PROGRAMMABEGROTING 2009-2012 Duiven beweegt Samenhang in beleid
---
DEEL 1: WAT GAAN WE DOEN IN 2009?
De begroting voor de periode 2009 - 2012 is weer klaar. In dit artikel
nemen we u in vogelvlucht mee door de belangrijkste ontwikkelingen en
activiteiten die het college voor 2009 in de begroting heeft
opgenomen.
Voor de duidelijkheid: dit artikel gaat over de voorstellen van ons
college. De begroting wordt nog door de raad vastgesteld. Op maandag
10 november aanstaande vergadert de gemeenteraad over het voorstel van
het college van B&W voor de Programmabegroting 2009-2012. Deze
vergadering is openbaar en begint om 15.00 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis.
In deze Extra-Informeelpagina's worden enkele inhoudelijk onderwerpen
uit de begroting voor 2009 toegelicht. Er wordt antwoord gegeven op de
vraag: `Wat gaan we doen in 2009?'
Het volgende artikel dat binnenkort in deze Informeelpagina's
verschijnt, gaat in op de financiële onderwerpen uit de begroting. U
kunt hierbij denken aan de bezuinigingen, de bedrijfsvoering, de
lokale belastingen, de leges, het grondbeleid etc. In dat artikel
omschrijven we hoe de gemeente Duiven er financieel voorstaat.
Na de besluitvorming in de gemeenteraad (op 10 november 2008) volgt
nog een laatste artikel in deze Informeel over het genomen besluit.
Daar komen de aangenomen amendementen en moties aan bod en wordt een
overzicht gegeven van de vastgestelde leges en belastingen voor het
jaar 2009.
» Programmabegroting 2009-2012.pdf
naar boven
---
Inleiding
`Duiven beweegt' is het centrale thema voor de begroting. Een
toepasselijke naam omdat Duiven op verschillende terreinen in beweging
is of beweging stimuleert. U kunt dan denken aan de bouw van een
nieuwe sporthal en het realiseren van kunstgrasvelden. Duiven probeert
ook steeds vaker inwoners ertoe te bewegen mee te praten over plannen
en projecten, zoals bij het Vitaal Centrum Duiven.
De begroting heeft als ondertitel `Samenhang in beleid' meegekregen.
Het belang van kwaliteit van beleid en de samenhang van de
verschillende taken en beleidsterreinen wordt daarmee onderstreept.
Geen enkel beleid staat op zichzelf en dat is in deze begroting meer
dan ooit zichtbaar geworden door onder meer de keuzes die zijn
gemaakt.
Financiële positie
Net als in elk huishouden moeten de inkomsten en de uitgaven van de
gemeente goed op elkaar afgestemd zijn. Ook is het noodzakelijk om
reserves te hebben, bijvoorbeeld om onvoorziene - maar noodzakelijke -
uitgaven te kunnen betalen. Maar ook om bijvoorbeeld een budget te
hebben voor toekomstplannen.
De financiële positie van de gemeente Duiven was in de afgelopen jaren
goed. Om deze positie te behouden is extra aandacht nodig. Deze
begroting geeft aan dat de structurele lasten door structurele baten
worden gedekt. Ook voor deze begroting geldt dat financiële
duurzaamheid een grote uitdaging is. Uiteraard kunnen er altijd
budgetverschuivingen ontstaan of risico's zich voordoen. Hierbij moet
de kanttekening gemaakt worden dat de gemeente Duiven een robuust
weerstandsvermogen heeft. Daarvoor is de algemene reserve weer
verhoogd en op het maximale benodigde risicovermogen gebracht. De
hoogte van de rijksuitkering blijkt elk jaar de grootste post in de
risicoanalyses.
Om deze redelijke goede financiële positie te behouden, maakt Duiven
in deze begroting enkele keuzes:
1. op bestaand beleid (en werkzaamheden) is bezuinigd. Structureel
(dus over meerdere jaren) is voor ruim 750.000 euro bezuinigd. In
het volgende begrotingsartikel (verschijnt binnenkort in deze
Informeel) volgt meer informatie over waarom er wordt bezuinigd en
welke bezuinigingen worden voorgesteld.
2. in de wensenlijst voor nieuw beleid zijn keuzes gemaakt. Voor een
aantal nieuwe wensen en nieuw beleid is financiële ruimte in de
begroting, maar niet alles kan uitgevoerd worden. Het college
heeft dus keuzes moeten maken en prioriteiten moeten stellen over
wat in 2009 opgepakt kan worden.
