European Parliament
Persbericht
Download het artikel in PDF-formaat Submit
Plenaire Vergaderingen
Resolutie over de Europese Top: gecoördineerd Europees optreden nodig om
financiële crisis aan te pakken
Europese Raad - 22-10-2008 - 15:19 update
Debat over gezamenlijk antwoord op wereldcrises
Debat over gezamenlijk antwoord op wereldcrises
Volgens Europarlementsleden heeft de EU een gecoördineerd optreden
nodig om de financiële crisis aan te pakken en haar invloed op de
economische groei, banen en kleine ondernemingen te beperken. In een
resolutie over de Europese top van vorige week roepen ze ook op tot
maatregelen om het financieel toezicht te verbeteren en brengen ze
kwesties zoals de klimaatverandering en de Kaukasus ter sprake.
Het Parlement benadrukt het belang van een gecoördineerd
macro-economisch antwoord om de mondiale groei weer te doen opleven,
zonder de principes van het stabiliteits- en groeipact te ondermijnen.
EP-leden willen ook een gecoördineerd optreden om het vertrouwen in de
financiële markten te herstellen.
Financiële crisis en de reële economie
De resolutie stelt dat de gevolgen van de crisis verder reiken dan
alleen de financiële markten, namelijk ook voor de levensvatbaarheid
van bedrijven, banen, personal finance en het MKB. Het Parlement
herinnert eraan dat het enorm belangrijk is dat krediet voor burgers
en kleine en middelgrote bedrijven toegankelijk blijft en dat er in de
EU-infrastructuur wordt geïnvesteerd, om een dramatische teruggang van
de economische groei en van de werkgelegenheid te voorkomen.
Het Parlement steunt elke maatregel die de liquiditeit van de markten
kan herstellen en verwelkomt de snelle en alomvattende reactie van de
Europese Commissie met betrekking tot de toepassing van de regels
inzake staatshulp om financiële instellingen te redden. Wanneer er op
die manier publiek geld wordt aangewend, moet er gezorgd worden voor
overheidstoezicht, verbeteringen in het management, beperking van de
beloningen, een stevige verantwoordingsplicht ten opzichte van de
publieke overheden en investeringsstrategieën voor de reële economie.
Het Parlement verwelkomt de instelling door de Commissie van een groep
op hoog niveau die een solide en duurzaam toezichtstelsel moet
opstellen voor financiële diensten in de EU, maar bekritiseert de
afwezigheid van het EP in de financiële crisiscel.
Betere toezichtsstructuur voor de toekomst
Europarlementsleden verzoeken de Commissie nogmaals maatregelen voor
te stellen voor het versterken van het regelgevend- en toezichtskader
van de EU en van het crisisbeheer op het regelgevend niveau van de EU.
Bovendien willen ze wetgevingsmaatregelen ten opzichte van onder meer
banken, kredietbeoordelingsinstellingen, securisatie, hedgefondsen, en
leverage.
Het Lamfalussy-proces moet worden versterkt, waaronder het toezicht op
de grootste grensoverschrijdende financiële groepen door colleges en
de vaststelling van een duidelijke rechtspositie en sterkere
voorrechten voor de comités op niveau -3. Het Parlement verzoekt de
Commissie en de bevoegde nationale autoriteiten ook om gezamenlijk
passende voorstellen te presenteren voor doeltreffend
grensoverschrijdend crisisbeheer.
Lissabonverdrag
Het Parlement beklemtoont nogmaals dat het zowel de resultaten van het
Ierse referendum als de resultaten van de ratificatieprocedures in de
andere lidstaten respecteert en dat het hoopt op een zo spoedig
mogelijke oplossing, die voor eenieder aanvaardbaar is, vóór de
Europese verkiezingen in juni 2009.
Klimaatverandering en energie
Europarlementsleden vinden dat de klimaatdoelen van de EU voor na
-2012 niet ter discussie mogen staan als gevolg van de huidige
internationale financiële crisis. Wel stellen ze met nadruk dat het
voor het bedrijfsleven, de werknemers en de consumenten van cruciaal
belang is dat grondig wordt uitgezocht welke gevolgen de maatregelen
die worden overwogen om deze doelen te halen, per sector en over de
hele linie zullen hebben voor het concurrentievermogen van de
ondernemingen van de Unie.
