Nederlands Uitgeversverbond

Spannende boeken veruit het populairst tijdens de vakantie

Tijdens de vakantie lezen Nederlanders nog liever spannende boeken dan ze normaal gesproken al doen. Ruim 40 procent van de Nederlanders leent de boeken die zij lezen op vakantie van familie en vrienden of van de bibliotheek. Dat blijkt uit de meting die Intomart GfK in opdracht van de Stichting Marktonderzoek Boekenvak (SMB) in september 2008 uitvoerde naar het lees- en aankoopgedrag van de Nederlandse consumenten.

Intomart GfK concentreerde zich voor deze kwartaalmeting op het lees- en aankoopgedrag in de vakantieperiode. Mensen die tijdens hun vakantie boeken hebben gelezen, komen tot een gemiddelde van 2,6 boeken. Vrouwen lezen in de vakantie meer dan mannen. Lezen is vooral populair bij vakantiegangers tussen 35 en 49 jaar oud en hoger opgeleiden.

Met 37 procent van het totaal vormen spannende boeken het meest gelezen genre tijdens de vakantie. Literatuur komt op 19 procent, romantische fictie op 9 procent en de streekromans op 7 procent. Spanning was in september 2008 met 23 procent ook het meest gekochte genre, tegen 16 procent voor literatuur, 5 procent voor romantische fictie en 2 procent voor de streekromans. Het verschil kan deels verklaard worden door de verkoop van school- en studieboeken, die in september 2008 goed was voor 14 procent van de verkochte boeken.

Beduidend meer mensen dan gebruikelijk lenen hun boeken voor de vakantie van familie en vrienden: 15 procent. Het aantal lezende vakantiegangers dat zijn vakantieboeken in de bibliotheek leent, wijkt nauwelijks af van normaal. Mannen en lezers van 25 tot 34 jaar oud zijn eerder geneigd de boeken zelf te kopen, vrouwen en lezers van 50 jaar of ouder lenen vaker. Ook jongeren tot 25 jaar lenen relatief vaak. Bijna 40 procent van de lezers spaart boeken gedurende het jaar op. Dat zijn vooral mannen, hoog opgeleiden, 50+'ers en mensen uit de hogere inkomensgroepen. Ruim 60 procent koopt of leent zijn boeken vlak voor de vakantie. In die groep zijn vrouwen en jongeren goed vertegenwoordigd.

Boekhandels waar relatief veel spannende boeken worden gekocht zijn Bruna en ECI. Spanning heeft bij beide boekhandels een aandeel van ruim 30 procent. Bij de lokale boekhandel blijft het genre steken op 18 procent, bij Bol.com op 21 procent en bij Selexyz zelfs op 10 procent. Dat laatste cijfer wordt beïnvloed door de verkoop van studieboeken.

De lokale boekhandel is veruit de belangrijkste aanschafplaats voor boeken, zowel bij de vraag waar het laatste boek is gekocht als de vraag waar de meeste boeken zijn gekocht. Op deze laatste lijst staat Bol.com inmiddels tweede. De internetboekhandel zit tevens Bruna op de hielen als belangrijkste secundaire aanschafplaats (31 procent tegen 30 procent).

Over de septembermeting:
Het doel van de kwartaalmetingen van SMB is om het boekenvak inzicht te verschaffen in het gedrag van consumenten ten aanzien van het lenen, lezen en/of kopen van boeken. Voor het onderzoek van september 2008 zijn in totaal 2001 consumenten benaderd met een vragenlijst, waarvan 1215 een ingevulde lijst hebben teruggezonden.

Voor meer informatie
Intomart/GfK, Ewout Witte: 035 - 62 58 411
Coördinatie SMB, Joop van Dalen 050 - 53 50 251
Of email SMB: info@marktonderzoekboekenvak.nl

23 oktober 2008