3. verder wordt in deze begroting voorgesteld om de lokale
belastingen enigszins te verhogen.
Belastingdruk
In 2008 is in totaal een verhoging van de lastendruk van 4,2%
doorgevoerd. In de begroting van 2009 wordt een lastendrukverhoging
van 4,9% voorgesteld. Dit is dus de totale lastenstijging voor de
onroerend zaakbelastingen (OZB), de afvalstoffenheffing en het
rioolrecht samen.
Naast de inflatie (van 3,5%) is de voornaamste reden van deze stijging
dat het college financiële ruimte wil creëren om op termijn nieuw
beleid te realiseren. Voorbeelden zijn de nieuwe sporthal, het
wijkhuis van Droo en investeringen voor het rioleringsstelsel.
Concreet betekent dit dat een gemiddeld huishouden in 2009 EUR 28,-
meer gemeentelijke belastingen gaat betalen.
Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad op 10 november om over deze
begroting een integrale afweging te maken en een beslissing te nemen.
Wat gaan we doen in 2009?
Doorlopende werkzaamheden, zoals onderhoud aan wegen, gebouwen, groen
etc., moeten doorgaan. De gemeente Duiven heeft voor die werkzaamheden
in 2009 voldoende financiële middelen beschikbaar. Daarnaast is er ook
ruimte voor nieuwe werkzaamheden en (beleids)onderwerpen. De gemeente
moet namelijk in ontwikkeling blijven, om nieuwe wettelijke
verplichtingen en ontwikkelingen die op de gemeente afkomen, op te
kunnen vangen.
Programma Bestuur
Burgers kunnen erop vertrouwen dat het gemeentebestuur besluiten
neemt, beleid ontwikkelt en diensten verleent, die in het belang zijn
van Duiven en de Duivense bevolking.
Intensivering intergemeentelijke samenwerking
Portefeuillehouder burgemeester Henk Zomerdijk
Samenwerken met andere gemeenten is voor Duiven belangrijk. De
gedachte achter deze samenwerking is dat het de kwaliteit en
efficiency van de dienstverlening verbetert. Bovendien door samen te
werken is een individuele gemeente ook minder kwetsbaar.
Samenwerking en overleg met de Liemerse gemeenten Rijnwaarden,
Westervoort en Zevenaar wordt steeds intensiever. Inmiddels zijn de
eerste belangrijke stappen voor samenwerking gezet op gebied van ICT
(Informatie en Communicatie Technologie), de Regionale Sociale Dienst
en Inkoop. In 2009 krijgt één en ander meer vorm.
Dienstverleningsconcept
Portefeuillehouder burgemeester Henk Zomerdijk
De digitale ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Zo
kunnen inwoners van Duiven steeds meer diensten en producten van de
gemeente via de website aanvragen. En hoewel we al goed op weg zijn,
kan de (digitale) dienstverlening altijd beter. Vandaar dat er een
werkgroep in het leven is geroepen die een zogenaamd
Dienstverleningsconcept gaat opstellen. Daarin wordt omschreven aan
welke (kwaliteits)eisen en normen we onze gemeentelijke
dienstverlening willen laten voldoen. Afspraken dus over hoe we met
onze klanten omgaan, zowel in direct persoonlijk contact als via de
digitale weg.
Omdat op dit moment nog niet duidelijk is welke acties uiteindelijk
concreet uit dit Dienstverleningsconcept voortvloeien, hebben we
hiervoor een p.m. post opgenomen in de begroting.
P.M. posten
P.M. posten zijn posten waarvan zeker is dat er geld voor nodig is,
maar waarvan op dit moment niet precies bekend is om hoeveel geld dat
gaat. In deze begroting wordt voorgesteld om in totaal voor p.m.
posten jaarlijks een bedrag van EUR 50.000,- vrij te maken.
Benchmark Staat van de gemeente
Portefeuillehouder burgemeester Henk Zomerdijk
In 2007 heeft de gemeente meegedaan aan een onderzoek `Staat van de
gemeente.' Bij de Staat van de Gemeente draait het om de burger: hoe
tevreden is de burger over de gemeente waarin hij woont? Aan dit
onderzoek deden 152 gemeenten mee en in Duiven zijn 1200 enquêtes
verstuurd. De resultaten van dit onderzoek zijn in 2008 bekend gemaakt
en daaruit bleek dat de burgers van de gemeente Duiven over het
algemeen bovengemiddeld tevreden zijn. Natuurlijk zijn er ook
verbeterpunten en die worden op dit moment vertaald in een plan van
aanpak. De concrete maatregelen die daaruit komen, moeten daarna
uitgevoerd worden. Omdat echter nog niet duidelijk is om wat voor
maatregelen dit gaat is voor dit project een p.m. post opgenomen in de
begroting.
