Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Begroting 2009 (persbericht 061, 2008)

Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft op 17 oktober de begroting 2009 aangeboden aan de gemeenteraad. De begroting 2009 heeft een positief saldo van een 954.000. Voor de jaren 2010 tot en met 2012 gaat het college uit van positieve saldi van enkele tonnen. Het positieve saldo van de begroting 2009 is enkele tonnen hoger dan bij de Voorjaarsnota 2008 werd verwacht. Dat komt vooral door een hogere algemene uitkering uit het gemeentefonds van het Rijk. Op woensdag 12 november vanaf 18.00 uur behandelt de gemeenteraad de begroting 2009.

Uitgangspunt voor de begroting is de Voorjaarsnota 2008. Deze nota is in juni van dit jaar vastgesteld door de gemeenteraad. In de Voorjaarsnota werd een prognose gedaan van de uitgaven en inkomsten van de gemeente voor de periode 2009-2012. Deze prognose is het financieel kader waarbinnen de begroting is opgesteld. In de Voorjaarsnota was ook rekening gehouden met nieuw beleid. Dit beleid is verwerkt in de begroting. Omdat de gemeente rekening moet houden met hogere kosten als gevolg van nominale ontwikkelingen (inflatie) is in de begroting uitgegaan van een stijging van de belastingtarieven (zoals de OZB) met 1,6% ten opzichte van 2008. In de begroting is natuurlijk ook rekening gehouden met de vele projecten uit het beleidsprogramma 2006-2010 en de Voorjaarsnota 2007. Uitgangspunt bij het opstellen van de begroting was sluitende ramingen voor 2009 en de jaren daarna. Gelet op de positieve saldi van de begroting 2009 en de bijbehorende meerjarenramingen wordt hier aan voldaan.

Het nieuwe beleid voor 2009, dat op basis van de Voorjaarsnota 2008 in de begroting is verwerkt, betreft onder andere de volgende zaken:
* het leveren van een bijdrage aan enkele projecten van de provincie op het gebied van verkeer en vervoer, bijvoorbeeld het beter toegankelijk maken van bushaltes en het opknappen van trein­ stations.

* het vergroten van de verkeersveiligheid in Sappemeer door het verbeteren van de oversteekvoorzieningen in de Noorderstraat.
* het verbeteren van de dienstverlening aan burgers door meer producten en diensten via de gemeentelijke website af te wikkelen. Hiervoor moet geïnvesteerd worden in automatiseringshulpmiddelen.
* het ondersteunen van zogenoemde mantelzorgers. Dit zijn veelal vrijwilligers die hulpbehoevende familieleden of andere medeburgers ondersteunen.

* het leveren van een bijdrage aan provinciale projecten voor het stimuleren van de sociaal-economische ontwikkeling van het platteland.

* het uitvoeren van het taalstimuleringsproject Digipret voor peuters, waarbij zij kunnen experimenteren met automatiseringsmiddelen.

* het aanleggen van een kunstgrasveld voor de voetbalverenigingen VV Kwiek en HS88. Dit kunstgrasveld is inmiddels opgeleverd.
* het leveren van een bijdrage aan een project van het Groninger Landschap waarbij een nieuw natuurgebied (met fietspad) wordt ingericht bij het Zuidlaardermeer aan de Woldweg tussen De Groeve en Wolfsbarge.

* het uitvoeren van een onderzoek dat uiteindelijk tot doel heeft het ouderenbeleid nog gerichter op de wensen van de doelgroep af te stemmen.

In het document 2008: het beleidsprogramma 2006-2010 halverwege! dat tegelijk met de begroting aan de raad is aangeboden kijkt het college terug op de eerste helft van de huidige collegeperiode. Het college concludeert dat het merendeel van de projecten uit het beleidsprogramma 2006-2010 is uitgevoerd of op de rails is gezet. Dat geldt ook voor het nieuwe beleid uit de Voorjaarsnota 2007. Dit be­ treft o.a. de volgende projecten:

* een nieuw buitenpeuterbad bij sportcentrum De Kalkwijck
* de verbouwing van het theater Het Kielzog
* het tegengaan van achterstanden bij jongeren, onder andere door middel van opvoedingsondersteuning en gezinscoaches
* het opzetten van sociaal wijkbeheer in Spoorstraat/Kieldiep.

