Ingezonden persbericht
MobiliteitsAanpak: waar is het Olympisch niveau?
Den Haag, 22 oktober 2008. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt de vandaag
door het Kabinet gepresenteerde MobiliteitsAanpak een gemiste kans. Terwijl
spoedmaatregelen om het grootste mobiliteitsleed te bestrijden door de huidige
regering in gang worden gezet, worden maatregelen om het Nederlandse netwerk
structureel te versterken tot nader datum uitgesteld en aan volgende regeringen
overgelaten. KNV is wel te spreken over de nadruk op samenwerking met alle
bestuurslagen bij de ontwikkeling van het OV en het totaal aan extra financiële
middelen die beschikbaar zijn gesteld voor ondermeer de aanleg van wegen.
Nederland is een transportland bij uitstek en onze toekomstige economische groei is
afhankelijk van een efficiënte transport infrastructuur. Integratie van transport over de weg,
spoor, luchtvaart en binnenvaart is essentieel om de toekomstige groei op te vangen. Het is
jammer dat er in de Aanpak op korte termijn zo weinig aandacht is voor `modal shift' en de
aansluitingen tussen het Nederlandse netwerk en dat van de rest van Europa.
Het is een goed besluit om extra geld uit te trekken voor wegen, echter in 2013 is de eerste
fase 2e Maasvlakte gereed en in 2028 wil dit land de Olympische Spelen organiseren. Willen
we tegen die tijd goed bereikbaar zijn dan moeten internationale aders als de A1, A4-Zuid en
A15 Nijmegen nu verbreed en/of doorgetrokken worden. We moeten er dan niet pas na 2012
over beginnen te denken. Daarnaast zit het internationaal railvervoer nu al om veel capaciteit
verlegen en is de aansluiting van ons netwerk naar Antwerpen en Duitsland veel te beperkt.
Waar is een plan voor een noord- en zuidtak van de Betuwelijn of versterking van het spoor
in Noord-Brabant?
Betreffende het versterken van OV is KNV blij met de aandacht op korte termijn voor
samenwerking tussen de verschillende bestuurslagen en de extra financiële middelen van 1
mld. voor regionaal OV. De middelen zijn vereist om de toekomstige groei van het OV op te
vangen. Hierbij is ook de integratie van auto- en ov gebruik een absolute voorwaarde. Bij de
invoering van de kilometerheffing moet de automobilist volgens het kabinet een duidelijk
alternatief hebben. Helaas zijn de aangekondigde plannen voor versterking van regionaal OV
in deze kabinetsperiode met name gericht op verbeterde doorstroming en zijn ingrijpende
plannen om de capaciteit van het OV te vergroten, net als de wegen, hoofdzakelijk ook pas
na 2012 gepland.
Alle voorgestelde noodzakelijke spoedmaatregelen ten spijt, roept KNV het Kabinet op om
nu al te beginnen met de uitwerking van de plannen die geagendeerd staan voor na 2012,
cq. een volgende regeringsperiode, en niet langer de belangrijkste projecten uit te stellen tot
na 2012.
Noot voor de redactie /