European Parliament


Persbericht
Download het artikel in PDF-formaat Submit
Plenaire Vergaderingen

Resolutie over de Europese Top: gecoördineerd Europees optreden nodig om financiële crisis aan te pakken

Europese Raad - 22-10-2008 - 15:19 update
Debat over gezamenlijk antwoord op wereldcrises

Debat over gezamenlijk antwoord op wereldcrises

Volgens Europarlementsleden heeft de EU een gecoördineerd optreden nodig om de financiële crisis aan te pakken en haar invloed op de economische groei, banen en kleine ondernemingen te beperken. In een resolutie over de Europese top van vorige week roepen ze ook op tot maatregelen om het financieel toezicht te verbeteren en brengen ze kwesties zoals de klimaatverandering en de Kaukasus ter sprake. Het Parlement benadrukt het belang van een gecoördineerd macro-economisch antwoord om de mondiale groei weer te doen opleven, zonder de principes van het stabiliteits- en groeipact te ondermijnen. EP-leden willen ook een gecoördineerd optreden om het vertrouwen in de financiële markten te herstellen.

Financiële crisis en de reële economie

De resolutie stelt dat de gevolgen van de crisis verder reiken dan alleen de financiële markten, namelijk ook voor de levensvatbaarheid van bedrijven, banen, personal finance en het MKB. Het Parlement herinnert eraan dat het enorm belangrijk is dat krediet voor burgers en kleine en middelgrote bedrijven toegankelijk blijft en dat er in de EU-infrastructuur wordt geïnvesteerd, om een dramatische teruggang van de economische groei en van de werkgelegenheid te voorkomen.

Het Parlement steunt elke maatregel die de liquiditeit van de markten kan herstellen en verwelkomt de snelle en alomvattende reactie van de Europese Commissie met betrekking tot de toepassing van de regels inzake staatshulp om financiële instellingen te redden. Wanneer er op die manier publiek geld wordt aangewend, moet er gezorgd worden voor overheidstoezicht, verbeteringen in het management, beperking van de beloningen, een stevige verantwoordingsplicht ten opzichte van de publieke overheden en investeringsstrategieën voor de reële economie.

Het Parlement verwelkomt de instelling door de Commissie van een groep op hoog niveau die een solide en duurzaam toezichtstelsel moet opstellen voor financiële diensten in de EU, maar bekritiseert de afwezigheid van het EP in de financiële crisiscel.

Betere toezichtsstructuur voor de toekomst

Europarlementsleden verzoeken de Commissie nogmaals maatregelen voor te stellen voor het versterken van het regelgevend- en toezichtskader van de EU en van het crisisbeheer op het regelgevend niveau van de EU. Bovendien willen ze wetgevingsmaatregelen ten opzichte van onder meer banken, kredietbeoordelingsinstellingen, securisatie, hedgefondsen, en leverage.

Het Lamfalussy-proces moet worden versterkt, waaronder het toezicht op de grootste grensoverschrijdende financiële groepen door colleges en de vaststelling van een duidelijke rechtspositie en sterkere voorrechten voor de comités op niveau -3. Het Parlement verzoekt de Commissie en de bevoegde nationale autoriteiten ook om gezamenlijk passende voorstellen te presenteren voor doeltreffend grensoverschrijdend crisisbeheer.

Lissabonverdrag

Het Parlement beklemtoont nogmaals dat het zowel de resultaten van het Ierse referendum als de resultaten van de ratificatieprocedures in de andere lidstaten respecteert en dat het hoopt op een zo spoedig mogelijke oplossing, die voor eenieder aanvaardbaar is, vóór de Europese verkiezingen in juni 2009.

Klimaatverandering en energie

Europarlementsleden vinden dat de klimaatdoelen van de EU voor na
-2012 niet ter discussie mogen staan als gevolg van de huidige internationale financiële crisis. Wel stellen ze met nadruk dat het voor het bedrijfsleven, de werknemers en de consumenten van cruciaal belang is dat grondig wordt uitgezocht welke gevolgen de maatregelen die worden overwogen om deze doelen te halen, per sector en over de hele linie zullen hebben voor het concurrentievermogen van de ondernemingen van de Unie.

