VVD


23-10-2008

Mark Rutte neemt eerste exemplaar INFARCT! in ontvangst

Precies één jaar na de oprichting van de Partij van de Filerijder komt initiatiefnemer Luc van Bussel met `INFARCT!', een boek dat de verhoudingen in de wereld van Verkeer en Waterstaat behoorlijk op scherp stelt.

De initiatiefnemer van de beweging overhandigde afgelopen week het eerste exemplaar van dit boek aan VVD-fractievoorzitter Mark Rutte. Het boek voorspelt een verkeersinfarct in 2020 als er niet snel tegen de files wordt opgetreden. De weggebruikers maken volgens het boek in de nabije toekomst 370 miljoen fileverliesuren, meer dan een verdubbeling van de wachttijd van vorig jaar (147 miljoen uur).

Van Bussel zet zijn kruistocht tegen de files met zijn boeklancering op 15 oktober onverminderd voort. In zijn boek laat hij zien hoe Nederland het wegennet dertig jaar lang heeft verwaarloosd. Meegesleept door een absurde asfaltfobie en gehinderd door een doorgeschoten poldermodel is de aanleg van nieuwe weg- en spoorinfrastructuur in Nederland sinds de jaren '70 van de vorige eeuw verlamd geraakt. Het boek kaart overduidelijk aan hoe het fileleed de afgelopen decennia is ontstaan en daarbij wordt geen enkele verantwoordelijke ontzien. Met het ontbreken van bestuurlijke ruggengraat voorop: "Kort door de bocht is Tsjernobyl er de oorzaak van dat we anno 2008 in de file staan."

Catastrofe
Van Bussel is enthousiast over de voortvarendheid waarmee minister Eurlings het probleem aanpakt. Toch voorziet zijn boek grote problemen met de invoering van de kilometerheffing, die al sinds (toen nog) Neelie Smit-Kroes wordt `mishandeld'. Van Bussel voorspelt een logistieke catastrofe: "Het is de grootste ICT-operatie waar de regering ooit verantwoordelijk voor is geweest en de ervaring met soortgelijke projecten uit het verleden stemt niet bepaald positief."

Afgezien daarvan gelooft Van Bussel niet dat het verkeersinfarct wordt afgewend met louter wegverbreding en kilometerheffing. Ook extra wegen en een gratis Openbaar Vervoer-beleid moeten hier aan bijdragen. De oplossing ligt binnen handbereik, maar wordt tegengewerkt door onderzoek van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Van Bussel: "Het Ministerie blijft vrolijk onderzoek doen. Zoals het orkestje op de Titanic dat onverstoorbaar doorspeelde, terwijl het schip zonk."

Oplossingen
"INFARCT!" beschrijft het verleden niet alleen, maar pakt het probleem ook bij de wortels aan. Een voorzet voor de maatregelen doet Van Bussel ook in zijn boek. Zijn Mobi2020 pleit voor èn-èn-èn beleid. Afsluitend: "Het is een alternatief in grote lijnen voor de pappen-en-nathouden strategie die kenmerkend was voor het recente verkeersbeleid van de laatste decennia."