'Kudde denken' sleutelfactor in economische crisis, zegt top academicus
20/10/2008 10:05
PR Newswire
LONDEN, October 20 /PRNewswire/ -- Nu regeringen over de hele wereld een manier zoeken om uit het
economische tumult te komen, legt een toonaangevende academicus uit de
businessschool de schuld bij het 'kudde denken' van vooraanstaande bankiers.
Volgens Professor Dussauge, die het lesprogramma 'Leading Strategies for
Outstanding Performance' leidt aan de HEC business school in Parijs, is één
van de hoofdoorzaken van de teloorgang de neiging tot collectief denken in
het hoger management. "De mensen aan de top hebben eenvoudigweg het
bekritiseren van beslissingen die namens hen werden genomen, terzijde
geschoven. Het algemeen denken was, 'als zij het doen, zal het wel goed
zijn'."
Professor Dussauge wijst erop dat de trend van het hoger management om
conventionele wijsheid simpelweg te accepteren, niet alleen van toepassing is
op de bankwereld, maar op vele andere branches. "Het idee bijvoorbeeld dat
alleen vijf of zes luchtvaartmaatschappijen kunnen overleven, wordt nu
algemeen aangenomen. Niemand in de besturen van grote ondernemingen trekt dat
idee meer in twijfel, wat leidt tot sterk toenemende fusie- en
acquisitieactiviteit. Kijk ook eens naar de bierindustrie die ook geobsedeerd
is door grootte. Het resultaat is een snel en kunstmatige prijsstijging van
ondernemingen waardoor het nagenoeg onmogelijk is rendement uit investering
te krijgen. Deze kuddementaliteit kom je ook tegen in outsourcing, waar de
productie in het buitenland gevaarlijke, internationale concurrenten heeft
geschapen in landen als India en China, waar transportkosten vaak de
besparing op het gebied van arbeidsloon en materialen teniet doet."
"De organisaties die succes hebben zijn niet die ondernemingen die de
kudde volgen", zegt hij. "Maar diegenen die begrijpen wat de basis voor een
effectieve, strategische beslissing echt is en die alleen dan het lef hebben
iets anders te doen en daarmee hun voordeel behalen."
Voor redacteuren:
Pierre Dussauge is Professor of Strategic Management aan de HEC
businessschool in Frankrijk en is leider van het programma 'Leading
Strategies for Outstanding Performance' dat ontworpen is om hoger management
bestuursleden te laten zien hoe de waarde voor de aandeelhouders te
vergroten. HEC werd recent onderscheiden met de titel 'Beste businessschool
in Europa' door de Financial Times. Voor meer informatie, ga naar:
http://www.exed.hec.edu/en/news/view/id/15/Leading_Strategies_for_Outstan
ding_Performance
HEC werd als de beste businessschool in Europa vernoemd door de Financial
Times in 2006 en 2007.
http://www.hec.edu
Mediacontact: Adrian Bartlett, Tel - +44(0)845-3700-126, Email - adrian@bluesky-pr.net
-