Europarlementsleden dringen verder aan op een krachtige politieke toezegging om te zorgen voor een EU-economie met lage CO2-uitstoot, energie-efficiëntie en andere energiebronnen met gering koolstofverbruik, diversificatie van de energievoorziening en beperking van de afhankelijkheid van ingevoerde fossiele brandstoffen. Bovendien dringen ze bij de Raad en de Commissie aan op een gemeenschappelijk buitenlands energiebeleid van Europa.

Kaukasus

Europarlementsleden benadrukken dat de conflicten in de Kaukasus niet met militaire middelen opgelost kunnen worden en veroordelen nadrukkelijk allen die hun toevlucht hebben genomen tot machtsmiddelen en geweld om de situatie in de Georgische afscheidingsgebieden Zuid-Ossetië en Abchazië te veranderen. Bovendien herinneren ze aan het onevenredige militaire optreden van Rusland in Georgië begin augustus. Ze dringen er bij Rusland op aan de soevereiniteit en de territoriale integriteit van de republiek Georgië en de te eerbiedigen.

Debat 22 oktober 2008:

Tijdens een debat over de Europese Top van 15-16 oktober zei huidig EU-Voorzitter Nicolas Sarkozy dat na de oorlog tussen Rusland en Georgië en de financiële crisis de noodzaak van een verenigd Europees antwoord op de grote mondiale problemen duidelijk was gebleken. De grote politieke fracties steunden hem toen hij zei de ambitieuze klimaat- en energiedoelstellingen niet te willen bijstellen, al stelden sommige vragen bij de ongebreidelde vrije markten.

Bij aanvang van het debat zei Voorzitter van het Europees Parlement Hans-Gert PÖTTERING dat Europa tijdens de recente crises onder leiding van President Sarkozy blijk had gegeven van zijn vermogen tot gecoördineerde, gezamenlijke actie.

Namens de Raad

Nicolas SARKOZY sprak eerst over de oorlog tussen Rusland en Georgië. Hij vond de reactie van Rusland 'buiten proportie', maar noemde het een 'reactie' op een 'ongepaste' actie van Georgië. Over de vredesbemiddeling zei hij "Europa heeft vrede gesticht. We hebben het hoogst haalbare eruit gehaald". Hij voegde eraan toe dat het voor het eerst in lange tijd was dat Europa die rol had gespeeld in een soortgelijk conflict.

Wat de financiële crisis betreft, vroeg hij zich af "hoe kunnen we voorkomen dat het nog een keer gebeurt?" Hij had in de Algemene Vergadering van de VN gepleit voor de oprichting van een "nieuw wereldwijd financieel systeem" of een nieuw Bretton Woods systeem. Daarbij moesten er bepaalde principes in acht worden genomen: banken met steun van de overheid mogen geen geld in een belastingparadijs onderbrengen, alle financiële instellingen moeten onderworpen worden aan financiële regelgeving, beloningsstelsels mogen het nemen van ongeoorloofde risico's niet aanmoedigen en er moest over het monetaire systeem worden nagedacht. De VS en de EU hadden een reeks topontmoetingen over "global governance" voorgesteld, waaraan de G8 en Rusland en de G5 deel moesten nemen. Het was van belang dat de EU op die topontmoetingen met één stem sprak. Ook de economische crisis die de financiële crisis nu volgde, vereiste een "verenigd Europees antwoord". Hij was ervan overtuigd dat de "eurozone niet zonder duidelijke economische regering" kon. De Europese Centrale Bank moest onafhankelijk zijn, maar ook kunnen overleggen met een "economische regering" van staatshoofden en regeringsleiders.

President Sarkozy sprak verder over de toekomst van het klimaat- en energiepakket. Hij verwierp het idee "om dit beleid te laten vallen met als voorwendsel de financiële crisis", wat "onverantwoord" zou zijn. Hij erkende dat het voor een aantal economieën, die voor 95 % afhingen van steenkool, moeilijk was om aan de doelstellingen te voldoen, maar er moest een flexibele oplossing voor worden gevonden. Hij vond het essentieel dat aan de 20/20/20 doelstellingen en het vastgelegde tijdsschema werd vastgehouden.