Programma openbare orde en veiligheid
Inwoners moeten zich binnen de gemeente Duiven veilig kunnen voelen.
Een veilig gevoel wordt bepaald door sociale veiligheid, minder
criminaliteit, grotere brandveiligheid en adequaat optreden bij
rampen.
Open dag Brandweer
Portefeuillehouder Burgemeester Henk Zomerdijk
De brandweer wil in 2009 weer een open dag organiseren. Brandpreventie
krijgt tijdens die dag veel aandacht. Ook moet de open dag een
bijdrage leveren aan de werving van nieuwe vrijwilligers. Voor de
organisatie van de open dag moeten eenmalige kosten gemaakt worden.
Bijvoorbeeld voor autowrakken (demonstraties), huur van een tent,
promotiematerialen en andere bijkomende kosten. De verwachting is dat
hier eenmalig
EUR 4.000,- voor nodig is. Dit kan uit de bestaande budgetten van de
brandweer bekostigd worden.
Overigens staat de datum voor de open dag nog niet vast. Zodra dit
bekend is, wordt deze open dag uitgebreid gepubliceerd en onder de
aandacht gebracht.
Veiligheidsmonitor
Portefeuillehouder Burgemeester Henk Zomerdijk
Eens in de vier jaar wordt de Veiligheidsmonitor in de regio
Gelderland-Midden gehouden. In 2009 wordt de monitor weer uitgevoerd
en Duiven doet hier ook weer aan mee. De Veiligheidsmonitor laat zien
hoe mensen de veiligheid in Duiven ervaren. Dit gaat dus verder dan de
objectieve politiecijfers. Het gaat ook om bijvoorbeeld het
veiligheidsgevoel en waardoor het komt dat mensen zich in een bepaalde
buurt onveilig voelen. Omdat deze gegevens belangrijk zijn voor het
veiligheidsbeleid doet de gemeente in 2009 weer mee met deze monitor.
De eenmalige kosten van ongeveer EUR 15.000,- worden gedekt uit de
reserve integrale veiligheid.
naar boven
Programma openbare ruimte
De gemeente wil zorgen voor een schone, groene en veilige leefomgeving
die moet voldoen aan de maatschappelijke en technische normen.
Openbare ruimte
Portefeuillehouder wethouder Nico Verlaan
Duiven heeft ongeveer 3 miljoen vierkante meter openbare ruimte.
Daarvan bestaat ongeveer de helft uit wegen, straten en pleinen en de
anderen helft uit openbaar groen en water, ongeveer 54 bruggen,
viaducten en tunnels, 45 gebouwen en zo'n 5.000 lichtmasten. Al deze
openbare voorzieningen moeten onderhouden worden.
Verlichting
In 2009 wordt een nieuw beleid- en beheerplan voor de openbare
verlichting opgesteld. In dat plan wordt rekening gehouden met
besparing op energie en onderhoud, het toepassen van duurzame energie
en materialen maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheden voor het uit- en
voorschakelen van verlichting. De sociale- en verkeersveiligheid staat
natuurlijk wel voorop. Dat mag niet in geding komen. Voor het
onderhoud en de elektriciteit van de ruim 5000 lichtmasten en andere
openbare verlichting is 334.000 euro in de begroting opgenomen.
Programma economische zaken
De bestaande economische structuur van bedrijventerreinen en
winkelgebieden moet worden gehandhaafd en versterkt.
Afstemmen vraag en aanbod van de arbeidsmarkt
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
Het Platform Onderwijs Arbeidsmarkt dat in de Liemers actief is, is
een samenwerkingsverband tussen overheid, onderwijs en bedrijfsleven.
Het zet zich in om onderwijs, arbeid en markt beter op elkaar aan te
laten sluiten. Eén van de projecten dat in 2009 concretere vormen gaat
krijgen is het ontwikkelen van een kennis- en opleidingscentrum
mobiliteit/transport en logistiek. Dit opleidingscentrum moet voor een
betere afstemming zorgen tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de
Liemers.
