Ingezonden persbericht
Uit Canon-onderzoek blijkt dat personeel kwart van de dag niet productief is
Nederlands kantoorpersoneel nummer 1 in roddelen
Hoofddorp, 21 oktober 2008 - Roddelen tijdens werktijd gaat ten koste van de arbeidsproductiviteit en het Nederlandse kantoorpersoneel is daarin de onbetwiste nummer 1. Dat blijkt uit onderzoek dat Canon Europe heeft verricht naar de productiviteit op de werkvloer in 18 Europese landen. Meer dan 5.500 kantoormedewerkers - onder wie ruim 300 afkomstig uit Nederland - gaan in op de vraag welke factoren hun productiviteit beïnvloeden. Net als collega's in andere landen geven Nederlanders aan vooral minder productief te zijn door opstartproblemen in de ochtend, de welbekende 'after lunch dip' in de middag en vanwege de enorme hoeveelheid e-mails waar zij zich elke dag doorheen worstelen. Opmerkelijk is echter dat naast deze 'gebruikelijke' redenen vooral roddelen als de belangrijkste reden voor verminderde arbeidsproductiviteit wordt gezien. Nederlanders spannen hierbij de kroon gevolgd door België en Noorwegen. In totaal blijkt dat Europeanen (Nederlanders inclusief) een kwart van de dag niet productief zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat kantoormedewerkers in Europa 25 procent van de werkdag doorbrengen zonder hun capaciteiten maximaal te benutten. "Een gebrek aan productiviteit dat extra zorgwekkend is gezien het ongunstige economische klimaat", stelt Martin Trampe, managing director van Canon Nederland N.V. "Bedrijven moeten er juist nu alles aan doen om hun concurrentiepositie te versterken en hun arbeidspotentieel ten volle te benutten. Dit onderzoek geeft inzicht in waar zij winst kunnen behalen en biedt concrete handvatten voor bedrijven die willen investeren in de productiviteit van hun medewerkers."
'Perfect breaks'
Hoewel een derde van de ondervraagden onderstreept dat geen sprake is van verschillen tussen werkdagen zegt bijna een kwart van alle kantoormedewerkers dat de dinsdag de meest productieve dag van de week is. Minder verrassend is dat de vrijdag voor veruit de meeste medewerkers de dag is waarop het minst uit hun handen komt. Uitzondering hierop zijn Italië, Portugal en Duitsland waar juist maandagen het minst productief zijn.
Ook blijken er verschillen te zijn in het favoriete tijdverdrijf tijdens kantooruren. Het uitwisselen van nieuwtjes, het doen van oefeningen en een koffiepauze behoren tot de absolute Top-3 van 'perfect breaks'. Maar Nederlanders spannen vooral de kroon als het gaat om het uitwisselen van roddels op de werkvloer, gevolgd door België en Noorwegen. Ook andere hardnekkige clichés over productiviteitsverlies blijken in de praktijk te kloppen. Zo is de 'after lunch dip' in alle landen een welbekend fenomeen. Met name in Frankrijk (15 procent), België (10 procent) en Hongarije (14 procent) zijn kantoormedewerkers na de lunch weinig productief, terwijl dit in veel mindere mate opgaat voor Nederlanders (5 procent) en Britten (3 procent). Niet verbazingwekkend, gezien de verschillen in lunchcultuur in deze landen.
Flexibele werkweek
Volgens een meerderheid van de kantoormedewerkers in Europa kan een flexibele invulling van de werkweek uitkomst bieden en resulteren in een hogere productiviteit. Bijna 7 op de 10 ondervraagden stellen dat zij productiever zijn als sprake is van flexibele werkuren. 58 procent is van mening dat zij meer productief zijn als zij kortere dagen maken en 44 procent denkt dat thuiswerken hieraan een positieve impuls kan geven. "Als specialist in kantoorautomatisering schept Canon de voorwaarden om de arbeidsproductiviteit te verhogen, zowel op de werkvloer als in de thuiswerksituatie. Onder andere door de workflow van documenten te optimaliseren, zodat iedereen altijd bij de juiste informatie kan komen en aan laatste versies van teksten kan werken", aldus Trampe.
Kantoorautomatisering
De meeste kantoormedewerkers benadrukken echter dat zij over te weinig kennis beschikken om te profiteren van de efficiencyvoordelen die kantoorautomatisering biedt. Zo zijn 2 op de 5 kantoormedewerkers minder productief doordat zij vaak lang moeten wachten totdat printopdrachten zijn verwerkt. Maar liefst 3 op de 5 medewerkers zijn ervan overtuigd dat een beter inzicht in automatisering hen in staat stelt effectiever te werken. "Een kantooromgeving is sterk afhankelijk van een goed functionerende IT-infrastructuur: van pc's en printers tot back-up systemen en softwareoplossingen. IT-systemen vormen de ruggengraat van kantoren en spelen een cruciale rol in de productiviteit van medewerkers", zegt Trampe. Een kwart van de Europese kantoormedewerkers stelt echter dat zij onvoldoende zijn getraind in een efficiënt gebruik van printers. Een derde van hen zegt dat een betere kennis hiervan hen in staat zou stellen productiever te werken en bijna de helft meent dat printers met een betere functionaliteit de productiviteit stimuleren. Op dit moment wordt in Nederlandse kantoren slechts 58 procent van de beschikbare functionaliteit daadwerkelijk gebruikt. Op Europees niveau is dit 62 procent.
Canon richt zich op methoden om de productiviteit op de werkvloer te vergroten, onder meer door het ontwikkelen van print- en scanoplossingen en document management voorzieningen. Trampe: "Wij doen veel onderzoek naar arbeidsproductiviteit. Voor ons is het van groot belang te weten welke factoren een rol spelen bij het beïnvloeden van die productiviteit. Zo hebben wij enorm veel geïnvesteerd in het op de markt brengen van apparatuur, zoals scanners, printers en copiers, die eenvoudig zijn te bedienen en waarbij je niet verdwaalt in allerlei mogelijkheden die je als gebruiker alleen maar kunt benutten als je eerst een gigantische handleiding doorworstelt. De gebruikersinterface moet zodanig zijn, dat iedereen de mogelijkheden ten volle kan benutten. Alleen zo stimuleren IT-middelen de productiviteit en leggen bedrijven een fundament voor een betere bedrijfsvoering. Met haar printoplossingen en softwaretoepassingen levert Canon een directe bijdrage aan meer efficiency en betere prestaties op de werkvloer."
Over Canon
Sinds de oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijke gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development. Canon heeft de ambitie om in elke branche waarin het actief is, wereldwijd een nummer één positie in te nemen. Hier maken wereldwijd meer dan 118.000 werknemers zich sterk voor. De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei en betekent 'samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'. Deze filosofie klinkt door in Canon's missie, doelstellingen en cultuur. Vanuit deze Kyosei-gedachte ondersteunt Canon verschillende initiatieven op maatschappelijk, cultureel en sportief vlak. Meer informatie over Canon is te vinden op: www.canon.nl
- EINDE PERSBERICHT -
Noot aan de redactie (
Ingezonden persbericht