Begroting 2009 (persbericht 061, 2008)
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente
Hoogezand-Sappemeer heeft op 17 oktober de begroting 2009 aangeboden
aan de gemeenteraad. De begroting 2009 heeft een positief saldo van
een 954.000. Voor de jaren 2010 tot en met 2012 gaat het college uit
van positieve saldi van enkele tonnen. Het positieve saldo van de
begroting 2009 is enkele tonnen hoger dan bij de Voorjaarsnota 2008
werd verwacht. Dat komt vooral door een hogere algemene uitkering uit
het gemeentefonds van het Rijk. Op woensdag 12 november vanaf 18.00
uur behandelt de gemeenteraad de begroting 2009.
Uitgangspunt voor de begroting is de Voorjaarsnota 2008. Deze nota is
in juni van dit jaar vastgesteld door de gemeenteraad. In de
Voorjaarsnota werd een prognose gedaan van de uitgaven en inkomsten
van de gemeente voor de periode 2009-2012. Deze prognose is het
financieel kader waarbinnen de begroting is opgesteld. In de
Voorjaarsnota was ook rekening gehouden met nieuw beleid. Dit beleid
is verwerkt in de begroting. Omdat de gemeente rekening moet houden
met hogere kosten als gevolg van nominale ontwikkelingen (inflatie) is
in de begroting uitgegaan van een stijging van de belastingtarieven
(zoals de OZB) met 1,6% ten opzichte van 2008. In de begroting is
natuurlijk ook rekening gehouden met de vele projecten uit het
beleidsprogramma 2006-2010 en de Voorjaarsnota 2007. Uitgangspunt bij
het opstellen van de begroting was sluitende ramingen voor 2009 en de
jaren daarna. Gelet op de positieve saldi van de begroting 2009 en de
bijbehorende meerjarenramingen wordt hier aan voldaan.
Het nieuwe beleid voor 2009, dat op basis van de Voorjaarsnota 2008 in
de begroting is verwerkt, betreft onder andere de volgende zaken:
* het leveren van een bijdrage aan enkele projecten van de provincie
op het gebied van verkeer en vervoer, bijvoorbeeld het beter
toegankelijk maken van bushaltes en het opknappen van trein
stations.
* het vergroten van de verkeersveiligheid in Sappemeer door het
verbeteren van de oversteekvoorzieningen in de Noorderstraat.
* het verbeteren van de dienstverlening aan burgers door meer
producten en diensten via de gemeentelijke website af te wikkelen.
Hiervoor moet geïnvesteerd worden in automatiseringshulpmiddelen.
* het ondersteunen van zogenoemde mantelzorgers. Dit zijn veelal
vrijwilligers die hulpbehoevende familieleden of andere
medeburgers ondersteunen.
* het leveren van een bijdrage aan provinciale projecten voor het
stimuleren van de sociaal-economische ontwikkeling van het
platteland.
* het uitvoeren van het taalstimuleringsproject Digipret voor
peuters, waarbij zij kunnen experimenteren met
automatiseringsmiddelen.
* het aanleggen van een kunstgrasveld voor de voetbalverenigingen VV
Kwiek en HS88. Dit kunstgrasveld is inmiddels opgeleverd.
* het leveren van een bijdrage aan een project van het Groninger
Landschap waarbij een nieuw natuurgebied (met fietspad) wordt
ingericht bij het Zuidlaardermeer aan de Woldweg tussen De Groeve
en Wolfsbarge.
* het uitvoeren van een onderzoek dat uiteindelijk tot doel heeft
het ouderenbeleid nog gerichter op de wensen van de doelgroep af
te stemmen.
In het document 2008: het beleidsprogramma 2006-2010 halverwege! dat
tegelijk met de begroting aan de raad is aangeboden kijkt het college
terug op de eerste helft van de huidige collegeperiode. Het college
concludeert dat het merendeel van de projecten uit het
beleidsprogramma 2006-2010 is uitgevoerd of op de rails is gezet. Dat
geldt ook voor het nieuwe beleid uit de Voorjaarsnota 2007. Dit be
treft o.a. de volgende projecten:
* een nieuw buitenpeuterbad bij sportcentrum De Kalkwijck
* de verbouwing van het theater Het Kielzog
* het tegengaan van achterstanden bij jongeren, onder andere door
middel van opvoedingsondersteuning en gezinscoaches
* het opzetten van sociaal wijkbeheer in Spoorstraat/Kieldiep.
