BMW Nederland
De MINI E: rijplezier uit het stopcontact.
20.10.2008
Rijswijk. De BMW Group zet een testvloot van vijfhonderd elektrische voertuigen in die door particulieren en bedrijven in het dagelijks verkeer worden gebruikt. Met dit aantal is deze proef fors groter dan veel andere, vergelijkbare testprojecten. Het gaat om de MINI E, die de energie voor zijn 150 kW/204 pk sterke elektromotor uit krachtige lithium-ion-accu's haalt. De emissievrije MINI maakt zijn officiële werelddebuut op 19 en 20 november tijdens de Los Angeles Motorshow.
De elektrische aandrijving zorgt voor een trekkracht van 220 Nm en maakt een traploze acceleratie van 0 naar 100 km/u in 8,5 seconden mogelijk; de topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 152 km/u. Het voor MINI typerende rijplezier is behouden doordat het onderstel is afgestemd op de veranderde gewichtsverdeling van de auto. Ook de stabiliteitscontrole DSC is aan het hogere gewicht van 1.465 kg aangepast, waardoor ook de MINI E een veilig weggedrag heeft.
Met de lichtgewicht accu's, die speciaal voor gebruik in auto's zijn ontwikkeld, komt de elektrisch aangedreven MINI ongeveer 200 kilometer ver. Rond de MINI E heeft de BMW Group een pilotproject opgezet in de Amerikaanse staten Californië, New York en New Jersey. Alle deelnemers sluiten een leasecontract van een jaar af, met een optie op verlenging. Aan zowel de west- als de oostkust is een ondersteuningspunt ingericht waarvan de medewerkers speciaal zijn opgeleid om de elektrische componenten van de MINI E te onderhouden.
Alle berijders (zowel bedrijven als particulieren) koppelen hun rijervaringen terug naar de ontwikkelingsafdeling. Na afloop van de proef onderwerpt BMW Group de MINI's aan een nauwkeurig technisch onderzoek.
Veiligheid
Tijdens diverse strenge crashtests is aangetoond dat de accu's onbeschadigd blijven, zelfs bij een zware aanrijding. De accu's zijn overigens ingebouwd op de plaats waar in de normale MINI de achterbank zit. Als tweezitter garandeert de MINI E daarmee een optimale gewichtsverdeling.
Opladen gaat - net als met een mobiele telefoon of een laptop - met een stekker in het stopcontact. Alle berijders krijgen in hun garage een zogeheten Wallbox geïnstalleerd. Daarmee is de MINI E al na tweeënhalf uur volledig opgeladen. Doordat de elektromotor ook remenergie terugwint, is de actieradius 20 procent groter.
Een echte MINI
Aan het herkenbare ontwerp van de MINI is bij de elektrische MINI E niets veranderd; het zijn de details die hem anders maken. De kleurencombinatie Dark Silver met Pure Silver (voor het dak) is uniek voor de MINI E. Dat geldt ook voor het speciale logo: een gestileerde stekker - die tegelijk ook een 'E' voorstelt - in de kleur Interchange Yellow, die contrasteert met de zilverkleurige achtergrond. Het logo is aangebracht op de voorzijde, de achterkant, op de afdekklep van het oplaadsnoer, op het dashboard en op de instaplijsten. De flanken van het dak, de buitenspiegels en interieurdetails als de stiksels van de bekleding zijn ook in Interchange Yellow uitgevoerd.
De centraal geplaatste snelheidsmeter en de laadmeter achter het stuur - die in de plaats komt van de toerenteller - zijn voorzien van een donkergrijs wijzerblad met gele letters en cijfers. De laadmeter geeft de hoeveelheid energie in de accu's aan in procenten. In de centrale klok is verder een display gebouwd die met rode led-lampjes laat zien hoeveel stroom verbruikt wordt. Groene lampjes geven aan in hoeverre de MINI E remenergie terugwint.
Emissievrij rijplezier: het pionierswerk van de ontwikkelaars en de berijders maakt het mogelijk.