treinen en
capaciteit voor onderhoud is een interessante en ingewikkelde opgave.
ProRail zoekt 24 uur per dag naar de optimale combinatie van zo veel
mogelijk treinverkeer over betrouwbaar en kwalitatief hoogstaand
spoor. Veiligheid is daarbij leidend: als de situatie niet veilig is
rijden er geen treinen.
De afgelopen jaren is er op het gebied van spooronderhoud veel
veranderd. Innovaties hebben geleid tot doelmatiger onderhoud. Werd
vroeger het spoor bijvoorbeeld nog gecheckt door een baanwerker die
langs het spoor liep, tegenwoordig worden alle kritische elementen van
het spoor door een zogenaamde meettrein met 120 kilometer per uur in
kaart gebracht en gerapporteerd: Eén van de innovaties van ProRail
waardoor meer onderhoud in minder tijd kan worden uitgevoerd.