Nationale Ombudsman
Den Haag, 23 oktober 2008
Man dertien jaar lang slachtoffer van identiteitsfraude
Door fraude met zijn identiteit stond een man dertien jaar onterecht
geregistreerd als harddrugscrimineel in informatiesystemen van de
overheid. Een drugsverslaafde bleek zich voor hem uit te geven. De man
is slachtoffer van het falende registratiesysteem van de overheid. Dit
stelt de Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, in een rapport dat
hij heeft uitgebracht naar aanleiding van een klacht van de man. De
overheid slaagde er niet in de registraties als harddrugscrimineel en
het strafblad met 43 criminele vergrijpen van zijn naam te halen.
Bij identiteitsfraude wordt misbruik gemaakt van iemands persoonlijke
gegevens. Doordat iemand zich uitgeeft voor een ander, kunnen
bijvoorbeeld onterecht bekeuringen en overtredingen op naam van die
persoon terecht komen. Ook bij zwaardere strafbare feiten lukt het
soms om bij de politie de persoonsgegevens van een ander op te geven.
Deze overtredingen en strafbare feiten staan geregistreerd in
informatiesystemen van overheidsinstanties. Een slachtoffer van deze
fraude krijgt bij ieder contact met de overheid hiermee te maken.
Ernstige gevolgen
De identiteitsfraude heeft ernstige gevolgen gehad voor het leven van
de man. Door de fraude staat hij geregistreerd als harddrugscrimineel
en - hoewel hij Nederlander is - als ongewenst vreemdeling. Bovendien
heeft hij onterechte een flink strafblad op zijn naam staan. In zijn
dagelijks leven wordt hij met de gevolgen hiervan geconfronteerd. Op
Schiphol heeft de man problemen met reizen omdat hij in het systeem
staat vermeld als harddrugsgebruiker en ongewenst vreemdeling. De FIOD
is zijn huis binnengevallen in het bijzijn van zijn twee kinderen,
omdat hij geld zou hebben witgewassen. Ook ontvangt hij ten onrechte
bekeuringen voor zwartrijden. Bovendien is hij zonder het te weten
veroordeeld voor strafbare feiten die door de ander zijn gepleegd.
Deze en andere incidenten zorgen ervoor dat hij geen normaal leven kan
leiden.
Registraties moeilijk verwijderbaar
De Nationale ombudsman is geschrokken van de moeite die het politie,
justitie en de Koninklijke Marechaussee kost de onjuiste registraties
van de naam van de man te halen. De burger mag niet de dupe worden van
een falend registratiesysteem van de overheid, meent hij. Zonder
afbreuk te doen aan de noodzaak van een goede gegevensregistratie,
vindt de ombudsman dat de overheid slachtoffers van identiteitsfraude
actief moet helpen. In het geval van deze man wezen de verschillende
overheidsinstanties naar elkaar voor een oplossing. Dit moet in de
toekomst voorkomen worden, stelt de ombudsman.
Meldpunt identiteitsfraude
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft bekend gemaakt dat in
samenwerking met het Ministerie van Justitie halverwege november een
meldpunt voor identiteitsfraude wordt ingesteld. Slachtoffers van
identiteitsfraude kunnen bij dit nieuwe meldpunt terecht. Het centrale
meldpunt moet duidelijk maken hoe groot de problemen met
identiteitsfraude in Nederland echt zijn. Ook wil de overheid
achterhalen welke hulp slachtoffers van deze fraude nodig hebben. De
Nationale ombudsman heeft Binnenlandse Zaken en Justitie gevraagd hem
op de hoogte te houden van de verdere uitvoering van het meldpunt. Ook
wil hij weten op welke manier onjuiste registraties in de toekomst
verwijderd worden en hoe de slachtoffers van identiteitsfraude worden
gecompenseerd. Verder heeft de ombudsman de minister van Justitie -als
vertegenwoordiger van de betrokken overheidsinstanties- gevraagd de
man excuses aan te bieden en hem te compenseren voor het ondergane
leed.
Vanavond besteedt het tv programma Eén Vandaag aandacht aan deze zaak.
In de uitzending licht ook de Nationale ombudsman zijn bevindingen
toe.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Yara Backx, (070) 356
35 22 of 06 27033934.
* De samenvatting van het rapport 2008/232 (pdf-document)
* De volledige tekst van rapport 2008/232 (pdf-document)
* Een exemplaar van het rapport kunt u opvragen bij de afdeling
Communicatie, (070) 356 36 79 of d.m.v. het bestelformulier.
* De Nationale ombudsman biedt een RSS-feed voor nieuwsberichten