Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 17 oktober 2008 (17/10/08)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Dat de federale State of the Union ook in het Vlaams Parlement uitgebreid ter sprake kwam, is niet verwonderlijk. Jan Peumans stond immers versteld van het feit dat de federale regering 800 miljoen euro in de begroting voorziet als bijdrage van de deelstaten, terwijl minister-president Peeters beweerde niks te hebben toegegeven. Kris Peeters herhaalde tijdens het actuele vragenuurtje expliciet dat er geen akkoord was tussen de Vlaamse en federale regering over de bijdrage van 500 miljoen euro vanuit Vlaanderen: Er is geen akkoord, zelfs geen geheim akkoord. Jan kan hieruit alleen maar concluderen dat, indien de federale overheid niet kan rekenen op die 800 miljoen euro van de deelstaten, de federale begroting niet in evenwicht is.

Dat Mark Demesmaeker begaan is met het lot van de Maagdentoren, weet de trouwe lezer van de Nieuwsflits. Deze toren werd in de 14de eeuw gebouwd als merkteken van de grens tussen het graafschap van Loon en het hertogdom Brabant. In 2006 stortte een gedeelte van de toren echter in. In een eerste fase werden er dringende instandhoudingswerken uitgevoerd. Nu is men bezig met de opmaak van de tweede fase, nl. de definitieve restauratie. De plannen botsen op weerstand bij vzw Red De Maagdentoren, de organisatie die begaan is met het lot en de definitieve bestemming van de toren. Mark vroeg via een schriftelijke vraag meer uitleg aan erfgoedminister Van Mechelen. De minister gaf toelichting over de aanduiding van de ontwerper en over de verdere planning van de restauratie: de werken zullen in de loop van 2009 starten en na afwerking zal de toren via erfpacht overgenomen worden door de stad Scherpenheuvel-Zichem. De stad zal dan instaan voor toegankelijkheid en ontsluiting. Mark, die nog enkele vragen heeft over de aanduiding van het ontwerpteam, blijft het dossier op de voet volgen en zal binnenkort de minister hierover opnieuw bevragen.

Naar aanleiding van het Filmfestival van Gent, ondervroeg Helga Stevens minister Anciaux over de Nederlandstalige ondertiteling van Nederlandstalige films. Drie jaar geleden kaartte Helga het probleem al aan en stelde de minister een oplossing in het vooruitzicht. Maar in de praktijk is er weinig of geen evolutie. De sector van filmdistributeurs steekt zich weg achter de hoge prijskaartje. En de minister stelt dat hij geen verplichtingen kan opleggen aan de sector. Wel kondigde hij aan dat er sinds dit jaar een afspraak is met het VAF (Vlaams Audiovisueel Fonds): alle DVD-uitgaven van Vlaamse langspeelfilms worden voorzien van Nederlandstalige ondertiteling. Helga toonde zich tevreden met dit laatste aspect, maar bleef op haar honger zitten omtrent de films in de bioscopen. Ze vroeg bijkomend aan de minister om te onderzoeken of die hoge kostprijs per filmrol wel effectief zo is. Of is er hier misschien een probleem omdat er een monopolie is? De minister zal dit verder onderzoeken.

De regering Leterme Un voert verschillende verkapte belastingverhogingen in. Eén ervan is een vliegtaks van 10 op Europese vluchten en 40 op vluchten buiten Europa. Deze taks vervangt niets, maar komt bovenop de luchthaventaksen, landingsrechten en kosten voor veiligheid. Gewezen minister van Toerisme Geert Bourgeois laakt samen met Gino De Craemer de eenzijdige invoering van deze vliegtaks. Het gebrek aan overleg met de reis- en de luchtvaartsector stoot hen tegen de borst. Ze vinden het ook helemaal niet kunnen dat de federale regering over deze maatregel geen overleg pleegde met de deelstaten. Ze vragen daarom de Vlaamse Regering om de invoering van de vliegtaks te agenderen op het overlegcomité. Gino zal hierover volgende week minister-president Peeters ondervragen. Of lees hierover het opiniestuk van Geert op www.geertbourgeois.be.

Tijdens zijn eerste commissie Toerisme diende Gino De Craemer maar liefst 3 met redenen omklede moties in en leverde zo meteen zijn visitekaartje af. Hij hekelde onder meer de vele reisorganisatoren die geen vergunning hebben. Volgens Gino is een vergunning een noodzakelijke voorwaarde om, zowel wegens principiële redenen als statutair bepaald door het nieuwe decreet inzake reisbureaus, de kwaliteit te garanderen. Onterechte, illegale concurrentie kan nooit geduld worden. Noch ten aanzien van de vergunde reisbureaus, die de dupe zijn van het verhaal, noch ten aanzien van de potentiële klanten, die beschermd moeten worden. Volgens minister-president Peeters zouden verschillende reisbureaus zonder vergunning niet op de hoogte zijn dat zij een vergunningsplichtige activiteit uitoefenen. Klopt niet, aldus Gino. Het zou naïef zijn dit te geloven want als bijvoorbeeld een startend reisbureau brochures wil aanvragen aan een touroperator, is men verplicht het licentienummer door te geven. Zonder vergunning, geen brochures. Gino drong er bij de minister-president op aan om in versneld tempo de nodige maatregelen te nemen om binnen Toerisme Vlaanderen tot een professionele omkadering te komen voor de opvolging van het vergunningsbeleid. De huidige procedure voor de handhaving moet verder worden te verfijnd en de bepalingen van het nieuwe decreet met betrekking tot het statuut moet nauwgezet worden nageleefd.

