Beloning HR stijgt met 5,3%
22/10/2008 15:38
LVB Networks
Amstelveen, 22 oktober- De beloning van HR-verantwoordelijken is in 2008 ten opzichte van 2007 gestegen met 5,3%. Een toename van 0,7% ten opzichte van vorig jaar. Voor het vierde jaar op rij is de salarisstijging van vrouwen (5,6%) hoger dan de salarisstijging van mannen (5,1%). Dit blijkt uit het onderzoek Beloning & Waardering van HR-verantwoordelijken 2008, het grootste jaarlijks terugkerende onderzoek onder HR-verantwoordelijken in Nederland. Het onderzoek, met dit jaar 1.701 deelnemers, wordt in opdracht van Performa Uitgeverij uitgevoerd door een samenwerkingsverband van Mercer (Nederland) BV en ADP Nederland BV.
Beloning
De salarisstijging van de vrouwen (5,6%) is nu voor het vierde jaar op rij hoger dan van de mannen (5,1%). De nominale salarissen liggen echter nog steeds lager voor de vrouwen dan voor de mannen in dezelfde functie. Geen enkel onderzocht verband, zoals leeftijd en opleiding, verklaart dit verschil.
40,8% van de respondenten komt in aanmerking voor een variabele bonus. De vaste bonus, zoals een 13de maand of een vaste winstdeling, wordt minder vaak toegepast, slechts 10,0% van de respondenten komt hiervoor in aanmerking.
De HR Manager ontvangt gemiddeld een variabele bonus van EUR 6.165 en een vaste bonus van EUR 3.399. De medewerker personeelszaken ontvangt gemiddeld een variabele bonus EUR 2.490 en een vaste bonus van EUR 728.
Auto van de zaak
30,0% van de respondenten komt in aanmerking voor een auto van de zaak. De meeste respondenten (94,5%) mogen de auto voor zowel zakelijke als privé-doeleinden gebruiken.
De gemiddelde cataloguswaarde van de auto is EUR 34.222. De Volkswagen Passat is voor het tweede jaar op rij de meest voorkomende auto van de zaak, gevolgd door de Volvo V50, de Peugeot 206 en de Peugeot 307.
Vrijwel alle respondenten (98,5%) zijn op de hoogte van de nieuwe fiscale bijtellingregeling. Denise Tollens, Mercer: Opvallend is dat 61,7% van de respondenten aangeeft de nieuwe fiscale bijtellingregeling te laten meewegen in de keuze voor een nieuwe auto van de zaak. Dit zal hoogstwaarschijnlijk in de komende jaren tot uitdrukking gaan komen in het type auto van de zaak dat gereden gaat worden.'
Waardering
Het merendeel van de respondenten (59,1%) geeft aan, net als in voorgaande jaren, meestal met plezier naar het werk te gaan. Als belangrijkste invloed hierop worden de functie-inhoud (49,6%), de sfeer binnen de organisatie (22,0%) en de collega's (12,2%) aangegeven. Ook blijkt dat 61,0% van de respondenten grotendeels tevreden is met de functie-inhoud. 22,8% is zeer tevreden.
55,6% van de respondenten is tevreden met de hoogte van het salaris. Taken en verantwoordelijkheden zijn het meest van invloed op zowel de tevredenheid als de ontevredenheid over het salaris. Daarnaast zijn de meeste respondenten het eens met de wijze waarop het salaris vastgesteld wordt.
Gemiddeld zijn de respondenten 6,2 jaar werkzaam in hun huidige functie en gemiddeld 9,9 jaar werkzaam voor de huidige werkgever.
Van alle respondenten geeft 36,2% aan binnen 1 á 2 jaar van functie te willen veranderen. De groep Human Resources Development (HRD) professionals geeft het meest aan (53,8%) aan binnen 1 á 2 jaar van functie te willen veranderen.
22,7% van alle respondenten geeft aan het afgelopen jaar actief te hebben gezocht naar een functie bij een andere organisatie. 47,6% is het afgelopen jaar benaderd door derden voor een functie elders. In 2007 nam dit percentage met 10% toe. Dit jaar is het vrijwel gelijk gebleven.
Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)
Dit jaar is met 22,5% van de respondenten een POP opgesteld. Evenals vorig jaar is hier een lichte stijging te zien (20,9%). De HRD-professionals geven het meest aan een POP opgesteld te hebben. Van de respondenten waarmee geen POP is opgesteld, geeft bijna de helft (47,4%) aan hier wel behoefte aan te hebben.
Wanneer er een POP is opgesteld, wordt er vaker over de loopbaan gesproken. Daarnaast blijkt, op basis van de afgelopen 4 jaar, dat het opstellen van een POP de kans op promotie en de verwachtingen ten aanzien van een promotie in de toekomst positief beïnvloedt.
Arbeidsmarkt
71,4% van de respondenten geeft aan dat er binnen de organisatie problemen worden ondervonden bij de werving van personeel. Deze problemen zijn het meest te vinden in de functiefamilies techniek & onderhoud, productie, verkoop en financiële zaken. Daarnaast is het ook moeilijk om personeel te vinden in de ICT. Van de respondenten die dit jaar geen problemen ondervinden met het werven van personeel, verwacht 26,3% deze wel te hebben in 2009.
De krapte op de arbeidsmarkt is ook terug te zien in de uitbesteding van de HR-diensten; men verwacht een toename van de kosten voor uitbesteding van werving, selectie en testen. In de afgelopen drie jaar is deze verwachte toename van kosten steeds gestegen. Naast het aantrekken van nieuw personeel is het behouden van personeel, middels bijvoorbeeld het aanbieden van opleidingen, ook zeer belangrijk. Er zijn verschillende vormen van leren binnen organisaties. Volgens 90,9% van de HR-professionals worden externe opleidingen het meest toegepast.
Mercer
Mercer (Nederland) B.V. is een mondiaal bedrijf dat werkt aan het optimaliseren van de werkgever-werknemersrelaties bij haar klanten. Mercer adviseert haar klanten op het gebied van employee benefits. Wereldwijd heeft Mercer meer dan 17.000 werknemers in 42 landen in dienst. In Nederland werken bijna 400 mensen in Amstelveen, Rotterdam, Arnhem, Groningen en 's-Hertogenbosch. Mercer is onderdeel van de Mercer Consulting Group, een volledige dochteronderneming van Marsh and McLennan Companies, die aan de beurzen van New York, Chicago, Pacific (San Francisco) en Londen staat genoteerd (tikkersymbool: MMC).
ADP Nederland
Meer dan een miljoen werknemers in Nederland krijgen iedere maand hun loonstrook van ADP Nederland BV. Dit aantal stijgt ieder jaar. ADP groeit gestaag en kent steeds meer grote organisaties als klant. ADP ontwikkelt al 50 jaar systemen en services voor salaris-, benefits- en personeelsadministraties én verzorgt de verwerking daarvan in een eigen, uitstekend beveiligd, computercentrum. In Nederland is ADP veruit het grootste bedrijf met dit specialisme.
ADP Nederland BV is een dochteronderneming van het beursgenoteerde Amerikaanse concern Automatic Data Processing Inc. Wereldwijd heeft ADP 570.000 klanten en verwerkt voor meer dan 32 miljoen werknemers salarissen. De mondiale omzet bedraagt ruim 7 miljard US-dollar. Kijk voor meer informatie ook op www.adp.nl en www.adp.com
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,