Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Dagenlang zoeken naar online tickets door traditionele zuinigheid
Prijs blijft belangrijkste factor voor online vliegtickets
Oosterhout, 22 oktober 2008 - Ruim tweederde van de vliegtickets wordt via internet uitgezocht of geboekt. Dat blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl door TNS NIPO. De gemiddelde vliegreiziger blijkt hiervoor een paar dagen of zelfs een paar weken uit te trekken. De online boeker kiest uiteindelijk voor de laagste prijs. New York is tijdens de herfstvakantie trouwens gewoon weer één van de traditionele topattracties.
De helft (48%) van alle vliegreizigers boekt zijn ticket wel eens via het internet. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders die op zoek zijn naar een vliegticket online ruimschoots 'shoppen' voordat ze een beslissing nemen. Negen van de tien online ticketspeurders kijken op zoveel mogelijk verschillende sites. De belangrijkste vergelijkingssites worden tijdens het zoeken vaker geraadpleegd dan de airline-websites. Opmerkelijk is dat vakantiegangers die online zoeken en boeken geen 'split second'-besluiten nemen. Integendeel, de helft van de internetters is hier een paar dagen tot zelfs een paar weken mee bezig. Lex Beins, directeur CheapTickets.nl bevestigt dit patroon: "We zien dat bij het kopen van een ticket veel persoonlijke voorkeuren komen kijken. Iedere reiziger heeft een eigen budget en stelt eisen aan zaken als vertrekdata, routes en directe verbindingen. Op de vergelijkingssites vindt je deze variabelen overzichtelijk bij elkaar, desondanks zoekt de boeker altijd nog even door. Vaak om de bevestiging te krijgen dat zijn eerste vondst echt de beste is".
Traditionele zuinigheid
Al die inspanningen ten spijt, is de prijs van het ticket bij het boeken via een online website gewoon doorslaggevend. Voor 84 procent van de online boekers is dit het belangrijkste argument. "Zuinigheid zit enorm diep in onze aard geworteld", reageert Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. "En dat verklaart tegelijkertijd waarom de meeste mensen zo uitgebreid zoeken, namelijk om zeker te weten dat ze echt de beste deal hebben gevonden. Niets zo erg als iets kopen en dezelfde dag nog hetzelfde product voor een lagere prijs ergens anders tegenkomen. Als we in de eerste winkel zien wat we willen hebben, lopen we toch eerst nog dertig andere winkels af, om tenslotte bij winkel nummer één terug te komen en te kopen."
Topbestemmingen
De afgelopen maanden werd volop online geboekt voor de herfstvakantie. New York is als vanouds populair. Maar ook Londen, Barcelona, Malaga, München en Madrid zijn in deze periode geliefde bestemmingen, zo blijkt uit boekingsgegevens van CheapTickets.nl.
Over CheapTickets.nl
Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week online reserveren. Goedkoop, gemakkelijk, overzichtelijk, snel én met een prima service. CheapTickets.nl is op deze manier uitgegroeid tot een van de grootste aanbieders van vliegtickets via internet. Bovendien is het op dit moment ook de snelst groeiende webwinkel in z'n soort. CheapTickets.nl biedt echter veel meer dan alleen tickets (lijndienst, low cost en charter), zoals een up-to-date overzicht van alle beschikbare lastminute vakanties en de mogelijkheid tot het boeken van hotelovernachtingen en autohuur in binnen- en buitenland. Altijd de beste deals.
CheapTickets.nl maakt deel uit van de Beins Travel Group in Oosterhout. Van pionier in 1971 is Beins met 50 gespecialiseerde reisadviseurs onder één dak uitgegroeid tot een belangrijke speler in de reisbranche. CheapTickets.nl is aangesloten bij het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR), de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de International Air Transport Association (IATA). Zie ook www.cheaptickets.nl
Noot voor de redactie/
Ingezonden persbericht