Het Europees immigratiepact vond President Sarkozy een "mooi voorbeeld van Europese integratie", omdat iedereen het eens was geworden dat de Unie een gezamenlijk immigratiebeleid nodig had.

Tenslotte stelde de Franse President dat de recente crises hadden aangetoond dat "een hervorming van de instellingen nodig was". "Wanneer wij zulke moeilijke thema's moeten beantwoorden, is het goed om een permanent voorzitterschap te hebben, het is niet redelijk dat er elke zes maanden een andere voorzitter is". Het Franse Voorzitterschap was van plan samen met de Commissie een routekaart op te stellen om voor december een oplossing te vinden voor de Ierse ratificatie van het Verdrag van Lissabon.

Namens de Commissie

Voorzitter van de Europese Commissie José Manuel BARROSO bracht hulde aan President Sarkozy en het élan dat die had kunnen brengen aan de recente onderhandelingen. Over het energie- en klimaatpact zei hij "we moeten enorme inspanningen leveren om dit jaar tot een akkoord te komen". Hij rekende daarbij op de voortdurende inzet van het Parlement om dat akkoord te bereiken.

De financiële crisis vergde een "onmiddellijk Europees optreden" en een hervorming van het financieel stelsel. Dit was een "ongekende periode", die een "ongekende coördinatie" vereiste. Tijdens de crisis had de EU laten zien de problemen aan te kunnen en zijn tempo versneld. Hij wilde daarom constructief samenwerken met het Europees Parlement. Voorzitter Barroso verwees naar zijn komende bezoek aan China, waar hij Aziatische leiders zou proberen te overtuigen om mee te werken aan een hervorming van het globaal financieel stelsel. Europa gaf daarin de weg aan, zei hij en we mogen daar "met z'n allen trots op zijn". Ook hij vond dat de problemen in de "reële economie" niet nationaal opgelost konden worden, en dat er over de grenzen heen gekeken moest worden.

Fractiewoordvoerders

Joseph DAUL (EVP-ED, FR) zei: "twee keer deze zomer heeft Europa een wereldgrote crisis meegemaakt. Twee keer heeft de EU laten zien dat ze een standpunt kan innemen". Namens de EVP-ED fractie prees hij het fantastisch optreden van President Sarkozy en het Franse Voorzitterschap. "De vrije markt heeft zijn verdiensten maar er moeten regels zijn of die regels moeten voldoende worden toegepast", zei hij. Hij was blij met het initiatief van het Voorzitterschap om de partners bij elkaar te halen. Wat het Verdrag van Lissabon betreft, zag hij graag dat de Raad een routekaart en een realistisch tijdschema maakte om uit de crisis te komen.

Martin SCHULZ (PES, DE) van de sociaaldemocratische fractie was onder de indruk van het recente vastberaden optreden van President Sarkozy en Commissievoorzitter Barroso. Hij wilde echter dat er gebruik van de crisis werd gemaakt om te zeggen "never more", nooit meer mocht een financiële crisis een crisis in de reële economie met zich meebrengen. Daarom waren er echte nieuwe regels nodig voor banken en private equity. Mr Schulz merkte op dat de heren Sarkozy, Daul en Barroso allemaal sociaaldemocratische voorstellen hadden gedaan. "Ik ben blij dat jullie eindelijk tot inzicht zijn gekomen, al is het laat", zei hij.

Graham WATSON (ALDE/ADLE, UK) verweet President Sarkozy dat de Raadsconclusies enkel naar de samenwerking tussen de Raad en de Commissie verwezen. Hij vroeg: "Waarom is er onder klimaatverandering geen verwijzing naar het Europees Parlement?" "U moet erkennen dat u het Europees Parlement nodig heeft", zei hij, verwijzend naar de pogingen van sommige lidstaten om akkoorden over CO2 emissiedoelstellingen voor nieuwe auto's (2012) en emissiehandel (2013) ongedaan te maken.