Vitaal Centrum Duiven
Portefeuillehouder wethouder Nico Verlaan
In april van 2008 hebben Duivenaren via een referendum een duidelijke
keuze gemaakt voor `plan B- een uitnodigend dorpshart' van bureau
Wissing. De contouren van het nieuwe centrum van Duiven liggen er nu
met een stedenbouwkundig plan. De details worden komende periode
verder uitgewerkt. Het project is opgesplitst in 3 deelprojecten: het
winkelcentrum, het woonpark en het cultuurhuis. Ook in dit proces
blijven ondernemers, inwoners en maatschappelijke organisaties nauw
betrokken.
Programma onderwijs en jeugd
Iedere jeugdige moet zich kunnen ontwikkelen tot een persoon die op
zelfstandige en volwaardige wijze en op basis van eigen mogelijkheden
en aanleg, kan deelnemen aan de samenleving en zijn leven vorm kan
geven.
Regionale aanpak alcohol en drugs gebruik
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
In 2008 is dit project opgestart met een aantal andere partijen:
gemeenten Lingewaard, Overbetuwe, Westervoort, Zevenaar, Rijnwaarden,
politiedistrict Rivierenland en IrisZorg. Het alcohol- en drugsgebruik
onder jongeren neemt toe. Het project is erop gericht om dit alcohol-
en drugsgebruik terug te dringen en daarmee ook de overlast die vaak
door dit gebruik wordt veroorzaakt. De nadruk ligt op preventie en
richt zich op jongeren van 10 tot 23 jaar. Maar ook ouders,
sportverenigingen, scholen en supermarkten zijn een belangrijke
doelgroep.
Voor de periode 2009 tot 2011 was al rekening gehouden met een
jaarlijks bedrag van
EUR 15.000,-. Nu ligt er echter een concreet plan van aanpak en
daaruit blijkt dat een extra jaarlijks bedrag nodig is van EUR 35.000
euro.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Portefeuillehouder wethouder Kees van de Water
In 2011 moet elke gemeente een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
hebben. Het CJG wordt een herkenbaar inlooppunt in de buurt voor alle
ouders, kinderen en jongeren tot 23 jaar. Iedereen moet er makkelijk
binnen kunnen lopen voor informatie, advies en lichte hulp. Ook
professionals. Het CJG is gericht op preventie, signaleren en bij
zwaardere problematiek het zonodig verwijzen en coördineren van hulp
(één kind, één gezin, één plan). De eerste belangrijke stappen om te
komen tot zo'n centrum zijn genomen. Het jaar 2009 staat in het teken
van het vinden van geschikte huisvesting, het betrekken van eventuele
zorgpartners en het maken van afspraken.
Elektronisch Kinddossier
Portefeuillehouder wethouder Kees van de Water
Ieder kind dat in Nederland geboren wordt, krijgt vanaf 2008 een
elektronisch kinddossier (EKD). In dit elektronische dossier staat
informatie over het kind, de gezinssituatie en de omgeving. Het motto
is: `geen kind buiten beeld'.
Vanaf 1 januari 2009 is het gebruik van het EKD in de
jeugdgezondheidszorg wettelijk verplicht. Artsen en verpleegkundigen
houden het dossier bij. Verschillende instanties kunnen wel gegevens
over een kind toevoegen, maar niet het dossier in zien. Zo blijft de
privacy van het kind gewaarborgd.
De rijksoverheid stelt structureel geld beschikbaar om dit EKD in te
voeren en bij te houden. Voor 2009 ontvangt Duiven waarschijnlijk EUR
18.000,-. De verwachte kosten voor 2009 zijn echter hoger, namelijk
zo'n EUR 42.000,-. Vandaar dat het college voor komend jaar EUR 24.000
in de begroting opneemt (het verschil tussen 42.000 en 18.000).
Programma vrijetijdsbesteding
Iedere inwoner moet in de gelegenheid worden gesteld om - actief of
passief - gebruik te maken van faciliteiten en voorzieningen die op
gebied van kunst, cultuur, sport en recreatie in de gemeente worden
geboden.
Subsidie Lokale Liemerse Omroep
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
Op 22 juli 2008 heeft het Commissariaat voor de Media Favoriet fm
zendtijd toegewezen voor de gemeenten Duiven en Westervoort. Favoriet
fm had al zendtijd voor de gemeenten Doesburg, Rijnwaarden en
Zevenaar. Met de toewijzing van de zendtijd in ook Duiven en
Westervoort is Favoriet fm een publieke lokale omroep geworden voor de
hele Liemers. Vandaar dat de gemeente Duiven Favoriet fm een subsidie
wil verstrekken van EUR 10.800,- in 2009. De gemeenten Doesburg,
Rijnwaarden en Zevenaar verstrekken reeds subsidie. Het college van
Westervoort stelt de raad ook voor om subsidie te verstrekken.
