Persbericht
20-10-2008
Kieskompas Waterschapsverkiezingen brengt nieuw politiek landschap in kaart
Van 13 tot en met 25 november vinden de waterschapsverkiezingen plaats. Om kiezers te helpen bij deze verkiezingen is een Kieskompas ontwikkeld dat vanaf vandaag voor iedereen toegankelijk is via
Door 36 vragen in te vullen kunnen kiezers uitvinden welke partij het dichtst bij hen staat in het politieke landschap. Voor het eerst doen partijen en belangengroepen mee aan de waterschapsverkiezingen. In totaal nemen 212 lokale en landelijke partijen deel aan deze verkiezingen. Om kiezers te helpen op een snelle en gemakkelijke manier hun positie te bepalen in dit nieuwe partijenlandschap is voor 24 waterschappen een speciaal Kieskompas ontwikkeld.
Een nieuw politiek landschap en nieuwe verhoudingen?
De waterschapsverkiezingen zijn in feite 'founding elections', verkiezingen die de grondslag vormen voor een nieuw politiek landschap. Kieskompas brengt dit nieuwe landschap in kaart. Door de deelname van veel nieuwe partijen is het ook mogelijk dat de machtsverhoudingen binnen de verschillende waterschappen veranderen.
Om er achter te komen welke specifieke onderwerpen van belang zijn in de verschillende waterschappen heeft Kieskompas de afgelopen maanden door heel Nederland conferenties georganiseerd waar alle deelnemende partijen hun standpunten en programma konden toelichten.
Op basis van deze informatie zijn per waterschap 36 stellingen geformuleerd. Kiezers kunnen hun eigen antwoorden op de stellingen vergelijken met de mening van de politieke partijen en de overeenkomsten en verschillen met alle deelnemende partijen analyseren. Ook biedt het Kieskompas veel achtergrondinformatie over de taken en bevoegdheden van de waterschappen en over de belangrijkste thema's in de waterschapsverkiezingen.
Het Kieskompas voor de waterschappen is ontwikkeld in opdracht van de Unie van Waterschappen.
Postbus 51-campagne
Om Nederlanders te informeren over de aanstaande waterschapsverkiezingen start vandaag ook een intensieve mediacampagne, ontwikkeld door de Unie van Waterschappen in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De campagne maakt deel uit van de 'Nederland Leeft Met Water'-campagne en bestaat uit radio- en televisiespots op landelijke en regionale omroepen, een online-campagne (
Vrije Universiteit Amsterdam