Sociaal-Economische Raad

17 oktober 2008
De SER heeft vanochtend in een openbare vergadering de internationale kredietcrisis besproken.

Henk Brouwer, directeur van de Nederlandsche Bank, constateerde dat de eerste problemen op de financiële markten vorig jaar in Amerika ontstonden. We moeten er rekening mee houden dat het einde van de crisis nog niet in zicht is. Europa heeft hierop goed gereageerd, vond hij. De autoriteiten hebben ingegrepen om de belangen van spaarders én de stabiliteit van het financiële stelsel veilig te stellen. Afstemming in Europees verband is van groot belang voor een gelijk speelveld en om te voorkomen dat de marktwerking in Europa te veel wordt verstoord. Maatregelen in dat verband zijn de herziening van de depositiegarantiestelsels in Europa, de uitgifte van overheidsgaranties op financieringsinstrumenten door banken, versterking van de solvabiliteit van de banken en verzekeraars en bevordering van de liquiditeit.
Een apart probleem is dat de dekkingsgraad van pensioenfondsen door de daling van beurskoersen en de rentes onder druk komt te staan. Brouwer meldde dat de Nederlandsche Bank de pensioenfondsen heeft gewaarschuwd geen overhaaste beslissingen te nemen. Ook moeten ze niet besluiten het beleggingsbeleid aan te passen, want dat zou zelfs averechts kunnen werken, wat de kansen op herstel verkleint. De kredietcrisis heeft inmiddels ook zichtbare effecten op de reële economie. Een teruglopende export door de problemen op de huizenmarkt in Amerika, vertraagde consumptie door de schok op de aandelenbeurzen en een moeizamere kredietverlening aan bedrijven en particulieren door de herstructurering van de financiële sector. Brouwer zei dan ook te verwachten dat nulgroei voor 2009 het hoogst haalbare zal zijn. Ook voor 2010 kan een zeer lage groei niet worden uitgesloten, dacht hij. Belangrijk is dat we vooral niet in paniek raken. Dat betekent dat de overheid, maar ook de sociale partners, eerst en vooral voor rust en stabiliteit moeten zorgen.
De crisis in de jaren dertig was, volgens Brouwer, van een geheel andere aard dan de huidige. Er was geen noodloket voor de banken en geen depositogarantiestelsel, waardoor klanten bij geringste twijfel massaal geld gingen opnemen bij hun bank. Dat gaf kettingreacties, waardoor veel banken failliet gingen. Bovendien reageerden de industrielanden met protectionistische handelsmaatregelen, zoals hoge importtarieven. Dat bleek geen goede strategie. Op basis van de huidige maatregelen verwacht Brouwer dat de economische terugval minder groot zal zijn.

CPB-directeur Coen Teulings benadrukte dat het nog te vroeg is om de schade op te nemen, omdat we nog middenin de ontwikkelingen zitten. We hebben met dagelijkse fluctuaties te maken. Het Centraal Planbureau zal daarom pas begin december met een nieuwe raming komen. Hij benadrukte dat het positieve effect van de dalende grondstoffen- en energieprijzen niet onderschat moeten worden als ondersteuning van de koopkracht. Vergeleken met andere Europese landen heeft Nederland een gunstige uitgangspositie. Onze overheidsfinanciën zijn goed op orde, we hebben een lage werkloosheid en de groei van het bruto nationaal product is hoger dan in andere EU-landen. Dat is het gevolg van het succesvolle en breed gedragen sociaal-economische beleid van de afgelopen 25 jaar. Teulings onderstreepte dat het van belang is dat markten hun werk kunnen doen en hij waarschuwde tegen protectionisme.

FNV-voorzitter Agnes Jongerius gaf aan dat de vakbeweging graag mee wil helpen met het `blussen van de brand', maar dat zij daartoe niet over de specifieke deskundigheid en instrumenten beschikken. Wel heeft de vakbeweging samen met de werkgevers in het najaarsoverleg met het kabinet afspraken gemaakt over koopkrachtbehoud. Ook hebben sociale partners afgelopen week een aanbeveling aan de pensioenfondsen gedaan over het beleid in turbulente tijden.
Jongerius bepleitte het opstellen van een `deltaplan' voor de financiële markten. Dat deltaplan moet zorgen voor transparantie in de financiële sector en het scheiden van het persoonlijke en het bedrijfsbelang. Ook moeten er regels komen voor het belonen van bankiers naar hun functioneren op de lange termijn en een beter toezicht op nieuwe financiële producten. Zo'n nieuw financieel product zou volgens haar vooraf getoetst moeten worden door de financiële autoriteit. Verscherpt toezicht is bovenal nodig. Ook wilde ze dat durfkapitalisten worden aangepakt, die goedlopende bedrijven naar de ondergang brengen. Volgens haar kunnen we leren uit de crisis dat we niet alles aan de markt moeten overlaten en dat we de coördinatie in Europa moeten versterken: "Privaat is goed, publiek is soms beter."

VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes was heel tevreden over het optreden van het kabinet. Het heeft op korte termijn de brand geblust. Zeer te spreken was hij ook over het recordtempo van een week waarin het kabinet een wettelijk verbod op short selling door het parlement heeft gejast. Een fundamentele crisis van de échte economie is hiermee voorkomen. Het is volgens hem van groot belang te voorkomen dat de financiële crisis verder overslaat naar de echte economie. Wat dat laatste betreft krijgt hij gemengde berichten uit de verschillende sectoren. In de bouw- en de automobielsector kunnen problemen ontstaan als de financiering moeizaam wordt. Als de banken echter blijven meewerken aan normale investeringen en kredietverleningen hoeft dit echter niet te gebeuren. VNO-NCW heeft hiertoe al een oproep gedaan aan de banken.
Hij bepleitte een time-out om ons te bezinnen over hoe we nu verder moeten gaan. Hij waarschuwde om andere problemen aan te grijpen om de crisis te verklaren, zoals het klimaat. We moeten niet overal meteen op willen reageren en bijvoorbeeld maar meteen de hele governance (het ondernemingsbestuur) aanpakken. Hij was het wat dat betreft dan ook niet eens met Jongerius: "Al die systemen die de FNV ter discussie stelt, hebben ook hun goede kanten. Maar het is wel goed om erover te praten."

MKB-Nederland-voorzitter Loek Hermans vond dat niet ons hele financiële systeem op de helling moet. Wel moeten de excessen worden aangepakt die de crisis hebben veroorzaakt. Ook moeten we rustig nadenken over hoe we in de toekomst nieuwe uitwassen kunnen voorkomen.

Verder benadrukte hij het belang voor het midden- en kleinbedrijf dat banken bereid blijven geld aan elkaar en aan de bedrijven uit te lenen.

Ook CNV-voorzitter René Paas erkende dat het kabinet veel en het goede heeft gedaan om de gevolgen van de kredietcrisis te beperken. "Het kabinet heeft alles uit de kast gehaald om consumenten en banken te ondersteunen. Maar pensioenfondsen verdienen net zo goed steun. Uit reacties van leden proef ik de zorgen over de pensioenen. Gaan de premies nu omhoog? Krijg ik een lager pensioen in 2009? Hun vertrouwen wordt op de proef gesteld. Het zijn terechte vragen." Hij herinnerde het kabinet aan het centrale punt in het Najaarsoverleg: tenminste koopkrachtbehoud voor alle groepen. "Het kabinet is er toen van uitgegaan dat ook de pensioenen in 2009 iets hoger zouden zijn. Ik vind het redelijk om het kabinet aan die afspraak te houden. Al was het maar om de onrust niet nog verder aan te wakkeren."

LTO-Nederland-voorzitter Albert-Jan Maat vond het vooral belangrijk dat de burger weer vertrouwen krijgt. Gek vond hij het dat terwijl de landbouw überhaupt geen giftige producten op de markt mag brengen, dit in de financiële sector de afgelopen jaren aan de lopende band deed. Hoe kunnen we de financiële sector enig moraal bijbrengen, vroeg hij zich af.

FNV-Bondgenoten-voorzitter Henk van der Kolk vroeg om een herbezinning op de markteconomie, op wat voor samenleving we willen zijn. Hij merkte op dat geen enkel systeem ideaal is en dat er daarom altijd een countervailing power nodig is, zoals een sterke toezichthouder. Ook bepleitte hij door te gaan met de duurzaamheidsagenda, ook in internationaal perspectief.

Elco Brinkman, voorzitter van Bouwend Nederland, constateerde dat de overheid primair de spaarders helpt. Maar veel mensen zijn direct of indirect afhankelijk van risicovol beleggen, bijvoorbeeld via hun pensioenfonds. Worden zij ook geholpen? Ook vond hij dat er meer geïnvesteerd moet worden in stadsvernieuwing en de infrastructuur, vanwege het multiplier-effect.

Het kroonlid Ferdinand Grapperhaus vond dat de financiële crisis aanleiding geeft voor nieuwe regelgeving op het gebied van het ondernemingsbestuur. Hij bepleitte een wettelijke verplichting voor bedrijven tot het instellen van een raad van commissarissen. Ook zouden er strengere wettelijke normen moeten komen voor de taakinvulling door de commissarissen, evenals strengere toetsnormen bij transacties die de solvabiliteit van bedrijven ernstig kunnen bedreigen. Deze regels zouden moeten zorgen voor meer vastigheid en voor een betere beloningssystematiek op de langere termijn.

Het kroonlid Louise O. Fresco vroeg vooral aandacht voor enkele mondiale problemen die mogelijk ondergesneeuwd raken door de kredietcrisis. Ze noemde in dit kader de onderhandelingen van de WTO, de uitwerking van het Kyoto-protocol en de positie van de allerarmste landen.

Boele Staal (voorzitter Nederlandse Vereniging van Banken) bestreed dat de kredietverlening door de banken zou zijn afgenomen. Maar in sommige sectoren, zoals het vastgoed, is men wat voorzichtiger geworden, constateerde hij. Ook de bankwereld denkt volgens hem na over hoe dingen beter kunnen worden en over wat men kan leren van de crisis.

Afsluitend zei SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan dat hij een groot vertrouwen heeft in de uitgangspositie van Nederland en in het ingezette beleid. Hij vond dat er adequaat en snel was gereageerd op de crisis. Ook vond hij dat we ons `zodra het stof is neergedaald', moeten herbezinnen op spelregels voor een adequaat risicomanagement. Hij constateerde dat er een brede overeenstemming is over wat we niet moeten doen (protectionisme) en over voortzetting van de ontwikkeling naar duurzame globalisering.

---