Europarlementsleden dringen verder aan op een krachtige politieke
toezegging om te zorgen voor een EU-economie met lage CO2-uitstoot,
energie-efficiëntie en andere energiebronnen met gering
koolstofverbruik, diversificatie van de energievoorziening en
beperking van de afhankelijkheid van ingevoerde fossiele brandstoffen.
Bovendien dringen ze bij de Raad en de Commissie aan op een
gemeenschappelijk buitenlands energiebeleid van Europa.
Kaukasus
Europarlementsleden benadrukken dat de conflicten in de Kaukasus niet
met militaire middelen opgelost kunnen worden en veroordelen
nadrukkelijk allen die hun toevlucht hebben genomen tot machtsmiddelen
en geweld om de situatie in de Georgische afscheidingsgebieden
Zuid-Ossetië en Abchazië te veranderen. Bovendien herinneren ze aan
het onevenredige militaire optreden van Rusland in Georgië begin
augustus. Ze dringen er bij Rusland op aan de soevereiniteit en de
territoriale integriteit van de republiek Georgië en de te
eerbiedigen.
Debat 22 oktober 2008:
Tijdens een debat over de Europese Top van 15-16 oktober zei huidig
EU-Voorzitter Nicolas Sarkozy dat na de oorlog tussen Rusland en
Georgië en de financiële crisis de noodzaak van een verenigd Europees
antwoord op de grote mondiale problemen duidelijk was gebleken. De
grote politieke fracties steunden hem toen hij zei de ambitieuze
klimaat- en energiedoelstellingen niet te willen bijstellen, al
stelden sommige vragen bij de ongebreidelde vrije markten.
Bij aanvang van het debat zei Voorzitter van het Europees Parlement
Hans-Gert PÖTTERING dat Europa tijdens de recente crises onder leiding
van President Sarkozy blijk had gegeven van zijn vermogen tot
gecoördineerde, gezamenlijke actie.
Namens de Raad
Nicolas SARKOZY sprak eerst over de oorlog tussen Rusland en Georgië.
Hij vond de reactie van Rusland 'buiten proportie', maar noemde het
een 'reactie' op een 'ongepaste' actie van Georgië. Over de
vredesbemiddeling zei hij "Europa heeft vrede gesticht. We hebben het
hoogst haalbare eruit gehaald". Hij voegde eraan toe dat het voor het
eerst in lange tijd was dat Europa die rol had gespeeld in een
soortgelijk conflict.
Wat de financiële crisis betreft, vroeg hij zich af "hoe kunnen we
voorkomen dat het nog een keer gebeurt?" Hij had in de Algemene
Vergadering van de VN gepleit voor de oprichting van een "nieuw
wereldwijd financieel systeem" of een nieuw Bretton Woods systeem.
Daarbij moesten er bepaalde principes in acht worden genomen: banken
met steun van de overheid mogen geen geld in een belastingparadijs
onderbrengen, alle financiële instellingen moeten onderworpen worden
aan financiële regelgeving, beloningsstelsels mogen het nemen van
ongeoorloofde risico's niet aanmoedigen en er moest over het monetaire
systeem worden nagedacht. De VS en de EU hadden een reeks
topontmoetingen over "global governance" voorgesteld, waaraan de G8 en
Rusland en de G5 deel moesten nemen. Het was van belang dat de EU op
die topontmoetingen met één stem sprak. Ook de economische crisis die
de financiële crisis nu volgde, vereiste een "verenigd Europees
antwoord". Hij was ervan overtuigd dat de "eurozone niet zonder
duidelijke economische regering" kon. De Europese Centrale Bank moest
onafhankelijk zijn, maar ook kunnen overleggen met een "economische
regering" van staatshoofden en regeringsleiders.
President Sarkozy sprak verder over de toekomst van het klimaat- en
energiepakket. Hij verwierp het idee "om dit beleid te laten vallen
met als voorwendsel de financiële crisis", wat "onverantwoord" zou
zijn. Hij erkende dat het voor een aantal economieën, die voor 95 %
afhingen van steenkool, moeilijk was om aan de doelstellingen te
voldoen, maar er moest een flexibele oplossing voor worden gevonden.
