Gemeente Almere

`Schaalsprong Almere 2030' mogelijk

23-10-2008

Overhandiging bouwsteen Almere Oost aan min. J. Cramer Adri Duivesteijn (foto Maarten Feenstra) De leden van de stuurgroep met de minister Almere heeft meer dan voldoende ruimte om tot 2030 in omvang en inwonertal te verdubbelen. Dat blijkt uit verkenningen die Almere, samen met Rijk en regio, heeft uitgevoerd. Vandaag reikten de samenwerkende partijen de cassette `Almere, stad van water en groen' - waarin de resultaten van de verkenningen zijn gebundeld - uit aan minister Jacqueline Cramer. De verkenningen sterkten haar in haar overtuiging dat de "schaalsprong van Almere een krachtig icoon van duurzame verstedelijking kan worden, met een nationale en internationale uitstraling."

Atelier IJmeer 2030 als belangrijke inspiratiebron Met de presentatie van de plannen van het Atelier IJmeer (juni 2006 - onder leiding van Teun Koolhaas en Ellen Marcusse), werd inhoud gegeven aan het idee van een dubbelstad Amsterdam/Almere met een buitendijks Almere Pampus; een kwalitatief hoogstaand maritiem woon- en leefmilieu, het IJmeer als interstedelijke baai met eilanden, stranden, boulevards en (jacht)havens, een IJmeerverbinding als belangrijke schakel in de as Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad en het Markermeer als natuur- en recreatiegebied.

Deze plannen - tot op de dag van vandaag een belangrijke inspiratiebron - hebben geleid tot uitspraken in de Noordvleugelbrief (augustus 2006). In deze brief verzoekt de regering Almere om in intensief overleg met de regio onderzoek te verrichten naar de haalbaarheid van de `Schaalsprong Almere 2030'. Deze `Schaalsprong Almere 2030' omvat 60.000 nieuwe woningen en 100.000 extra arbeidsplaatsen. Almere moet uitgroeien tot een stad met 350.000 inwoners in 2030. In het contract Randstad Urgent (2007) wordt dit verzoek - onderzoek naar de haalbaarheid van grootschalige groei van Almere - opnieuw bevestigd. In het contract wordt vermeld dat de `Schaalsprong Almere 2030' een dubbele uitdaging vormt. Enerzijds groeit Almere uit tot een integraal onderdeel van de Noordvleugel. De stad draagt bij aan de versterking van de economische concurrentiepositie van de metropool. Anderzijds ontwikkelt Almere zich, met een eigen herkenbare identiteit, tot een complete, evenwichtige stad, met grootstedelijke maatschappelijke, economische en culturele voorzieningen.

Met de `Schaalsprong Almere 2030' levert Almere een belangrijke bijdrage aan de Randstad. Door de groei van Almere kunnen ruimten elders in de Randstad open en groen blijven. De groei van Almere is dan ook geen lokale opgave, maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De `Schaalsprong Almere 2030' verbindt de belangen van het Rijk, de Amsterdamse en Utrechtse Noordvleugel, de Flevolandse regio en de gemeenten Almere en Zeewolde.

Vier rapporten
Almere heeft thans aan de opdracht - zoals geformuleerd in de Noordvleugelbrief, en later gecontinueerd in het contract Randstad Urgent - voldaan. Het afgelopen anderhalf jaar is onderzoek verricht naar de haalbaarheid van de `Schaalsprong Almere 2030'. Uit deze verkenningen blijkt dat de `Schaalsprong Almere 2030' in kwantitatief, kwalitatief én financieel opzicht mogelijk is. Kwantitatief, omdat er meer dan voldoende ruimte is om 60.000 woningen te bouwen en 100.000 arbeidsplaatsen te realiseren. Kwalitatief, omdat bij uitvoering van de `Schaalsprong Almere 2030' voldoende speelruimte bestaat om weloverwogen keuzen te maken, en om kwalitatieve eisen tot uitdrukking te brengen. Deze kwaliteitseisen zijn vastgelegd in de `Almere Principles' (2008). Duurzaamheid is het kernbegrip dat doorwerkt in deze uitgangspunten voor een `ecologisch, sociaal en economisch duurzaam Almere 2030'. De Almere Principles, en dan met name `Koester diversiteit' en `Ontwerp gezonde systemen', zijn ook in verschillende verkenningen maatgevend geweest. Ook financieel gezien is grootschalige groei mogelijk. De `Schaalsprong Almere 2030' wijkt - in financieel opzicht - niet substantieel af van vergelijkbare projecten.

