Ingezonden persbericht
Persbericht
22 oktober 2008
Onderzoek StudentenWerk wijst uit:
Student kiest maatschappij boven eigen ambitie
De maatschappelijke betrokkenheid van de Nederlandse student is groter dan de ambitie om
een glansrijke carrière na te streven. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van
StudentenWerk onder 502 studenten. Van de respondenten geeft 59 procent aan het erg
belangrijk te vinden dat hun toekomstige werkgever een duidelijk beleid voert met betrekking
tot maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Zelf is de student ook maatschappelijk
betrokken: 72 procent geeft aan een goed doel te ondersteunen. Als het gaat om de eigen
toekomst is de student minder ambitieus: 70 procent wil na zijn afstuderen drie, hooguit vier
dagen per week werken.
Maatschappelijk verantwoord solliciteren
Het meerderheid van de ondervraagde studenten (67 procent) zoekt voorafgaand aan zijn sollicitatie
uit of het betreffende bedrijf maatschappelijk verantwoord onderneemt. Slechts 4 procent geeft aan
dit niet belangrijk te vinden. Daarnaast is 72 procent van de studenten op een bepaalde manier
betrokken bij een goed doel, van het schenken van geld tot het doen van vrijwilligerswerk. De
belangrijkste reden (33 procent) voor het doen van vrijwilligerswerk is om de vrije tijd zinvol in te
vullen. Respectievelijk 18 en 16 procent noemt maatschappelijke betrokkenheid en het vergroten van
werkervaring als reden. Een goed MVO-beleid werpt zo niet alleen zijn vruchten af richting de
maatschappij, maar zorgt er ook voor dat bedrijven een extra aantrekkingskracht hebben op de
schaarse groep potentiële werknemers.
Gewoon gelukkig zijn
Het onderzoek toont verder aan dat voor de Nederlandse student de kwaliteit van zijn leven belangrijk
is. Voor de overgrote meerderheid, 70 procent, is een succesvolle carrière ondergeschikt aan geluk
en een goede gezondheid. Bijna driekwart van de studenten ziet 3 á 4 dagen werken als ideaal. "Net
als de waardering die bedrijven met een MVO-beleid krijgen, is ook dit een belangrijk signaal richting
werkgevers", aldus Hugo de Koning, directeur StudentenWerk. "Om in tijden van toenemende
vergrijzing werknemers voor je te winnen is het belangrijk om gehoor te geven aan parttime werken.
Er is een sterk stijgende behoefte aan flexibel werken, de werkgever kan deze wens niet langer
negeren. Het vormt anno 2008 een wezenlijk onderdeel van de arbeidsvoorwaarden."
Over StudentenWerk
De drie oprichters van StudentenWerk, Hugo de Koning (27), Bram Bosveld (26) en Rogier
Thewessen (31) zijn in 1999 begonnen met het uitzenden van studenten. De beginperiode op de
zolderkamer ligt al ver achter hen: het bedrijf is uitgegroeid tot Nederlands grootste uitzendbureau
voor bijbanen, vakantiewerk, stages en afstudeeropdrachten. Inmiddels bestaat StudentenWerk uit 14
vestigingen in Nederland en zijn meer dan 400.000 studenten ingeschreven die werken voor 6.200
vaste opdrachtgevers. Sinds kort is StudentenWerk met dochteronderneming `StudentJob' ook actief
in Duitsland. www.studentenwerk.nl
Ingezonden persbericht