Hij vond het essentieel dat aan de 20/20/20 doelstellingen en het
vastgelegde tijdsschema werd vastgehouden.
Het Europees immigratiepact vond President Sarkozy een "mooi voorbeeld
van Europese integratie", omdat iedereen het eens was geworden dat de
Unie een gezamenlijk immigratiebeleid nodig had.
Tenslotte stelde de Franse President dat de recente crises hadden
aangetoond dat "een hervorming van de instellingen nodig was".
"Wanneer wij zulke moeilijke thema's moeten beantwoorden, is het goed
om een permanent voorzitterschap te hebben, het is niet redelijk dat
er elke zes maanden een andere voorzitter is". Het Franse
Voorzitterschap was van plan samen met de Commissie een routekaart op
te stellen om voor december een oplossing te vinden voor de Ierse
ratificatie van het Verdrag van Lissabon.
Namens de Commissie
Voorzitter van de Europese Commissie José Manuel BARROSO bracht hulde
aan President Sarkozy en het élan dat die had kunnen brengen aan de
recente onderhandelingen. Over het energie- en klimaatpact zei hij "we
moeten enorme inspanningen leveren om dit jaar tot een akkoord te
komen". Hij rekende daarbij op de voortdurende inzet van het Parlement
om dat akkoord te bereiken.
De financiële crisis vergde een "onmiddellijk Europees optreden" en
een hervorming van het financieel stelsel. Dit was een "ongekende
periode", die een "ongekende coördinatie" vereiste. Tijdens de crisis
had de EU laten zien de problemen aan te kunnen en zijn tempo
versneld. Hij wilde daarom constructief samenwerken met het Europees
Parlement. Voorzitter Barroso verwees naar zijn komende bezoek aan
China, waar hij Aziatische leiders zou proberen te overtuigen om mee
te werken aan een hervorming van het globaal financieel stelsel.
Europa gaf daarin de weg aan, zei hij en we mogen daar "met z'n allen
trots op zijn". Ook hij vond dat de problemen in de "reële economie"
niet nationaal opgelost konden worden, en dat er over de grenzen heen
gekeken moest worden.
Fractiewoordvoerders
Joseph DAUL (EVP-ED, FR) zei: "twee keer deze zomer heeft Europa een
wereldgrote crisis meegemaakt. Twee keer heeft de EU laten zien dat ze
een standpunt kan innemen". Namens de EVP-ED fractie prees hij het
fantastisch optreden van President Sarkozy en het Franse
Voorzitterschap. "De vrije markt heeft zijn verdiensten maar er moeten
regels zijn of die regels moeten voldoende worden toegepast", zei hij.
Hij was blij met het initiatief van het Voorzitterschap om de partners
bij elkaar te halen. Wat het Verdrag van Lissabon betreft, zag hij
graag dat de Raad een routekaart en een realistisch tijdschema maakte
om uit de crisis te komen.
Martin SCHULZ (PES, DE) van de sociaaldemocratische fractie was onder
de indruk van het recente vastberaden optreden van President Sarkozy
en Commissievoorzitter Barroso. Hij wilde echter dat er gebruik van de
crisis werd gemaakt om te zeggen "never more", nooit meer mocht een
financiële crisis een crisis in de reële economie met zich meebrengen.
Daarom waren er echte nieuwe regels nodig voor banken en private
equity. Mr Schulz merkte op dat de heren Sarkozy, Daul en Barroso
allemaal sociaaldemocratische voorstellen hadden gedaan. "Ik ben blij
dat jullie eindelijk tot inzicht zijn gekomen, al is het laat", zei
hij.
Graham WATSON (ALDE/ADLE, UK) verweet President Sarkozy dat de
Raadsconclusies enkel naar de samenwerking tussen de Raad en de
Commissie verwezen. Hij vroeg: "Waarom is er onder klimaatverandering
geen verwijzing naar het Europees Parlement?" "U moet erkennen dat u
het Europees Parlement nodig heeft", zei hij, verwijzend naar de
pogingen van sommige lidstaten om akkoorden over CO2
emissiedoelstellingen voor nieuwe auto's (2012) en emissiehandel
(2013) ongedaan te maken.
