Published: 07:30 21.10.2008 GMT+2 /Source: Schiphol Group /AEX: SCHIPHOL /ISIN:
Aéroports de Paris en Schiphol Group willen toonaangevende wereldwijde luchthavenalliantie vormen
Langdurige samenwerking en wederzijds aandelenbelang van 8%
Parijs en Schiphol, 21 oktober 2008
Aéroports de Paris S.A. (AdP) en Schiphol Group zijn met het oog op de toekomstige uitdagingen in de luchtvaartsector voornemens om via een langdurige samenwerking en een wederzijds aandelenbelang een toonaangevende wereldwijde alliantie te vormen in de luchthavenindustrie. Dat hebben beide luchthavenondernemingen vandaag bekendgemaakt. AdP is een beursgenoteerd bedrijf en eigenaar en beheerder van de Parijse luchthavens Charles de Gaulle, Orly en Le Bourget. Charles de Gaulle en Amsterdam Airport Schiphol maken deel uit van het dual-hub systeem van de SkyTeam alliantie rond Air France-KLM.
De samenwerking zal in eerste instantie worden gesloten voor een periode van twaalf jaar en wordt gedragen door een efficiënte en evenwichtige beheersstructuur om haar succes te verzekeren. AdP en Schiphol Group willen een belang van 8% in elkaar nemen om hun wederzijdse betrokkenheid bij de samenwerking te versterken.
Deze beoogde samenwerking tussen twee leidende luchthavenondernemingen in Europa is te beschouwen als een grote strategische stap die naar verwachting belangrijke gezamenlijke voordelen zal opleveren voor alle kernactiviteiten van beide bedrijven:
* Aviation: de samenwerking zal de concurrentiekracht van beide luchthavengroepen binnen het dual-hub systeem versterken. Samen bieden de Parijse luchthavens en Schiphol het hoogste aantal intercontinentale bestemmingen (143 ) en de meeste frequenties (ruim 30.000 ) van alle Europese hub-luchthavens. AdP en Schiphol Group willen samenwerken om meerwaarde te leveren aan hun eindgebruikers door middel van hoogwaardige dienstverlening, een breder productpakket en blijvend concurrerende visit costs voor luchtvaartmaatschappijen en passagiers;
* Non-Aviation: AdP en Schiphol Group willen de groei en winstgevendheid van hun retail-, vastgoed- en telecommunicatieactiviteiten bevorderen door de uitwisseling van kennis en knowhow, technologie en processen die hun inkomsten zullen verhogen en hun kosten zullen verlagen;
* Internationale activiteiten: AdP en Schiphol Group willen gezamenlijk toekomstige internationale luchthaven projecten ontwikkelen waarbij de focus zal liggen op het versterken van de dual-hub binnen het internationale netwerk van SkyTeam. Andere projecten zullen van geval tot geval worden bekeken.
* AdP en Schiphol Group denken door hun samenwerking in 2013 een gezamenlijke opbrengsten- en kostensynergie te kunnen behalen van circa ¤ 70 miljoen per jaar en vanaf 2013 een reductie in hun investeringsuitgaven van gemiddeld ¤ 18 miljoen per jaar.
* De alliantie van AdP en Schiphol Group heeft de ambitie om voorlopers te zijn in duurzame ontwikkeling.
* AdP en Schiphol Group zullen een efficiënte en evenwichtige beheersstructuur opzetten om het succes van de samenwerking te verzekeren. Die beheersstructuur wordt als volgt ingericht:
* Een Industrial Cooperation Committee (ICC) zal de supervisie krijgen over de samenwerking. Hierin zullen beide ondernemingen met elk vier personen zijn vertegenwoordigd. Het comité wordt afwisselend voorgezeten door de president-directeuren van AdP en Schiphol Group;
* Acht stuurgroepen, bestaande uit een gelijk aantal vertegenwoordigers van beide bedrijven onder gezamenlijk voorzitterschap, zullen verantwoordelijk worden voor de invoering van de samenwerking in acht gedefinieerde sectoren van bedrijfsactiviteiten;
* De president-directeur (CEO) van AdP zal een zetel krijgen in de Raad van Commissarissen (RvC) van Schiphol Group en wordt voorgedragen als lid van de auditcommissie van de RvC;
* De president-directeur (CEO) en financieel directeur (CFO) van Schiphol Group zullen een zetel krijgen in de Raad van Bestuur van AdP. De CEO wordt voorgedragen als lid van de strategiecommissie van deze raad.
* AdP neemt een belang van 8% in het aandelenkapitaal van Schiphol Group door uitbreiding van het aandelenpakket van Schiphol Group. Hiermee is een totale investering gemoeid van ¤ 370 miljoen.
* Schiphol Group neemt een belang van 8% in het aandelenkapitaal van AdP over van de Franse staat voor een prijs van ¤ 67 per aandeel. Hiermee is een totale investering gemoeid van ¤.530 miljoen.
* AdP en Schiphol Group verwachten dat deze transactie vanaf 2009 zal bijdragen aan de groei van de winst per aandeel van AdP en vanaf 2010 voor Schiphol Group.
"Wij geloven dat deze samenwerking een doorbraak betekent in onze sector en een unieke mogelijkheid biedt om onze operationele activiteiten en onze concurrentiepositie in het nieuwe, wereldwijde luchthavenlandschap te verbeteren," aldus Pierre Graf, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van AdP. "De aankoop van 8% van de aandelen van Schiphol Group is een aantrekkelijke investering in een topluchthavenbedrijf. Wij zijn ervan overtuigd dat deze transactie en de toekomstige samenwerking met Schiphol Group veel waarde zal opleveren voor onze aandeelhouders, klanten en werknemers."
Gerlach Cerfontaine: president-directeur van Schiphol Group: "Deze samenwerking is een belangrijke strategische keuze voor het dual-hub systeem in het consolidatieproces in de wereldwijde luchtvaart. De samenwerking geeft AdP en Schiphol Group een voorsprong op andere luchthavens en levert een uniek netwerk van verbindingen op voor de Europese en mondiale transferreiziger. Dit zal onze gezamenlijke positie en die van het SkyTeam ten opzichte van onze concurrenten in Europa en het Midden-Oosten versterken. De afstemming van de belangrijkste luchthavenprocessen zal bovendien voordelen hebben voor alle gebruikers van onze luchthavens - luchtvaartmaatschappijen én passagiers."
Zie voor het volledige Engelstalige persbericht
Intercontinentale bestemmingen m.u.v. Noord-Afrika en Turkije. Bron: OAG juli 2007 (uitsluitend non-stop vluchten), Schiphol, Roland Berger.
Wekelijkse connecties op de lange en middellange afstand van minder dan twee uur (gecombineerd).
Schiphol Group is een exploitant van luchthavens die als missie heeft om duurzame waarde te creëren voor haar stakeholders door het ontwikkelen van AirportCities en het positioneren van Amsterdam Airport Schiphol als de meest toonaangevende AirportCity. De onderneming heeft de ambitie om een van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen ter wereld te zijn.
Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Lelystad Airport en bezit 51% van de aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland neemt de onderneming via Schiphol USA Inc. deel in JFKIAT dat Terminal 4 op John F. Kennedy Airport bij New York exploiteert, en heeft het een belang in Brisbane Airport Corporation, exploitant van de luchthaven van Brisbane in Australië.
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl
Amsterdam Airport Schiphol