23-10-2008
Europees Parlement voor meer transparantie luchthavengelden
Het Europees Parlement heeft vandaag in tweede lezing ingestemd met
een richtlijn die gemeenschappelijke principes voor
luchthavenheffingen vastlegt. Misbruik van dominante marktposities
door individuele luchthavens moet hiermee voorkomen worden.
VVD-Europarlementariƫr Jeanine Hennis-Plasschaert: "Doel van het
voorstel is om het concurrentievermogen van de Europese
luchtvaartsector op peil te houden. In feite bevat het voorstel enkele
basisbeginselen die door de luchthavenexploitanten moeten worden
nageleefd bij de vaststelling van hun luchthavengelden. Dit moet meer
transparantie opleveren. De luchthavengelden moeten dus, duidelijker
dan nu veelal het geval is, gerechtvaardigd worden tegenover de
luchthavengebruikers."
*Achtergrond van het Commissievoorstel (2006)0820:
Momenteel is de heffing van luchthavengelden voor het gebruik van
luchthaveninfrastructuur op nationaal niveau geregeld via systemen die
niet altijd voldoende gerechtvaardigd zijn. Bovendien wordt soms
onvoldoende informatie over deze systemen verstrekt. Niet in alle EU
luchthavens worden de luchthavengebruikers systematisch geraadpleegd
alvorens de luchthavengelden vast te stellen of het systeem van de
luchthavengelden te wijzigen. Meestal krijgen de luchthavengebruikers
geen informatie over toekomstige investeringen in de luchthaven en de
noodzaak daarvan.
EU luchtvaartmaatschappijen zijn actief op een bijzonder cyclische
markt met sterke internationale concurrentie en worden geconfronteerd
met externe problemen zoals internationale gezondheidscrises ,
schommelingen van de brandstofprijzen en veiligheidskwesties. Het
concurrentievermogen van de Europese economie kan alleen op peil
worden gehouden als de volledige toeleveringsketen van de luchtvaart
zo concurrerend mogelijk wordt. Luchthavengelden vormen een
belangrijke schakel in deze keten omdat ze 4 tot 8% van de
werkingskosten van de grote EU luchtvaartmaatschappijen
vertegenwoordigen.
De meeste EU luchthavens zijn nog steeds in overheidshanden; de
overheden hebben er dus belang bij zoveel mogelijk winst te halen uit
de luchthavenactiviteiten. Het aantal EU luchthavens in particuliere
handen stijgt echter, en ook de aandeelhouders van die luchthavens
hebben er belang bij zoveel mogelijk winst te maken en kunnen druk
uitoefenen op de overheden om dit mogelijk te maken. Overheden hebben
er belang bij de verhoging van de luchthavengelden te vergemakkelijken
voor luchthavens waarvan de privatisering wordt voorbereid. Dit stelt
hen in staat zoveel mogelijk inkomsten te halen uit de verkoop van
deze luchthavens aan particuliere investeerders.
In deze context wordt verwezen naar het document "Policies on charges
for airports and air navigation services" van de ICAO. Uit de
aanbevelingen die in dat document worden gedaan, blijkt dat er
behoefte is aan economische regulering van luchthavens, waarbij
rekening moet worden gehouden met elementen als niet-discrimatie bij
de toepassing van de luchthavengelden, het garanderen van
transparantie en raadpleging en de vaststelling en monitoring van
kwaliteitsnormen. In het Commissievoorstel wordt rekening gehouden met
deze beleidsrichtsnoeren.
VVD