Daniel COHN-BENDIT (GROENEN/EVA, DE) van de groene fractie zei:
"energie en vastberadenheid zijn belangrijk in de politiek". Hij wees
erop dat alle crises met elkaar samenhingen. Door oproepen tot
ongebreidelde groei en de verwerping van de financiële marktregulering
waren de crises jaren geleden ontstaan. Hij riep Europese leiders op
tot zelfkritiek: "enige zelfkritiek van de Commissie en de voormalige
minister van Financiën (President Sarkozy) zou geloofwaardig zijn".
Zij deden net alsof de crisis een natuurramp was, die niemand had
kunnen voorzien. Europa moest nieuw leven worden ingeblazen.
Cristiana MUSCARDINI (UEN, IT) was erg tevreden over voorstellen die
President Sarkozy en Commissievoorzitter Barroso gedaan hadden. Wel
vond ze dat de Commissievoorzitter "verantwoording moest dragen voor
uitspraken van de Commissaris voor Mededinging". De Commissie had ook
sneller kunnen reageren. De crisis was volgens Muscardini een
systeemcrisis, zodoende moest er een nieuw systeem gecreëerd worden.
De Europese Centrale Bank ten slotte had meer kunnen doen om banken op
de rand van een faillissement te helpen.
Over de financiële en economische crises zei Francis WURTZ (EVL/NGL,
FR): "veel landen in het Zuiden staan op de rand van de afgrond, zij
kunnen er niets aan doen maar zijn wel het slachtoffer. Zij betalen de
prijs". Over de oorzaak van de crises zei hij "de vonk in het kruitvat
is begonnen in de VS, maar het kruit is ook in Europa te vinden". Hij
was voorstander van een nieuw Bretton Woods, waarop voor een mondiale
aanpak zou worden gekozen.
Nigel Paul FARAGE (IND/DEM, UK) stelde over de financiële crisis dat
die echt niet veroorzaakt was door een gebrek aan regelgeving: "meer
regelgeving is echt niet het antwoord". Hij vond dat er volgens
nationale belangen gehandeld moest worden. "Als je buiten de EU staat
kun je de financiële crisis beter aan dan als je er middenin zit".
Bruno GOLLNISCH (NI, FR) vond dat financiële transacties losgekoppeld
moesten worden van de reële economie, die nu achteruit aan het gaan
was. Over de rol van de EU in de aanpak van de crises was hij
kritisch: "de EU is niet opgewassen tegen de crises. We hebben te
maken met een achterhaald station, dat van de EU". Wat de situatie in
Georgië betreft, veroordeelde hij de erkenning van onafhankelijkheid
van Kosovo, die de doos van Pandora had geopend.
Overige sprekers
Annemie NEYTS-UYTTEBROECK (ALDE/ADLE, BE) was zeer tevreden over het
optreden van het Franse Voorzitterschap bij de crisis tussen Georgie
en Rusland en ze had ook positieve woorden voor de aanpak door het
Voorzitterschap van de financiële crisis en de gevolgen daarvan. Wat
Rusland betreft was ze niet helemaal gerustgesteld. Aan de ene kant
was ze ervan overtuigd dat de contacten met Rusland moesten worden
voortgezet, maar aan de andere kant was het "niet business as usual".
"We moeten heel waakzaam blijven", zei ze.
Ieke VAN DEN BURG (PES, NL) merkte op "coördinatie alleen is niet
voldoende, we hebben institutionele oplossingen nodig". Vrijwillige
samenwerking van nationale toezichthouders was onvoldoende. Ook het
financiële stabiliteitsforum was onvoldoende, omdat daar alleen grote
landen vertegenwoordigd waren die hun nationale belangen lieten
domineren. Dat was niet één stem voor Europa. Ze concludeerde: "Er
moet sprake zijn van interne arbitrage en een sterke stem naar buiten
toe".
Debat: 21 oktober 2008 / Stemming ontwerpresolutie: 22 oktober 2008 /
Gezamenlijke ontwerpresolutie aangenomen (499-130-67)
Contact
Sanne DE RYCK
Persdienst - Redactie
* E-mailadres : persdienst-nl@europarl.europa.eu
* Telefoonnummer in Brussel : (32-2) 28 42531 (BXL)
* Telefoonnummer in Straatsburg : (33-3) 881 73605 (STR)
* Mobiel nummer : (32) 498 98 34 51
REF.: 20081020IPR40025