Gemeente Zaltbommel
Minder regelgeving in gemeente Zaltbommel 21 oktober 2008
âGoedemorgen, gemeente Zaltbommel, u spreekt met Kees Zondagâ 20
oktober 2008
Minder regelgeving in gemeente Zaltbommel
Vergunningen en ontheffingen zijn vaak hinderlijk voor burgers en
ondernemers. Ze kosten tijd en geld. "Storende regelingen moeten we
als gemeente afschaffen, verminderen of vereenvoudigen", aldus
wethouder Zondag. De gemeente Zaltbommel heeft daarom een nieuwe
Algemene Plaatselijke Verordening (APV) opgesteld.
Een dienstverlenende organisatie staat hoog op de Zaltbommelse agenda.
Het terugbrengen en vereenvoudigen van de regels speelt daarbij een
belangrijke rol. Dit is reden geweest voor de gemeente om de Algemene
Plaatselijke Verordening (APV) te vernieuwen. In dit document staan
diverse lokale regels. Met de komst van de nieuwe verordening worden
de lokale regels eenvoudiger en begrijpelijker.
Belangrijkste veranderingen
In de toekomst gelden vergunningen in principe voor onbepaalde tijd.
Het jaarlijks opnieuw aanvragen van een vergunning is hierdoor
overbodig. "Dit bespaart tijd, kosten en een hoop ergernis bij met
name bedrijven", aldus wethouder Zondag. De komst van één
evenementenvergunning noemt wethouder Zondag "een zeer positieve
ontwikkeling". De aanvraag van verschillende afzonderlijke
vergunningen is niet meer nodig. Voor kleinere evenementen, reclame
aan gebouwen en huis-aan-huis verkopen is helemaal geen vergunning
meer nodig, maar er moet wel aan bepaalde voorwaarden worden voldaan.
Nieuwe vergunning
Met de vaststelling van de verordening komt er ook een vergunning bij.
Afhaalrestaurants, smartshops en belwinkels worden vergunningplichtig.
Wethouder Zondag: "Enkele grotere gemeenten hebben bijvoorbeeld
problemen met overlast bij smartshops en belwinkels. Voor
afhaalrestaurants was het vaak onduidelijk of er een vergunning nodig
is. Als gemeente willen we grip houden, daarom is deze vergunning in
het leven te roepen."
De raad neemt nog een besluit over de nieuwe Algemene Plaatselijke
Verordening.
Geplaatst op: 21 oktober 2008
âGoedemorgen, gemeente Zaltbommel, u spreekt met Kees Zondagâ
Begin 2008 heeft de gemeente Zaltbommel onderzoek laten doen naar de
telefonische bereikbaarheid van de organisatie. "Het onderzoek moet
bijdragen aan een klantgerichtere organisatie. We scoren niet slecht
met een 6,6, maar het moet beter", aldus wethouder Zondag.
Begin van dit jaar onderzocht een extern bedrijf de telefonische
bereikbaarheid van de gemeentelijke organisatie en haar medewerkers.
De gemeente scoort een 6.6. Kees Zondag, wethouder dienstverlening:
"Op zich scoort de gemeente Zaltbommel lang niet slecht ten opzichte
van andere gemeenten, maar het moet beter". Uit het onderzoek blijkt
dat burgers te vaak moeten terugbellen, omdat zij een bepaalde
medewerker niet aan de telefoon krijgen.
De gemeente neemt maatregelen om de telefonische bereikbaarheid en
dienstverlening te verbeteren. Als burgers bellen en niet meteen de
juiste medewerker aan de lijn krijgen, dan worden zij uiterlijk de
volgende dag teruggebeld. Dit is één van de maatregelen naar
aanleiding van het onderzoek. In de toekomst herhaalt de gemeente het
onderzoek om te kijken of er verbetering is.
Wethouder Zondag: "De gemeentelijke organisatie wordt steeds
klantgerichter." Onlangs lanceerde de gemeente het digitale loket op
haar website. Via dit loket kunnen burgers en organisaties eenvoudig
een aanvraag en een melding doen. Vanaf 2015 is iedere gemeente
wettelijk verplicht om op ieder moment van de dag digitaal bereikbaar
te zijn voor de burgers. Gemeenten moeten dan ook beschikken over een
Klant Contact Centrum, waar burgers en organisaties met bijna alle
overheidsvragen terecht kunnen.
Geplaatst op: 20 oktober 2008