Maastricht aan de slag met mobiliteitsmanagement
Datum: 21 oktober 2008
Een week geleden is de stuurgroep Mobiliteitsmanagement Maastricht (MMM) voor de eerste keer bij elkaar gekomen. De initiatiefnemers en leden van deze stuurgroep zijn de bestuurders en directieleden van gemeente Maastricht, Projectbureau A2 Maastricht, Rijkswaterstaat, Provincie Limburg, het A2 Bedrijvenplatform en de Kamer van Koophandel. In de eerste vergadering hebben alle partijen zich geschaard achter de doelstellingen en resulaten die MMM wil gaan behalen: het realiseren van structurele maatregelen voor het bereikbaar houden van de regio Maastricht e.o. tijdens de bouwwerkzaamheden, maar ook na de oplevering van de A2-tunnel. Het programma MMM ontwikkelt daarvoor een samenhangend pakket aan maatregelen om "slim te kunnen reizen" en voert dit uit als een integraal programma, naast de maatregelen die specifiek worden getroffen binnen de werkzaamheden van de ombouw A2. De uitvoering van dit pakket moet de stad en regio als geheel bereikbaar houden voor bezoekers en de bereikbaarheid van bedrijven in Maastricht garanderen. In 2009 moet de set maatregelen zijn uitgewerkt en moeten ook al de eerste maatregelen uit dit pakket worden geïmplementeerd.
Waarom Mobiliteitsmanagement Maastricht (MMM)?
In Maastricht wordt over twee jaar gestart met de werkzaamheden in het kader van de ondertunneling van de A2. Tot het moment van de oplevering van de tunnel zal de verkeersdruk echter verder toenemen. Oorzaken hiervoor zijn de autonome groei van de verkeersstromen in combinatie met de "effecten" als gevolg van de wegwerkzaamheden. Tijdens de bouwperiode zullen verschillende fysieke verkeersmaatregelen worden genomen, om ervoor te zorgen dat het verkeer zo goed mogelijk blijft doorstromen. Zo blijven in beide richtingen twee rijbanen beschikbaar. Desondanks kan het gebeuren dat er problemen in de doorstroming ontstaan. Daarom is het van belang om nu al "slimme" aanvullende maatregelen te bedenken om de omvang van de gelijktijdige verkeerstromen waar mogelijk te beperken en interessante reisalternatieven aan te bieden. Door in te zetten op mobiliteitsmanagement wordt beoogd hieraan een belangrijke bijdrage te leveren. Concreet kan worden gedacht aan fysieke maatregelen als de introductie van een OV-pas en de aanleg van P+R-faciliteiten, maar ook aan maatregelen waarbij werkgevers aan zet zijn zoals de promotie van e-werk en "spitsmijden".
De initiatiefnemers voor MMM hebben gekozen voor een structurele, programmatische aanpak van mobiliteitsmanagement voor Maastricht en de regio over een langere periode vanaf medio 2009. Deze aanpak wordt inhoud gegeven door een samenwerking tussen drie partijen: de verschillende overheden, werkgevers/werknemers/publiekstrekkers en aanbieders van mobiliteitsdiensten. Maar centraal staan de reizigers en de beïnvloeding van hun gedrag met maatregelen uit het programma MMM. Mobiliteitsmanagement-projecten op andere plekken in het land hebben bewezen succesvol te kunnen zijn en een aanzienlijke bijdrage te kunnen leveren aan de reductie van verkeersstromen. Op sommige plaatsen in het land heeft het geleid tot 6 á 10% minder auto's in de spits.
Communicatie over alle acties en maatregelen vanuit MMM vindt plaats onder de vlag van de campagne Maastricht Bereikbaar.
Gemeente Maastricht