23-10-2008
Mark Rutte neemt eerste exemplaar INFARCT! in ontvangst
Precies één jaar na de oprichting van de Partij van de Filerijder komt
initiatiefnemer Luc van Bussel met `INFARCT!', een boek dat de
verhoudingen in de wereld van Verkeer en Waterstaat behoorlijk op
scherp stelt.
De initiatiefnemer van de beweging overhandigde afgelopen week het
eerste exemplaar van dit boek aan VVD-fractievoorzitter Mark Rutte.
Het boek voorspelt een verkeersinfarct in 2020 als er niet snel tegen
de files wordt opgetreden. De weggebruikers maken volgens het boek in
de nabije toekomst 370 miljoen fileverliesuren, meer dan een
verdubbeling van de wachttijd van vorig jaar (147 miljoen uur).
Van Bussel zet zijn kruistocht tegen de files met zijn boeklancering
op 15 oktober onverminderd voort. In zijn boek laat hij zien hoe
Nederland het wegennet dertig jaar lang heeft verwaarloosd.
Meegesleept door een absurde asfaltfobie en gehinderd door een
doorgeschoten poldermodel is de aanleg van nieuwe weg- en
spoorinfrastructuur in Nederland sinds de jaren '70 van de vorige eeuw
verlamd geraakt. Het boek kaart overduidelijk aan hoe het fileleed de
afgelopen decennia is ontstaan en daarbij wordt geen enkele
verantwoordelijke ontzien. Met het ontbreken van bestuurlijke
ruggengraat voorop: "Kort door de bocht is Tsjernobyl er de oorzaak
van dat we anno 2008 in de file staan."
Catastrofe
Van Bussel is enthousiast over de voortvarendheid waarmee minister
Eurlings het probleem aanpakt. Toch voorziet zijn boek grote problemen
met de invoering van de kilometerheffing, die al sinds (toen nog)
Neelie Smit-Kroes wordt `mishandeld'. Van Bussel voorspelt een
logistieke catastrofe: "Het is de grootste ICT-operatie waar de
regering ooit verantwoordelijk voor is geweest en de ervaring met
soortgelijke projecten uit het verleden stemt niet bepaald positief."
Afgezien daarvan gelooft Van Bussel niet dat het verkeersinfarct wordt
afgewend met louter wegverbreding en kilometerheffing. Ook extra wegen
en een gratis Openbaar Vervoer-beleid moeten hier aan bijdragen. De
oplossing ligt binnen handbereik, maar wordt tegengewerkt door
onderzoek van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Van Bussel:
"Het Ministerie blijft vrolijk onderzoek doen. Zoals het orkestje op
de Titanic dat onverstoorbaar doorspeelde, terwijl het schip zonk."
Oplossingen
"INFARCT!" beschrijft het verleden niet alleen, maar pakt het probleem
ook bij de wortels aan. Een voorzet voor de maatregelen doet Van
Bussel ook in zijn boek. Zijn Mobi2020 pleit voor èn-èn-èn beleid.
Afsluitend: "Het is een alternatief in grote lijnen voor de
pappen-en-nathouden strategie die kenmerkend was voor het recente
verkeersbeleid van de laatste decennia."
VVD