Het veiligheidsconcept van BMW Group
(10/22/2008)
Veiligheid begint voor BMW Group bij het ontwikkelen van het onderstel
van de auto. Het voorkomen van een ongeluk is immers het beste. Naast
maatgevende ondersteltechniek, zorgen steeds weer nieuw ontwikkelde
rij-assistiesystemen voor optimale actieve veiligheid.
Er is geen enkel veiligheidssysteem in autoâs dat BMW Group niet ook
intensief onderzocht of zelfs ontwikkeld heeft. Zo was BMW de eerste
autofabrikant ter wereld die gordijnairbags in zijn autoâs monteerde.
Al deze systemen leveren een bijdrage aan het integrale
veiligheidsconcept van BMW Group om met puur rijplezier maximale
veiligheid te bieden.
Ondersteltechnieken van BMW Group zorgen met hun duidelijke feedback
en geringe rolneiging altijd voor rijplezier en optimale actieve
veiligheid. Diverse elektronische regelsystemen dragen hier nog extra
aan bij. Onder kritieke rijomstandigheden â onder- of overstuur â
reduceert de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) het aandrijfkoppel
en remt de wielen individueel af. Daardoor stabiliseert de auto in een
fractie van een seconde. Dynamic Drive beperkt het overhellen van de
carrosserie in bochten tot een minimum. Nog meer tractie,
koersstabiliteit en actieve veiligheid biedt xDrive: de intelligente
en volledig variabele vierwielaandrijving van BMW.
Op de nieuwe BMW 7 Serie is Integral Active Steering leverbaar. Het
systeem met meesturende achterwielen zorgt voor verder verhoging van
de rijstabiliteit. Onder de 60 km/u verkleint Active Steering de
draaicirkel op effectieve wijze. Met als gevolg dat ook in
bijvoorbeeld parkeergarages elke stuurverdraaiing leidt tot een
precieze en stabiele wagenbeweging. En ook dat verhoogt de
rijveiligheid.
99% van ongevallen door inschattingsfouten
Bijna 99% van alle auto-ongelukken is volgens officiële statistieken
te wijten aan inschattingsfouten van de automobilist. De passieve
veiligheid van een auto â bijvoorbeeld airbags, kreukelzones en
veiligheidsgordels â bevindt zich daarbij al op zeer een hoog niveau.
BMW is mede daarom ook van mening dat er de meeste winst nog te
behalen is op het gebied van de actieve veiligheid. Daarom ontwikkelt
BMW in hoog tempo steeds nieuwe actieve veiligheidssystemen. Deze
geven de bestuurder meer controle over de auto en helpen hem de juiste
beslissingen te nemen in verkeerssituaties die mogelijk kunnen leiden
tot een ongeluk.
Car-to-car communicatie
⢠BMW werkt hard aan een systeem voor informatie-uitwisseling tussen
autoâs en motoren onderling en met elkaar. Voertuigen kunnen elkaars
bestuurders dan doorseinen waar er bijvoorbeeld file staat of waar het
slecht weer is en glad kan zijn. Samen met 30 andere partners is het
streven naar een universeel netwerk zodat ook de BMWâs ook met andere
merken kunnen communiceren. Onlangs is in Europa de frequentie 5,9 GHz
voor dit doel vrijgegeven. Hiermee is de implementatie van een
car-to-car communicatienetwerk weer een stap dichterbij gekomen.
Automatisch afremmen
⢠Door Active Cruise Control met Stop & Go houdt de auto â een vooraf
ingestelde â afstand tot zijn voorligger. Wanneer een langzamer
rijdend voertuig genaderd wordt, vertraagt het systeem de auto, tot
stilstand aan toe. Als de voorligger hard remt of snel vaart mindert,
waarschuwt het systeem de bestuurder met een optisch en een
geluidssignaal zodat deze bijtijds kan remmen. Indien nodig, remt de
auto zelf om zo een botsing te voorkomen. Binnen de eerste drie
seconden rijdt de auto vanzelf door, daarna met een druk op de knop.
Over de schouder meekijken
⢠Door lichte trillingen in het stuurwiel en een lichtgevend,
knipperend symbool in de buitenspiegel, geeft Lane Change Warning aan
dat zich in de dode hoek van de buitenspiegel een ander voertuig
bevindt of snel dichterbij komt.
In het juiste spoor
⢠De camera van Lane Departure Warning herkent wegmarkeringen die
zich voor de auto bevinden. Verlaat de bestuurder â zonder richting
aan te geven â de rijbaan, dan attendeert het systeem de bestuurder
hierop aan de hand van een lichte trilling in het stuur.
Andere assisterende veiligheidssystemen, helpen de bestuurder beter
waar te nemen, verder vooruit te kijken en een goed overzicht te
houden op het verkeer.
Automatische herkenning maximum snelheid
⢠De Speed Limit Display â voor het eerst geïntroduceerd in de
nieuwe BMW 7 Serie â informeert de bestuurder over de geldende
snelheidsbeperkingen op de weg waarop op dat moment wordt gereden.
Zien in het donker
⢠BMW Night Vision maakt gebruik van een warmtebeeldcamera die tot
driehonderd meter voor de auto kan kijken. Het beeld toont hij op een
scherm in het dashboard. Wereldpremière: door een gele markering zijn
voetgangers en fietsers direct te herkennen. BMW Night Vision is een
dankbaar veiligheidssysteem; volgens het Duitse Centraal Bureau voor
de Statistiek zijn bij meer dan 50% van alle ongelukken in het donker
met fatale afloop voetgangers betrokken.
Focus in de verte
⢠Het Head-up Display projecteert alle relevante informatie direct in
het gezichtsveld van de rijder. Hierdoor blijven de ogen van de
bestuurder op de weg gericht, wat de rijveiligheid aanzienlijk
verhoogd.
Actieve verlichting
⢠De adaptieve bi-xenonkoplampen, de adaptieve bochtverlichting, de
variabele lichtverdeling, de grootlichtassistent en de Adaptive
Headlight Range Control vormen een uniek verlichtingspakket dat een
optimale zichtbaarheid van de weg garandeert onder welke
weersomstandigheden dan ook.
Niets over het hoofd zien
⢠De achteruitrijcamera van Park Distance Control vergemakkelijkt het
inparkeren en voorkomt dat kleine kinderen of bijvoorbeeld dieren over
het hoofd worden gezien.
In de nieuwe BMW 7 Serie is het veiligheidspakket verder uitgerust met
Side View. Twee cameraâs in de voorbumper âkijkenâ naar rechts en naar
links. De bestuurder ziet daardoor op een beeldscherm in het dashboard
bijvoorbeeld fietsers aankomen voordat deze met het blote oog vanuit
de bestuurdersstoel waarneembaar zijn.
Op deze manier helpen de voertuigen van BMW Group de bestuurder beter
te anticiperen en verkeerssituaties in te schatten.
AutoRai