Chevrolet-coureur Robert Huff zet titeljacht voort
(10/20/2008)
Het WTCC 2008 gaat met de laatste vier races, die in het Verre Oosten
worden verreden, zijn finale fase in. De eerste van de twee stops in
Azië is in de bergen van Okayama in het zuiden van Japan, waar het
WTCC de âReal Cars and Real Racingâ formule presenteert op het
voormalige Formule 1 circuit.
In dit stadium van het kampioenschap speelt de succesballast van de
koplopers geen belangrijke rol meer omdat alle titelkandidaten nu het
maximum ballastgewicht van 70 kilo aan boord hebben. Dat is natuurlijk
goed nieuws voor Rob Huff, die momenteel derde staat in de
rangschikking voor de rijders.
Alain Menu is de lichtste van de toprijders en is erop gebrand om weer
te winnen op een nieuw circuit zoals hij vorig jaar al drie maal deed.
De vierde Chevrolet-coureur, Max Orido, zal op zijn thuiscircuit
rijden en zal zijn uiterste best doen om de eerste Japanse coureur te
worden die punten scoort in het FIA World Touring Car Championship.
Rob Huff: âWij zijn na de race in Monza met een derde plaats in het
kampioenschap vertrokken en dat is meer dan ik had verwacht na mijn
lekke band in één van de twee races. Dus mijn missie zal in Japan
zijn om genoeg punten te scoren voor een tweede plaats in het
kampioenschap. Bij Chevrolet is het motto om nooit op te geven en ik
ben klaar voor de strijd. Hopelijk kunnen Nic, Alain en ik de traditie
hoog houden om op nieuwe circuits een overwinning te behalen. De
hoogte van de baan zal van invloed zijn op de prestaties van onze
motoren zoals het geval was in Mexico en Brazilië, maar onze auto is
sterk en we hebben een sterk team. Ook ons seizoen is tot nu toe prima
verlopen en we gaan dan ook voor een topklassering.â
Nicola Larini: âIk ga graag terug naar het circuit van Okayama waar ik
in 1994 deelnam aan de Formule 1 race. Ik ben denk ik momenteel de
enige WTCC-coureur die er eerder heeft geracet, afgezien van de
Japanse rijders dan. De baan is nogal technisch en daar zijn onze
Chevrolets prima geschikt voor. Ik heb natuurlijk meer gewicht eerder
in het seizoen, dus mijn doelstelling is om consistent te rijden en
punten te scoren in beide races. In Okayama is het zaak je auto te
sparen, vooral ook omdat de scherpe bochten zwaar zijn voor de remmen.
Met name de hairpin aan het eind van het rechte eind. Omdat de baan
nogal kort is, moeten we meer ronden dan gebruikelijk afleggen.
Tijdens de race moeten we dus niet alleen met onze voeten maar ook met
ons hoofd werken.â
Alain Menu: âÃk kijk er naar uit om weer een nieuwe baan te ontdekken
en ik hoop er een goed resultaat te boeken. Ik heb al wat beelden op
YouTube bekeken en van wat ik zag zijn er nogal wat bochten. En dat is
goed voor mij, want ik rijd nogal licht. Het zal dus aankomen op een
goede kwalificatie.â
Manabu Orido: âBij mijn races in Monza heb ik de auto goed leren
kennen en ook hoe de banden en de set-up zich hielden. Ik kijk er
uiteraard naar uit om op één van mijn thuiscircuits te racen. Het
Okayama International Circuit heeft van alles wat, met twee relatief
lange rechte stukken, die eenderde van het circuit vormen, een paar
snelle bochten, een scherpe hairpin en wat technisch bochtenwerk. Het
zullen opwindende races worden en ik zal de andere Chevrolet-rijders
helpen waar mogelijk. Tegelijkertijd wil ik net zoals in Monza als
hoogstgeklasseerde Japanse rijder finishen en zelfs wat punten
behalen.â
AutoRai