Sporthal Spoorzone
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
Duiven is bezig met de voorbereidingen voor de bouw van een nieuwe
sporthal. Deze nieuwe sporthal wordt geïntegreerd met de bestaande
sporthal Endesprong en turnhal Mobilis. Daarmee ontstaat er een groot
sportcomplex met een gezamenlijke ontvangsthal, vergaderruimten en
horecavoorziening die voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Belangrijke accenten voor dit nieuwe sportcomplex zijn saamhorigheid,
klantvriendelijkheid, servicegericht, hygiëne en kwaliteit. Het is de
bedoeling dat de nieuwe sporthal in 2010 wordt opgeleverd. Rekening
houdend met een afschrijving van de totale investering in 40 jaar,
staat er vanaf 2010 een bedrag van EUR 441.725,- in de begroting.
Programma sociale voorziening en maatschappelijke dienstverlening
Iedere inwoner van de gemeente Duiven moet de minimale kosten van het
bestaan kunnen dragen en moet in gezondheid deel kunnen nemen aan de
maatschappij door werk en maatschappelijke participatie.
Voortzetting project Zorgcoördinatie
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
Dit project heeft in eerste instantie als proef gelopen van juli 2006
tot juli 2008. Het houdt in feite in dat de coördinatie van complexe
zorgsituaties (zoals bijvoorbeeld huislijk geweld) bij het
gemeentelijke Algemeen Maatschappelijk Werk (AMV) komt te liggen. In
dergelijke zorgsituaties zijn vaak meerdere hulpverleners betrokken
(politie, ambulance, maatschappelijk werk). Het AMV fungeert nu als
een soort vangnet dat eenvoudig, flexibel en snel inzetbaar is.
Daarmee kan voorkomen worden dat mensen tussen de wal en het schip
raken en alleen maar dieper in de problemen komen. Want voorkomen is
beter dan genezen. Tot nu toe blijkt het project dermate goed te
werken dat nu wordt voorgesteld om dit project voort te zetten.
Structurele kosten die hiervoor begroot worden zijn EUR 10.000,-
Preventieve huisbezoeken bij ouderen
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
In 2008 is het project preventieve huisbezoeken bij ouderen afgerond.
Deze huisbezoeken bij ouderen thuis worden vanaf nu op een andere
manier opgepakt. Elke senior die 75 jaar wordt, ontvangt van Mikado
een brief thuis. Daarin wordt het aanbod voor een informatief
huisbezoek gedaan. Tijdens dat huisbezoek kunnen allerlei vragen aan
bod komen over bijvoorbeeld de woon- en leefsituatie, mobiliteit, zorg
en dienstverlening. Jaarlijks worden voor deze huisbezoeken een bedrag
van EUR 13.074,- in de begroting opgenomen.
Wijkhuis van Droo
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
Het wijkhuis van Droo wordt in 2010 gerealiseerd. Het wijkhuis van
Droo moet een multifunctioneel gebouw worden voor de hele wijk Droo
Zuid. Een ontmoetingsplek voor bewoners: jong en oud, zorgvrager en
geen zorgvrager, huurders en eigenaren, sporter en niet-sporter.
Iedere Droo Zuidenaar moet zich er thuis kunnen voelen. Het gebouw
moet alle doelgroepen iets bieden, dus de functies en diensten moeten
zijn afgestemd op alle doelgroepen. Het moet vooral ook een gebouw
worden dat bewoners zelf kunnen gebruiken voor 'eigen dingen' als
feestjes, evenementen, verenigingen. Het gebouw wordt open,
transparant, toegankelijk voor iedereen, gericht op ontmoeting, maar
ook in staat om gezelligheid te creëren waar dat nodig is. Vanaf 2011
zijn de structurele jaarlasten bijna 200.000,-.
Mikado - Adviseur Zorg en Dienstverlening
Portefeuillehouder wethouder Johannes Goossen
De Stichting Mikado heeft voor 20 producten subsidie aangevraagd. Twee
subsidies worden niet toegekend, de meeste andere worden via een ander
budget gefinancierd.
Het college stelt voor om de bestaande budgetten voor de Adviseur Zorg
en Dienstverlening en het project Aangenaam te verhogen. Voor deze
producten stelt het college daarom voor om vanaf 2009 bijna EUR
25.000,- voor Mikado in de begroting op te nemen.