Al met al zijn met name op het gebied van wonen (buurt- wijkbeheer), welzijn en zorg (reïntegratie van inactieven, uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ontwikkeling, etc.) en het beheer van de openbare ruimte aanzienlijk inspanningen gepleegd. Bovendien zijn de afgelopen jaren aanzienlijke (planologische) voorbereidingen getroffen voor de daadwerkelijke ontwikkeling van het Stadshart en De Groene Compagnie. Voor het stadscentrum wordt gewerkt met een beslisdocument en voor de Groene Compagnie met een masterplan.

Lastendruk

In de begroting 2009 is uitgegaan van een stijging van de belastingen met het inflatiepercentage (1,6%). Daarnaast is ook de ontwikkeling van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing van belang voor de belastingdruk in 2009. De tarieven van deze heffingen mogen maximaal 100%-kostendekkend zijn. Dat betekent dat de opbrengsten van deze heffingen niet hoger mogen zijn dan de kosten van afvalinzameling en rioolbeheer. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht en een tarief voor de lediging van een container. Het tarief voor het vastrecht blijft op het niveau van 2008; 141,-. Het tarief van de lediging van een minicontainer van 240 liter stijgt van 6,72 naar
6,96 per aanbieding. Uitgaande van 16 ledigingen per jaar stijgen de kosten voor een huishouden van 248,52 naar 252,36; een stijging van
1,5%. Omdat de gemeente op grond van de Wet gemeentelijke watertaken nieuwe taken heeft gekregen voor de afvoer en beheersing van hemelwater en grondwater moeten de komende jaren aanzienlijke investeringen worden gepleegd. Om de investeringen als gevolg van deze nieuwe taken te kunnen bekostigen wordt het tarief jaarlijks met 10,- verhoogd.. Dit komt er op neer dat een woningeigenaar, die dit jaar 138,10 betaalt, in 2009 148,10; een stijging van 7,2%.

Uit een onderzoek naar de lokale (woon-)lasten in 2008 (het Coelo-rapport) blijkt dat onze gemeente op de 48e plaats staat (in 2007 56e plaats), gerangschikt van de goedkoopste naar de duurste gemeente. Dat betekent dat negentig procent van de Nederlandse gemeenten duurder is dan onze gemeente. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de gemeente Hoogezand-Sappemeer in de top drie staat van de goed­ koopste gemeenten in de provincie Groningen.

Stadshart, Groene Compagnie en de economische ontwikkeling van de gemeente.

Nu het beleidsprogramma 2006-2012 nagenoeg is uitgevoerd en de nodige voorbereidingen zijn getroffen voor de ontwikkeling van het Stadscentrum en De Groene Compagnie vindt het college het tijd om de doelstellingen voor de tweede helft van de collegeperiode te herijken. Het college stelt voor dat, naast het afronden van het beleidspro­ gramma, de focus volledig te richten op de ontwikkeling van het Stadshart en de Groene Compagnie en hiermee nauw samenhangend - de economische ontwikkeling van de gemeente. De uitvoering van deze plannen en bijbehorende projecten zal een fors beslag leggen op de begroting. In de aanbiedingsbrief bij de begroting geeft het college enkele mogelijkheden aan voor de dekking van de extra kosten die de komende jaren ten laste van de begroting zullen komen als gevolg van de investeringen voor het stadscentrum. Naast het jaarlijks reserveren van middelen wordt gedacht aan een verhoging van de OZB; inflatiepercentage (zoals tot toe gebruikelijk) plus 2%. Gezien het grote belang dat voor onze gemeente op het spel staat vindt het college het gerechtvaardigd om ook van de inwoners en bedrijven een bijdrage te vragen.

Het financieel beleid blijft onverminderd gericht op het sluitend houden van de begrotingen. Dit betekent wel dat de financiële ruimte voor andere ontwikkelingen die een beslag op de begroting leggen de komende jaren zeer beperkt zal zijn.