Het `rekenen en tekenen', waar Almere en de betrokken partners zich intensief mee hebben bezig gehouden, heeft geresulteerd in een viertal bouwstenen: `Masterplan Pampus', `Drie Ontwikkelingsstrategieën voor Almere-Oost', `Ruimtelijke bouwsteen voor het bestaand stedelijk gebied' en `Van bouwstenen naar drie alternatieven'. In de rapporten zijn de bevindingen van de verkenningen opgenomen. De bouwstenen zijn gebundeld in de cassette `Almere, stad van water en groen'.

Almere Pampus
Het `Masterplan Pampus', dat vandaag werd gepresenteerd door de Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest, focust zich op het aantonen van de haalbaarheid van de oorspronkelijke plannen van het Atelier IJmeer. Dit gebeurt aan de hand van drie varianten voor groei in westelijke richting: een kleine binnendijkse variant, een grote binnendijkse variant en een buitendijkse variant. De varianten verschillen in programma en dichtheid. In Almere Pampus is volgens deze varianten plaats voor 13.500 tot 40.000 woningen en 9.000 tot 34.000 arbeidsplaatsen.

Naast het feit dat de waarde van Pampus voor de ontwikkeling van de metropoolregio Amsterdam met deze verkenning is aangetoond, maakt de studie ook duidelijk dat de plannen van het Atelier IJmeer (technisch en financieel) haalbaar zijn. Uit berekeningen blijkt dat een IJmeerverbinding voldoende vervoerswaarde heeft bij een hoogstedelijke binnendijkse variant. Een buitendijks Pampus vergroot de vervoerswaarde van een IJmeerlijn. Een IJmeerlijn vormt een belangrijke schakel tussen Amsterdam-Zuid, IJburg en de Zuid-As, en is daarmee van belang voor de gehele regio. Een IJmeerlijn betekent een wederzijdse en ver(der)gaande verankering van de metropoolregio Amsterdam/Almere.

Uit het `Masterplan Almere Pampus' blijkt verder dat Almere Pampus buitendijks kan samengaan met een ecologische schaalsprong van het IJmeer/Markermeer. Dit toont een gezamenlijk onderzoek - samen met de projectorganistie Toekomstvisie IJmeer/Markermeer, onder leiding van de provincies Flevoland en Noord-Holland - aan.

De businesscase van Almere Pampus krijgt, zeker wanneer de IJmeerverbinding wordt gerealiseerd, een aanvaardbaar resultaat. Het tekort per woning is vergelijkbaar met IJburg. Als de mogelijke plussen van de Oostkant van de stad bij Almere Pampus worden opgeteld, moet een sluitende businesscase mogelijk zijn.

Het `Masterplan Pampus' is een gezamenlijk product van de gemeenten Almere en Amsterdam, de Provincie Flevoland, het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf namens de rijksoverheid en het Waterschap Zuiderzeeland.

Almere Oost
`Drie Ontwikkelingsstrategieën voor Almere-Oost', gepresenteerd door gedeputeerde Anne Bliek, toont drie varianten voor de groei in oostelijke richting: Polderlandschap, Kernencomplex en Spiegelstad. Iedere variant legt een eigen relatie - en verhouding - tussen landschap en verstedelijking. De varianten voor Almere Oost bieden plaats aan 15.000 tot 40.000 woningen en 40.000 tot 60.000 arbeidsplaatsen. Het plangebied ligt voor een deel in de gemeente Zeewolde.