Programma milieu
Dit programma richt zich op het zorgdragen voor een veilige en schone
leefomgeving, met aandacht voor behoud van de kwaliteit daarvan.
Klimaatbeleid
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
In 2008 is het klimaatbeleidsplan Duiven vastgesteld. In dat
beleidsplan staan onder meer enkele concrete acties en projecten voor
het jaar 2009. De meeste acties en projecten kunnen gefinancierd
worden uit reeds bestaande budgetten. Een aantal echter niet. Omdat
het college echter veel waarde hecht aan ons klimaat, duurzaamheid en
energiebesparing, stelt het voor om voor enkele acties in 2009 een
aanvullend budget te vragen. Deze projecten zijn:
EUR 25.000,- voor onderzoek naar energie besparende maatregelen in
gemeentelijke gebouwen (inclusief scholen);
EUR 25.000,- voor het project energieservice aan huis.
p.m. post voor de aanschaf van energiezuinige bedrijfswagens;
p.m. post voor het opstellen van een energievisie wij nieuwe
woningbouwprojecten
p.m. post om openbaar vervoer en langzaam verkeer (bijvoorbeeld
fietsen) te stimuleren.
Gemeentelijke Interne Milieuzorg
Portefeuillehouder wethouder Bas Elfrink
Tegelijk met het Klimaatbeleid is ook het beleid voor de Gemeentelijke
Interne Milieuzorg (GIM) vastgesteld. Een beter klimaat begint bij
jezelf. GIM gaat over acties en projecten in gemeentelijke gebouwen
(waaronder het gemeentehuis en het Afvalaanbiedstation). Alle acties
en projecten uit dit beleid zijn gericht op het tegengaan van
verspilling. Ook hiervoor geldt dat een aantal acties en projecten uit
bestaande budgetten kunnen worden gefinancierd, maar een aantal niet.
Hieronder wordt er een aantal genoemd:
EUR 15.000,- voor een onderzoek naar de mogelijkheden van duurzame
energievoorziening op de gemeentewerf;
EUR 15.000,- voor zonnepanelen
EUR 10.000,- voor het inventariseren van asbest in gemeentelijke
gebouwen;
p.m. post voor de vervanging van TL-armaturen door meer duurzame
lampen;
diverse p.m. posten voor verbetering van isolatie (bijvoorbeeld van
de sporthallen Endesprong en Turnhal Mobilis; en het dak en de vloer
van Regina Pacis tijdens de renovatie).
Programma ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Dit programma richt zich op het scheppen van ruimtelijke condities
voor een leefbare, aantrekkelijke en duurzame omgeving met woon-,
werk-, verplaatsings- en recreatiemogelijkheden die aansluiten op de
behoefte van de samenleving.
Woningbouwprogramma 2009
Portefeuillehouder wethouder Nico Verlaan
Hoewel de gemeente er in principe naar streeft om het inwoneraantal te
stabiliseren (uit: Toekomstvisie Duiven), groeit het aantal
huishoudens wel. En daarmee de behoefte aan woningen. De gemeente wil
bijzondere aandacht blijven houden voor specifieke doelgroepen, zoals
starters, zorgbehoevenden en senioren. De komende jaren staan diverse
woningbouwprojecten op de planning. De volgende nieuwbouwprojecten
worden in 2009-2010 opgeleverd:
Lombokstraat
Vergertlaan
De Ploen - Rijksweg 15
Diesfeldt (2e fase)
Kloosterkamp
Huize Thuvine
Tot slot
In dit artikel stipten we een aantal inhoudelijke aspecten uit de
Programmabegroting 2009-2012 aan. Uiteraard is dit niet volledig. De
volledige Programmabegroting ligt ter inzage in de Infohoek van het
gemeentehuis maar is ook volledig terug te vinden op de website
www.duiven.nl > BIS.
Binnenkort volgt in deze Informeel een tweede artikel over aanverwante
financiële onderwerpen, zoals bedrijfsvoering, bezuinigingen, lokale
belastingen, leges, grondbeleid etc..
In de komende periode buigen de politieke partijen in Duiven zich over
de voorgestelde Programmabegroting van het college. Op maandag 10
november wordt deze begroting behandeld in de gemeenteraad. Deze
raadsvergadering is openbaar en wordt in de Informeel aangekondigd. Op
vrijdag 17 oktober jl. heeft het college aan de lokale pers een
toelichting gegeven op haar plannen voor 2009-2012.