Gemeente Zaltbommel


Minder regelgeving in gemeente Zaltbommel 21 oktober 2008 âGoedemorgen, gemeente Zaltbommel, u spreekt met Kees Zondagâ 20 oktober 2008
Minder regelgeving in gemeente Zaltbommel

Vergunningen en ontheffingen zijn vaak hinderlijk voor burgers en ondernemers. Ze kosten tijd en geld. "Storende regelingen moeten we als gemeente afschaffen, verminderen of vereenvoudigen", aldus wethouder Zondag. De gemeente Zaltbommel heeft daarom een nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opgesteld.

Een dienstverlenende organisatie staat hoog op de Zaltbommelse agenda. Het terugbrengen en vereenvoudigen van de regels speelt daarbij een belangrijke rol. Dit is reden geweest voor de gemeente om de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te vernieuwen. In dit document staan diverse lokale regels. Met de komst van de nieuwe verordening worden de lokale regels eenvoudiger en begrijpelijker.

Belangrijkste veranderingen
In de toekomst gelden vergunningen in principe voor onbepaalde tijd. Het jaarlijks opnieuw aanvragen van een vergunning is hierdoor overbodig. "Dit bespaart tijd, kosten en een hoop ergernis bij met name bedrijven", aldus wethouder Zondag. De komst van één evenementenvergunning noemt wethouder Zondag "een zeer positieve ontwikkeling". De aanvraag van verschillende afzonderlijke vergunningen is niet meer nodig. Voor kleinere evenementen, reclame aan gebouwen en huis-aan-huis verkopen is helemaal geen vergunning meer nodig, maar er moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan.

Nieuwe vergunning
Met de vaststelling van de verordening komt er ook een vergunning bij. Afhaalrestaurants, smartshops en belwinkels worden vergunningplichtig. Wethouder Zondag: "Enkele grotere gemeenten hebben bijvoorbeeld problemen met overlast bij smartshops en belwinkels. Voor afhaalrestaurants was het vaak onduidelijk of er een vergunning nodig is. Als gemeente willen we grip houden, daarom is deze vergunning in het leven te roepen."

De raad neemt nog een besluit over de nieuwe Algemene Plaatselijke Verordening.
Geplaatst op: 21 oktober 2008
âGoedemorgen, gemeente Zaltbommel, u spreekt met Kees Zondagâ

Begin 2008 heeft de gemeente Zaltbommel onderzoek laten doen naar de telefonische bereikbaarheid van de organisatie. "Het onderzoek moet bijdragen aan een klantgerichtere organisatie. We scoren niet slecht met een 6,6, maar het moet beter", aldus wethouder Zondag.

Begin van dit jaar onderzocht een extern bedrijf de telefonische bereikbaarheid van de gemeentelijke organisatie en haar medewerkers. De gemeente scoort een 6.6. Kees Zondag, wethouder dienstverlening: "Op zich scoort de gemeente Zaltbommel lang niet slecht ten opzichte van andere gemeenten, maar het moet beter". Uit het onderzoek blijkt dat burgers te vaak moeten terugbellen, omdat zij een bepaalde medewerker niet aan de telefoon krijgen.

De gemeente neemt maatregelen om de telefonische bereikbaarheid en dienstverlening te verbeteren. Als burgers bellen en niet meteen de juiste medewerker aan de lijn krijgen, dan worden zij uiterlijk de volgende dag teruggebeld. Dit is één van de maatregelen naar aanleiding van het onderzoek. In de toekomst herhaalt de gemeente het onderzoek om te kijken of er verbetering is.

Wethouder Zondag: "De gemeentelijke organisatie wordt steeds klantgerichter." Onlangs lanceerde de gemeente het digitale loket op haar website. Via dit loket kunnen burgers en organisaties eenvoudig een aanvraag en een melding doen. Vanaf 2015 is iedere gemeente wettelijk verplicht om op ieder moment van de dag digitaal bereikbaar te zijn voor de burgers. Gemeenten moeten dan ook beschikken over een Klant Contact Centrum, waar burgers en organisaties met bijna alle overheidsvragen terecht kunnen.
Geplaatst op: 20 oktober 2008