Belangrijke uitgangspunten die bij de verkenningen zijn gehanteerd zijn de noodzaak van differentiatie en adequate infrastructuur. De woningen en woonmilieus moeten voldoende flexibel zijn, zodat zij zich aanpassen aan veranderingen in de tijd. Een groot deel van de woningen (30%) moet in particulier opdrachtgeverschap worden gerealiseerd. Door de `Schaalsprong Almere 2030' zal het autoverkeer fors toenemen. Een vergroting van de capaciteit van de weginfrastructuur is noodzakelijk. Dit geldt ook voor het openbaar vervoer: de aanleg van de Stichtselijn naar Utrecht. Naast ruimte voor wonen, werken en recreëren wordt in het gebied Almere-Oost ruimte gereserveerd voor toekomstige bijzondere grootschalige concepten.

Het rapport `Drie ontwikkelingsstrategieën voor Almere-Oost' is een gezamenlijk product van de gemeenten Almere en Zeewolde, de Provincie Flevoland, de Provincie Utrecht namens de NV Utrecht, het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf namens de rijksoverheid en het Waterschap Zuiderzeeland.

Bestaande stad
Het rapport `Ruimtelijke bouwsteen voor het bestaand stedelijk gebied' gaat in op de gevolgen en kansen die de groei aan de flanken van Almere voor de bestaande stad kan hebben. De vier onderwerpen die in het rapport worden geagendeerd zijn investeringen in het stadscentrum, de inpassing en aanpassing van bestaande infrastructuur, de vormgeving van overgangsgebieden tussen bestaande en nieuwe stad, en de concurrentiepositie van bestaande woon- en werkmilieus. Naast een beschrijving van effecten en kansen, wordt in het rapport aandacht besteed aan de maatregelen die de groei, met oog op de bestaande stad, in goede banen moeten leiden.

Van bouwstenen naar alternatieven
In het rapport `Van bouwstenen naar drie alternatieven' worden de resultaten van de verkenningen gebundeld, en wordt op systematische wijze de integratie van de bouwstenen vormgegeven. Deze eerste aanzet tot integratie leidt tot drie ruimtelijke alternatieven voor Almere: `Almere Polderstad', `Almere Waterstad' en `Almere, stad van water en groen'. `Almere Waterstad' legt het zwaartepunt van de Schaalsprong aan de westzijde van de stad. Almere richt zich hiermee op het water en op Amsterdam `Almere Polderstad' is in veel opzichten het spiegelbeeld van `Almere Waterstad'. De stad wendt zich naar het oosten, naar onder meer Utrecht, Amersfoort en Gelderland. In `Almere, stad van water en groen' ontwikkelt Almere zich gelijkelijk in beide richtingen.

Vervolg: naar een Integraal Afspraken Kader
De gepresenteerde bouwstenen vormen de basis voor de keuzen die in de nu volgende fase moeten worden gemaakt: op welke manier kan de schaalsprong - die, zoals nu blijkt, kwantitatief, kwalitatief en financieel mogelijk is - invulling krijgen? Om deze vraag te beantwoorden zal een `Structuurvisie Almere 2030', een raamwerk voor de groeiplannen, worden ontwikkeld, die door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd. Tegelijkertijd wordt gewerkt aan een Integraal Afspraken Kader (IAK), een contract waarin alle afspraken over de `Schaalsprong Almere 2030' moeten worden vastgelegd. Naar verwachting zullen Almere en het Rijk dit contract eind 2009 tekenen.

Alle belanghebbenden zullen bij de ontwikkeling van de structuurvisie en het IAK worden betrokken. De gemeente Almere initieert, ook namens de betrokken partners, een dialoog met de gemeenteraad, stakeholders en inwoners van Almere, om de resultaten van de verkenningen te bespreken.