Al met al zijn met name op het gebied van wonen (buurt- wijkbeheer),
welzijn en zorg (reïntegratie van inactieven, uitvoering van de Wet
Maatschappelijke Ontwikkeling, etc.) en het beheer van de openbare
ruimte aanzienlijk inspanningen gepleegd. Bovendien zijn de afgelopen
jaren aanzienlijke (planologische) voorbereidingen getroffen voor de
daadwerkelijke ontwikkeling van het Stadshart en De Groene Compagnie.
Voor het stadscentrum wordt gewerkt met een beslisdocument en voor de
Groene Compagnie met een masterplan.
Lastendruk
In de begroting 2009 is uitgegaan van een stijging van de belastingen
met het inflatiepercentage (1,6%). Daarnaast is ook de ontwikkeling
van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing van belang voor de
belastingdruk in 2009. De tarieven van deze heffingen mogen maximaal
100%-kostendekkend zijn. Dat betekent dat de opbrengsten van deze
heffingen niet hoger mogen zijn dan de kosten van afvalinzameling en
rioolbeheer. De afvalstoffenheffing bestaat uit een vastrecht en een
tarief voor de lediging van een container. Het tarief voor het
vastrecht blijft op het niveau van 2008; 141,-. Het tarief van de
lediging van een minicontainer van 240 liter stijgt van 6,72 naar
6,96 per aanbieding. Uitgaande van 16 ledigingen per jaar stijgen de
kosten voor een huishouden van 248,52 naar 252,36; een stijging van
1,5%. Omdat de gemeente op grond van de Wet gemeentelijke watertaken
nieuwe taken heeft gekregen voor de afvoer en beheersing van
hemelwater en grondwater moeten de komende jaren aanzienlijke
investeringen worden gepleegd. Om de investeringen als gevolg van deze
nieuwe taken te kunnen bekostigen wordt het tarief jaarlijks met 10,-
verhoogd.. Dit komt er op neer dat een woningeigenaar, die dit jaar
138,10 betaalt, in 2009 148,10; een stijging van 7,2%.
Uit een onderzoek naar de lokale (woon-)lasten in 2008 (het
Coelo-rapport) blijkt dat onze gemeente op de 48e plaats staat (in
2007 56e plaats), gerangschikt van de goedkoopste naar de duurste
gemeente. Dat betekent dat negentig procent van de Nederlandse
gemeenten duurder is dan onze gemeente. Uit hetzelfde onderzoek blijkt
dat de gemeente Hoogezand-Sappemeer in de top drie staat van de goed
koopste gemeenten in de provincie Groningen.
Stadshart, Groene Compagnie en de economische ontwikkeling van de
gemeente.
Nu het beleidsprogramma 2006-2012 nagenoeg is uitgevoerd en de nodige
voorbereidingen zijn getroffen voor de ontwikkeling van het
Stadscentrum en De Groene Compagnie vindt het college het tijd om de
doelstellingen voor de tweede helft van de collegeperiode te herijken.
Het college stelt voor dat, naast het afronden van het beleidspro
gramma, de focus volledig te richten op de ontwikkeling van het
Stadshart en de Groene Compagnie en hiermee nauw samenhangend - de
economische ontwikkeling van de gemeente. De uitvoering van deze
plannen en bijbehorende projecten zal een fors beslag leggen op de
begroting. In de aanbiedingsbrief bij de begroting geeft het college
enkele mogelijkheden aan voor de dekking van de extra kosten die de
komende jaren ten laste van de begroting zullen komen als gevolg van
de investeringen voor het stadscentrum. Naast het jaarlijks reserveren
van middelen wordt gedacht aan een verhoging van de OZB;
inflatiepercentage (zoals tot toe gebruikelijk) plus 2%. Gezien het
grote belang dat voor onze gemeente op het spel staat vindt het
college het gerechtvaardigd om ook van de inwoners en bedrijven een
bijdrage te vragen.
Het financieel beleid blijft onverminderd gericht op het sluitend
houden van de begrotingen. Dit betekent wel dat de financiële ruimte
voor andere ontwikkelingen die een beslag op de begroting leggen de
komende jaren zeer beperkt zal zijn.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer