Platform Biologica
Consument heeft wel moeite met genvoeding
20 oktober 2008
Recent onderzoek van de TU Delft heeft laten zien dat consumenten in
de supermarkt niet weten wat ze aan gentechproducten kopen. Uit het
onderzoek bleek dat van de consumenten die een gentechproduct kopen,
80% niet weet dat dit het geval is. De helft is er zelfs van overtuigd
dat het géén gentechproduct is.
Op een assortiment van duizenden supermarktproducten zijn er nu 19
producten met GMO's. De kans dat een supermarktklant een
gentechproduct koopt, is dus uiterst gering. Het onderzoek wees uit
dat kopers niet op de etiketten letten voor gentech. Dat lijkt
logisch. Let men wel op de etiketten, dan is de kans miniem dat men
een GMO-ingrediënt tegenkomt, en zal de volgende keer niet meer op
zoek gaan.
Nederlandse consument herkent GMO-product niet
Van de Nederlandse consument zegt slechts een kleine minderheid
GMO-producten te kunnen herkennen, volgens het onderzoek. Tweederde
van de consumenten leest het etiket sowieso niet voor aankoop. In
diverse kranten werd hieruit de conclusie getrokken dat de consument
"geen moeite" zou hebben met gentechvoeding. Die conclusie is niet
houdbaar. De onderzoeksleider van het project is een bekend
voorvechter is van gentech. Europabio, de lobby-organisatie van de
gentechindustrie, is bovendien betrokken bij de opzet van het
onderzoek. Dit maakt de conclusie des te dubieuzer.
Consumenten kopen per ongeluk gentech
Uit de laatste Euro-Barometer, een Europees consumentenmonitor, blijkt
dat 58% van de Europeanen tegen gentech-voedsel is. Uit de
Euro-Barometer blijkt ook dat consumenten afwijzender tegenover
gentech staan, naarmate ze er meer vanaf weten. Vijftig procent van de
Nederlandse consumenten die GMO-producten kopen, doet dit, volgens het
recente onderzoek, per ongeluk: ze zijn in de veronderstelling dat dit
niet zo is.
Logische conclusie?
Consumenten letten in de supermarkt niet op GMO's in hun voedsel om
twee redenen. Ten eerste is er in de huidige situatie weinig reden
toe, er zijn eenvoudigweg te weinig producten. Ten tweede
nemen consumenten sowieso niet vaak de moeite om goed naar etiketten
te kijken.
18 producten met GMO's
Dagblad Trouw publiceerde bij haar berichtgeving een lijst
van Nederlandse producten met GMO's. In de Nederlandse
supermarkt bevatten de volgende producten GMO's:
* AH Halvarine Zaanse Hoeve
* AH Slaolie
* AH Slasaus
* AH Pikantjes
* AH Mexicaantjes
* SU Ruitjes Halvarine
* SU Ruitjes Margarine
* Rilanto Margarine
* Markant Slaolie
* O'Lacy Slaolie
* Plus Slaolie
* Goldsun Slaolie
* Perfect Slaolie
* Perfect Maiskiemolie
* Bon Apetit Mexicaantjes
* Jumbo Zoutjes Mexicaantjes
* Grand Cru Mexicaantjes
* Osaka Chili Crackers
Meer gedetailleerde info over het onderzoek, van de TU Delft, vindt u
hier.