AutoRai

Het veiligheidsconcept van BMW Group

(10/22/2008)
Veiligheid begint voor BMW Group bij het ontwikkelen van het onderstel van de auto. Het voorkomen van een ongeluk is immers het beste. Naast maatgevende ondersteltechniek, zorgen steeds weer nieuw ontwikkelde rij-assistiesystemen voor optimale actieve veiligheid.

Er is geen enkel veiligheidssysteem in autoâs dat BMW Group niet ook intensief onderzocht of zelfs ontwikkeld heeft. Zo was BMW de eerste autofabrikant ter wereld die gordijnairbags in zijn autoâs monteerde. Al deze systemen leveren een bijdrage aan het integrale veiligheidsconcept van BMW Group om met puur rijplezier maximale veiligheid te bieden.
Ondersteltechnieken van BMW Group zorgen met hun duidelijke feedback en geringe rolneiging altijd voor rijplezier en optimale actieve veiligheid. Diverse elektronische regelsystemen dragen hier nog extra aan bij. Onder kritieke rijomstandigheden â onder- of overstuur â reduceert de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) het aandrijfkoppel en remt de wielen individueel af. Daardoor stabiliseert de auto in een fractie van een seconde. Dynamic Drive beperkt het overhellen van de carrosserie in bochten tot een minimum. Nog meer tractie, koersstabiliteit en actieve veiligheid biedt xDrive: de intelligente en volledig variabele vierwielaandrijving van BMW.

Op de nieuwe BMW 7 Serie is Integral Active Steering leverbaar. Het systeem met meesturende achterwielen zorgt voor verder verhoging van de rijstabiliteit. Onder de 60 km/u verkleint Active Steering de draaicirkel op effectieve wijze. Met als gevolg dat ook in bijvoorbeeld parkeergarages elke stuurverdraaiing leidt tot een precieze en stabiele wagenbeweging. En ook dat verhoogt de rijveiligheid.

99% van ongevallen door inschattingsfouten
Bijna 99% van alle auto-ongelukken is volgens officiële statistieken te wijten aan inschattingsfouten van de automobilist. De passieve veiligheid van een auto â bijvoorbeeld airbags, kreukelzones en veiligheidsgordels â bevindt zich daarbij al op zeer een hoog niveau. BMW is mede daarom ook van mening dat er de meeste winst nog te behalen is op het gebied van de actieve veiligheid. Daarom ontwikkelt BMW in hoog tempo steeds nieuwe actieve veiligheidssystemen. Deze geven de bestuurder meer controle over de auto en helpen hem de juiste beslissingen te nemen in verkeerssituaties die mogelijk kunnen leiden tot een ongeluk.

Car-to-car communicatie
⢠BMW werkt hard aan een systeem voor informatie-uitwisseling tussen autoâs en motoren onderling en met elkaar. Voertuigen kunnen elkaars bestuurders dan doorseinen waar er bijvoorbeeld file staat of waar het slecht weer is en glad kan zijn. Samen met 30 andere partners is het streven naar een universeel netwerk zodat ook de BMWâs ook met andere merken kunnen communiceren. Onlangs is in Europa de frequentie 5,9 GHz voor dit doel vrijgegeven. Hiermee is de implementatie van een car-to-car communicatienetwerk weer een stap dichterbij gekomen.

Automatisch afremmen
⢠Door Active Cruise Control met Stop & Go houdt de auto â een vooraf ingestelde â afstand tot zijn voorligger. Wanneer een langzamer rijdend voertuig genaderd wordt, vertraagt het systeem de auto, tot stilstand aan toe. Als de voorligger hard remt of snel vaart mindert, waarschuwt het systeem de bestuurder met een optisch en een geluidssignaal zodat deze bijtijds kan remmen. Indien nodig, remt de auto zelf om zo een botsing te voorkomen. Binnen de eerste drie seconden rijdt de auto vanzelf door, daarna met een druk op de knop.

Over de schouder meekijken
⢠Door lichte trillingen in het stuurwiel en een lichtgevend, knipperend symbool in de buitenspiegel, geeft Lane Change Warning aan dat zich in de dode hoek van de buitenspiegel een ander voertuig bevindt of snel dichterbij komt.

In het juiste spoor
⢠De camera van Lane Departure Warning herkent wegmarkeringen die zich voor de auto bevinden. Verlaat de bestuurder â zonder richting aan te geven â de rijbaan, dan attendeert het systeem de bestuurder hierop aan de hand van een lichte trilling in het stuur.

Andere assisterende veiligheidssystemen, helpen de bestuurder beter waar te nemen, verder vooruit te kijken en een goed overzicht te houden op het verkeer.

Automatische herkenning maximum snelheid
⢠De Speed Limit Display â voor het eerst geïntroduceerd in de nieuwe BMW 7 Serie â informeert de bestuurder over de geldende snelheidsbeperkingen op de weg waarop op dat moment wordt gereden.

Zien in het donker
⢠BMW Night Vision maakt gebruik van een warmtebeeldcamera die tot driehonderd meter voor de auto kan kijken. Het beeld toont hij op een scherm in het dashboard. Wereldpremière: door een gele markering zijn voetgangers en fietsers direct te herkennen. BMW Night Vision is een dankbaar veiligheidssysteem; volgens het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek zijn bij meer dan 50% van alle ongelukken in het donker met fatale afloop voetgangers betrokken.

Focus in de verte
⢠Het Head-up Display projecteert alle relevante informatie direct in het gezichtsveld van de rijder. Hierdoor blijven de ogen van de bestuurder op de weg gericht, wat de rijveiligheid aanzienlijk verhoogd.

Actieve verlichting
⢠De adaptieve bi-xenonkoplampen, de adaptieve bochtverlichting, de variabele lichtverdeling, de grootlichtassistent en de Adaptive Headlight Range Control vormen een uniek verlichtingspakket dat een optimale zichtbaarheid van de weg garandeert onder welke weersomstandigheden dan ook.

Niets over het hoofd zien
⢠De achteruitrijcamera van Park Distance Control vergemakkelijkt het inparkeren en voorkomt dat kleine kinderen of bijvoorbeeld dieren over het hoofd worden gezien.

In de nieuwe BMW 7 Serie is het veiligheidspakket verder uitgerust met Side View. Twee cameraâs in de voorbumper âkijkenâ naar rechts en naar links. De bestuurder ziet daardoor op een beeldscherm in het dashboard bijvoorbeeld fietsers aankomen voordat deze met het blote oog vanuit de bestuurdersstoel waarneembaar zijn.

Op deze manier helpen de voertuigen van BMW Group de bestuurder beter te anticiperen en verkeerssituaties in te schatten.