Amsterdam * 14 oktober 2008

Unicef 'strikt' de ING Amsterdam Marathon
Duizenden deelnemers lopen marathon met Unicef schoenveters

Op 19 oktober is de 33e editie van de ING Amsterdam Marathon cyaanblauw gekleurd. De marathon staat geheel in het teken van Unicef. De VN-Kinderrechtenorganisatie en hoofdsponsor ING maken zich sterk om samen met de deelnemers en toeschouwers, kinderen in ontwikkelingslanden naar school te krijgen. Naar verwachting lopen duizenden hardlopers met cyaanblauwe Unicef veters in hun schoenen. Alle 24.000 deelnemers worden opgeroepen deze schoenveters in de hardloopschoenen te strikken, en daarmee aandacht te vragen voor het werk van Unicef.

Blauwe Unicef veters
De ING Amsterdam Marathon 2008 stelt Unicef in staat tijdens de marathon aandacht te vragen voor haar werk en fondsen te werven zodat kinderen in Ethiopië naar school kunnen. De blauwe veters staan symbool voor alle 93 miljoen kinderen die wereldwijd geen toegang hebben tot onderwijs. Aan alle lopers wordt bij het ophalen van het startbewijs een paar blauwe (hardloop)veters uitgereikt. Daarnaast zijn vele uitingen langs het parcours cyaanblauw, de kleur van Unicef. Ook toeschouwers kunnen Unicef steunen en de Unicef schoenveters ontvangen door op de dag van de marathon een donatie te geven of lid te worden.

ING: afscheid van de Amsterdam Marathon
Hoofdsponsor ING neemt na zondag 19 oktober afscheid van de Amsterdam Marathon. Na zes edities marathonsponsoring zijn de belangrijkste doelstellingen gerealiseerd. Met het samengaan van ING Bank en Postbank in 2009 verlegt ING Retail Nederland de focus in haar sponsorbeleid naar voetbal (KNVB) en Formule 1.

Net als voorgaande jaren loopt ING ook dit jaar met vele teams mee aan de bedrijvenestafette en verdubbelt ze alle door deze teams gerealiseerde sponsorbedragen ten behoeve van Unicef.

Exposure voor Unicef
Dit laatste jaar stelt ING de kinderrechtenorganisatie Unicef in staat haar visie, een betere wereld voor kinderen, uit te dragen tijdens de Marathon. Het logo van ING is daarom op 19 oktober niet meer te zien tijdens de marathon, want voor de laatste editie wordt alle 'exposure' beschikbaar gesteld aan Unicef. Van startnummer, finishlint en reclameborden tot alle andere communicatie-uitingen die het hoofdsponsorschap van de Amsterdamse marathon met zich meebrengen.

Ethiopië
De opbrengst van de ING Amsterdam Marathon voor Unicef gaat naar onderwijsprojecten in Ethiopië. Ethiopië heeft mede dankzij diverse projecten van Unicef, de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt op het gebied van scholing: in 1999 ging nog maar 50 procent van de kinderen naar de basisschool, in 2006 al 86%. Maar ook de rest heeft recht op onderwijs.

In Omorenia in het zuiden van Ethiopië wonen veel nomadenkinderen die nog nooit een school hebben gezien. De meerderheid van de bevolking in Zuid-Ethiopië is analfabeet en woont in afgelegen gebieden. Veel kinderen hebben geen toegang tot onderwijs, simpelweg omdat er geen school in de buurt is.

De opbrengst van de marathon wordt besteed aan de bouw van eenvoudige scholen in de buurt van de afgelegen gemeenschappen. Er worden leraren getraind die zelf uit de regio afkomstig zijn. Ook zorgt Unicef voor leerboeken en lesmaterialen zoals schriften, pennen en schoolborden.

Persinformatie:

Stijn Wesselink, ING Nederland, (020) 65 22 486, stijn.wesselink@mail.ing.nl

Eveline Meltzer Unicef Nederland (070) 3339332, emeltzer@unicef.nl

Jan Willem Mijderwijk, ING Amsterdam Marathon, (072) 533 81 36, j.mijderwijk@lechampion.nl

Over de ING Amsterdam Marathon voor Unicef

Zondag 19 oktober 2008 vindt de 33e editie van de ING Amsterdam Marathon plaats. Op het vlakke en snelle parcours won afgelopen editie Emmanuel Mutai uit Kenia in 2.06.29. Kamiel Maase liep in Amsterdam een Nederlands record van in 2.08.21. De Amsterdam Marathon staat in 2009 op 18 oktober op de agenda. Dan heeft de Atletiekunie het Nederlands Kampioenschap aan Amsterdam toegewezen.

Over Unicef

Unicef, de kinderrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, heeft hulpprogramma's in circa 155 landen en komt wereldwijd op voor de rechten van kinderen. Met als motto 'Kinderen eerst' geeft Unicef Nederland voorlichting over dit werk en werft daar fondsen voor. Ook lobbyt Unicef Nederland voor de naleving van het Verdrag voor de Rechten van het Kind in Nederland.

Unicef en ING

ING is in 2005 een partnership met Unicef aangegaan onder de naam ING Chances for Children. ING werft fondsen en vraagt aandacht voor het werk van Unicef en stelt daarom eenmalig alle 'exposure' van de ING Amsterdam Marathon beschikbaar aan Unicef.