Consumentenbond
---
22 oktober 2008
Brandstofkosten horen in de prijs van een ticket
Brandstoftoeslagen vormen een bron van verwarring en irritatie. De
Consumentenbond wil daarom dat hier een eind aan komt. Schommelingen
in de brandstofkosten horen tot het normale bedrijfsrisico van een
luchtvaartmaatschappij en behoren dus gewoon in de prijs van een
vliegticket verdisconteerd te worden.
Luchtvaartmaatschappijen heffen al sinds jaar en dag een toeslag voor
brandstofkosten en komen met een naheffing wanneer de internationale
olieprijzen daar aanleiding toe geven. Wanneer die dalen, zouden ze
geld terug moeten geven, maar dat gebeurt weinig, zo blijkt uit een
enquête van Tros Radar.
Niet accepteren
Hoewel consumenten zo'n toeslag meestal niet hoeven te accepteren,
hebben ze in de praktijk geen keus, want het alternatief is dat de
reis geannuleerd wordt. Bij de Consumentenbond komen veel vragen en
meldingen binnen over brandstoftoeslagen. De bond pleit ervoor dat de
kosten van brandstof gewoon in de prijs van het ticket zijn opgenomen
en zal over dit onderwerp contact opnemen met de sector.
Voor wie een vakantiereis per vliegtuig heeft geboekt via een
reisorganisatie gelden de volgende regels:
* Zolang nog niet de hele reissom is voldaan mag de reisorganisator
tot 20 dagen voor vertrek de reissom verhogen met een
brandstoftoeslag
* Na tijdige betaling mag de reisorganisator vanaf 6 weken voor
vertrek de reissom niet meer verhogen
* Voor chartervliegreizen met een Nederlandse luchtvaartmaatschappij
naar Europese bestemmingen en Middellandse Zeelanden geldt een
prijsgarantie vanaf het moment van boeking. In deze situatie mag
dus nooit een brandstoftoeslag worden geheven.
* Consumenten mogen de brandstoftoeslag afwijzen maar moeten dit wel
binnen 3 werkdagen na bekendmaking doen. De reisorganisator kan
dan de overeenkomst opzeggen en de klant zijn geld terug geven.
Het kan echter ook zijn dat de reisorganisator de reis toch wil
laten doorgaan voor de oude prijs en zelf de toeslag voor zijn
rekening neemt.
* Reisorganisaties moeten aangeven waarop de verhoging van de
brandstofkosten is gebaseerd. Zij doen dit vrijwel nooit, mede
omdat hier geen sanctie op staat.
* Ook een verlaging van de brandstofkosten moet aanleiding zijn de
reissom te verlagen, tenzij het om een zo laag bedrag gaat dat de
administratiekosten te hoog uitvallen.
Ook wie een `los' lijndienstticket koopt, kan worden geconfronteerd
met een verhoging van de brandstoftoeslag, meestal alleen bij aankoop
of wanneer het ticket nog niet is betaald en uitgeschreven. Hier is op
basis van de vervoersvoorwaarden doorgaans weinig tegen te doen.
---