Hoog percentage volhouders onder stoppers, ruim half miljoen rokers wil nog stoppen voor de jaarwisseling
Uit onderzoek van TNS NIPO begin juli bleek dat naar schatting 600.000 rokers een stoppoging hadden ondernomen sinds 1 mei. Uit recent onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van STIVORO, blijkt dat van de rokers die tussen mei en juli zijn gestopt, 26% het niet roken nog steeds volhoudt. Ook na de invoering van de rookvrije horeca tot aan begin oktober hebben nog eens 272.000 rokers een stoppoging ondernomen. Ruim een half miljoen rokers (530.000) is van plan nog voor het einde van dit jaar te stoppen met roken. Lies van Gennip, directeur van STIVORO: "Geweldig dat 26% het nu nog volhoudt. Dat is een hoog percentage. Dat kan liggen aan een goede voorbereiding van de stoppogingen. De lopende campagne 'In iedere roker zit een stopper' is daarop ook gemaakt. Op de actiewebsite staat bijvoorbeeld een Hulpmiddelenwijzer. Door online een paar vragen te beantwoorden krijg je als roker snel en makkelijk een persoonlijk advies over welke hulp het beste bij je past."
Een op de drie (ex)rokers (32%) die een stoppoging hebben ondernomen heeft daarbij een hulpmiddel gebruikt. Variërend van nicotinepleisters tot een training of advisering door een arts of andere deskundige. Ook laat het onderzoek zien dat 31% van de rokers een periode minder heeft gerookt. Gemiddeld hielden ze dat 53 dagen vol. Lies van Gennip daarover: "Minder roken kan een goed idee zijn. Maar dan wel als eerste stap naar niet roken. Zo'n periode van minder roken moet niet langer duren dan twee weken leert de ervaring. Dan zou eigenlijk een stoppoging gedaan moeten worden. In die twee weken ontdek je als roker waar je op moet letten als je echt stopt.
'In iedere roker zit een stopper' is een gezamenlijke campagne van KWF Kankerbestrijding, Nederlandse Hartstichting, Astma Fonds en STIVORO. De campagne moet duidelijk maken dat iedereen kan stoppen en dat mensen er vervolgens niet alleen voor staan. De campagne, bestaande uit verschillende elementen, waaronder tv- en radiocommercials, gaat ook de komende maanden nog door.
Stopcampagne_meting_5.pdf (0000 MB) Zie het origineel