Gemeente Winterswijk


Goedkeuring op stedenbouwkundig kader spoorzone West Winterswijk

20 oktober 2008

Winterswijk - Het college van burgemeester & wethouders heeft ingestemd met het stedenbouwkundig kader voor het westelijke deel van de spoorzone en gaat de raad voorstellen om het kader vast te stellen. Het gaat om het gebied tussen de Misterweg en de Dingstraat. Met het stedenbouwkundig kader streeft de gemeente naar een betere ruimtelijke aansluiting tussen de gebieden aan weerszijden van het spoor. Daarnaast moet het kader ruimte bieden om de landschappelijke kwaliteiten van het buitengebied door te trekken in de Winterswijkse kern.

Het stedenbouwkundig kader houdt rekening met een doortrekking van de Dingstraat over het spoor. Dit leidt tot een betere aansluiting tussen de ontsluitingswegen van het centrum en de rondwegen.

Participatie
Ter voorbereiding op de ontwikkeling van het stedenbouwkundige kader heeft de gemeente overleg gevoerd met diverse partijen en belanghebbenden. Ook is onder leiding van stedenbouwkundige Andries Geerse in juni vorig jaar een charette georganiseerd, waarin geïnteresseerden en betrokkenen mee konden denken én tekenen. De resultaten hieruit zijn meegenomen in het stedenbouwkundige kader.

Fasering: fase 1
Het stedenbouwkundig kader kent drie fases. Fase 1 bestaat uit het middendeel. In dit deel is een nieuw onderkomen voor De Driemark gepland alsmede een binnensportaccomodatie. Verder schetst het kader hier 230 multifunctionele parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen worden voorzien van een dak. Op dit dak is ruimte voor een buitensportvoorziening voor De Driemark. De opzet van de gebouwen en de parkeerplaatsen is compact van opzet. Hiermee ontstaat ruimte voor royale groenzones die bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit in het gebied. Om de geplande accommodaties te realiseren, bereidt de gemeente een bestemmingsplan voor. Parallel aan de ontwikkeling van dit bestemmingsplan wordt het bouwplan voor de nieuwe schoolvoorziening opgepakt. Het streven is om het scholencomplex alsook de sport- en parkeervoorzieningen in 2011 op te leveren.

Fase 2 en 3
Fase 2 omvat het gebied Houdtladingstraat/Misterweg/parallelweg. Het stedenbouwkundig kader geeft in dit gebied ruimte aan de functies cultuur, ondernemen en uitgaan. Fase 3 omvat het gedeelte tussen de nieuwbouw van De Driemark en de Dingstraat. In dit gebied is woningbouw gepland in de vorm van ruime woonhuizen en enkele appartementsgebouwen. De geplande ontwikkelingen in deze fases zijn nog voorlopig van opzet: op het moment dat de fases kunnen worden opgestart, worden deze plannen verder uitgewerkt. Dit gebeurt in nauw overleg met betrokkenen.

Verwerving grond
Ter realisatie van het stedenbouwkundig kader (fase 1) heeft de gemeente overeenstemming bereikt met NS Poort over de verwerving van het grondperceel waarop onder andere De Driemark is gepland. Het gaat om een perceel ter grootte van 2,7 ha. Het college zal de raad vragen om in te stemmen met de aankoop van dit perceel voor een bedrag ¤ 1.950.000 euro.