Daniel COHN-BENDIT (GROENEN/EVA, DE) van de groene fractie zei: "energie en vastberadenheid zijn belangrijk in de politiek". Hij wees erop dat alle crises met elkaar samenhingen. Door oproepen tot ongebreidelde groei en de verwerping van de financiële marktregulering waren de crises jaren geleden ontstaan. Hij riep Europese leiders op tot zelfkritiek: "enige zelfkritiek van de Commissie en de voormalige minister van Financiën (President Sarkozy) zou geloofwaardig zijn". Zij deden net alsof de crisis een natuurramp was, die niemand had kunnen voorzien. Europa moest nieuw leven worden ingeblazen.

Cristiana MUSCARDINI (UEN, IT) was erg tevreden over voorstellen die President Sarkozy en Commissievoorzitter Barroso gedaan hadden. Wel vond ze dat de Commissievoorzitter "verantwoording moest dragen voor uitspraken van de Commissaris voor Mededinging". De Commissie had ook sneller kunnen reageren. De crisis was volgens Muscardini een systeemcrisis, zodoende moest er een nieuw systeem gecreëerd worden. De Europese Centrale Bank ten slotte had meer kunnen doen om banken op de rand van een faillissement te helpen.

Over de financiële en economische crises zei Francis WURTZ (EVL/NGL, FR): "veel landen in het Zuiden staan op de rand van de afgrond, zij kunnen er niets aan doen maar zijn wel het slachtoffer. Zij betalen de prijs". Over de oorzaak van de crises zei hij "de vonk in het kruitvat is begonnen in de VS, maar het kruit is ook in Europa te vinden". Hij was voorstander van een nieuw Bretton Woods, waarop voor een mondiale aanpak zou worden gekozen.

Nigel Paul FARAGE (IND/DEM, UK) stelde over de financiële crisis dat die echt niet veroorzaakt was door een gebrek aan regelgeving: "meer regelgeving is echt niet het antwoord". Hij vond dat er volgens nationale belangen gehandeld moest worden. "Als je buiten de EU staat kun je de financiële crisis beter aan dan als je er middenin zit".

Bruno GOLLNISCH (NI, FR) vond dat financiële transacties losgekoppeld moesten worden van de reële economie, die nu achteruit aan het gaan was. Over de rol van de EU in de aanpak van de crises was hij kritisch: "de EU is niet opgewassen tegen de crises. We hebben te maken met een achterhaald station, dat van de EU". Wat de situatie in Georgië betreft, veroordeelde hij de erkenning van onafhankelijkheid van Kosovo, die de doos van Pandora had geopend.

Overige sprekers

Annemie NEYTS-UYTTEBROECK (ALDE/ADLE, BE) was zeer tevreden over het optreden van het Franse Voorzitterschap bij de crisis tussen Georgie en Rusland en ze had ook positieve woorden voor de aanpak door het Voorzitterschap van de financiële crisis en de gevolgen daarvan. Wat Rusland betreft was ze niet helemaal gerustgesteld. Aan de ene kant was ze ervan overtuigd dat de contacten met Rusland moesten worden voortgezet, maar aan de andere kant was het "niet business as usual". "We moeten heel waakzaam blijven", zei ze.

Ieke VAN DEN BURG (PES, NL) merkte op "coördinatie alleen is niet voldoende, we hebben institutionele oplossingen nodig". Vrijwillige samenwerking van nationale toezichthouders was onvoldoende. Ook het financiële stabiliteitsforum was onvoldoende, omdat daar alleen grote landen vertegenwoordigd waren die hun nationale belangen lieten domineren. Dat was niet één stem voor Europa. Ze concludeerde: "Er moet sprake zijn van interne arbitrage en een sterke stem naar buiten toe".

Debat: 21 oktober 2008 / Stemming ontwerpresolutie: 22 oktober 2008 / Gezamenlijke ontwerpresolutie aangenomen (499-130-67)

Contact

Sanne DE RYCK
Persdienst - Redactie

* E-mailadres : persdienst-nl@europarl.europa.eu
* Telefoonnummer in Brussel : (32-2) 28 42531 (BXL)
* Telefoonnummer in Straatsburg : (33-3) 881 73605 (STR)
* Mobiel nummer : (32) 498 98 34 51

REF.: 20081020IPR40025