De uitspraken van oud-atleet Erik Wijmeersch gingen niet onopgemerkt voorbij toen die sportdokter Renno Roelandt ervan beschuldigde hem doping aangeboden te hebben. Inmiddels beweerde ook Nathan Bongelo dat de arts hem tijdens het WK 2001 een verboden dopingproduct bezorgd heeft. Kris Van Dijck stelde dan ook vragen bij diens verdere functioneren en bij de geloofwaardigheid van het WADA (Wereldantidopingagenschap). Renno Roelandt is geen controlearts maar hij is wel erkend als keuringsarts, iemand bij wie sporters terecht kunnen voor o.m. begeleiding. De bevoegde minister, Bert Anciaux, gaf mee dat het mogelijk is om Roelandts op twee manieren te sanctioneren, ofwel door hem preventief te schorsen, ofwel door een nieuwe erkenning (nodig vanaf 2009) te weigeren. Voor zon schorsing wacht de minister echter het advies af van de ethische commissie. Het is immers belangrijk uit te gaan van diens onschuld, tot het tegendeel bewezen is. Iets waar Kris zich uiteraard ten volle kon achter scharen. Roelandt maakt als expert eveneens deel van het zogenaamde lijstcomité van het WADA. Uiteraard is deze situatie geen opsteker voor deze instelling. Zelfs als hij de zuiverste persoon ter wereld zou zijn, zou hij best zijn conclusies trekken. Dat zou in het voordeel van de geloofwaardigheid van het WADA zijn. Indien de beschuldigingen op valse verklaringen zijn gebaseerd, moet dit snel duidelijk worden. Indien dit niet gebeurt, lijkt het me beter voor de geloofwaardigheid van het WADA dat hij ontslag neemt uit dit comité. Het WADA heeft die geloofwaardigheid absoluut nodig, beaamde minister Bert Anciaux.

Piet De Bruyn legde minister Frank Vandenbroucke het vuur aan de schenen met twee interpellaties, handelend over de rationalisatie van het aanbod en het pacificatieproces in het hoger onderwijs. Twee onderwerpen die onderling nauw met elkaar verweven zijn. Piet wees op de heersende onrust in het hoger onderwijs, ondermeer door verschuivingen in het onderwijslandschap en de nakende inkanteling van de academische bachelors -momenteel aangeboden in de hogescholen- in het studieaanbod van de universiteiten. Vandenbroucke kon niet anders dan de problemen erkennen. Binnen de Commissie Onderwijs werd afgesproken om het nakende tweede luik van het Rapport Soete af te wachten, om vervolgens het debat uitgebreid te voeren en hieraan de nodige initiatieven te koppelen. Duidelijk een dossier dat nog lang niet van de baan is.

Kamer

Deze week was het zowel in Kamer als Senaat uitkijken naar de beleidsverklaring, de zogenaamde State of the Union van Yves Leterme en de daarbij horende debatten. En zoals wel vaker de laatste maanden, werd ook dit een uitzonderlijke gebeurtenis. Er was natuurlijk de financiële crisis, die de regering noopte het wetsontwerp i.v.m. de bankgaranties in een ijltempo er door te jagen. Maar aangezien een regering die het vertrouwen vraagt niet bij machte is een wetsontwerp de normale procedure te laten doorlopen, moest onmiddellijk na de beleidsverklaring de commissie Financiën bijeengeroepen worden om het wetsontwerp in te leiden, te bespreken en goed te keuren. Een procedure die normaal weken duurt, maar nu op enkele uren werd afgehaspeld. Pas daarna kon Leterme zijn motie van vertrouwen indienen. Dit gebeurde maandagavond om kwart voor elf. Aangezien er 48 uren moet zitten tussen het neerleggen van de motie en het stemmen ervan, zou Leterme pas het vertrouwen krijgen op donderdagavond om kwart voor elf. Uiteindelijk werd het kwart voor één, en lag Leterme al in zijn bed. Ongezien in de Belgische geschiedenis: een premier die zijn eigen vertrouwensstemming brost. En dat de begroting met spuug en plaktouw aaneenhing, dat wisten we al, maar dat er bij de voorstelling van die begroting ook werd vergeten om te vermelden dat het cliquetsysteem (een verhoging van de accijnzen op benzine en diesel) werd heringevoerd, tartte alle verbeelding. Tijdens het debat hoefde de oppositie de regering zelfs niet eens aan te vallen, de regeringspartijen namen elkaar onderling al genoeg op de korrel. Kortom, weer een weekje Belgisch surrealisme.

Jan Jambon was dan ook ongemeen hard in zijn eerste tussenkomst als fractievoorzitter van de N-VA. Kiezersbedrog van Opgrimbie tot De Panne, sneerde Jan naar Leterme, verwijzend naar zijn eerdere uitspraken om nooit een federale regering te dulden die regeert met een Vlaamse minderheid. Het is de prijs de Leterme betaalt om te vervellen tot Belgisch staatsman. Minutieus dissecteerde Jan de begroting: de eenmalige ingrepen (die de CD&V zo bekritiseerde onder paars), het pluimen van de overheidsinstellingen, het schooien bij de Vlaamse regering, het opeisen van hogere dividenden van Belgacom (die worden doorgerekend aan de consument), de verkapte belastingsverhogingen... Dat ondertussen de vergrijzing niet wordt aangepakt, is voor Leterme Un geen probleem, de Vlaamse bevolking vergrijst immers sneller dan de Franstalige. Verwacht geen oplossingen voor Vlaamse problemen van een regering waarin de Franstaligen de meerderheid hebben. Dergelijke problemen kunnen pas aangepakt worden wanneer er een verregaande staatshervorming komt, en Leterme gaf dit zelfs ootmoedig toe. Maar toch is het met een vergrootglas zoeken naar een vermelding van de staatshervorming in de beleidsverklaring. Het is duidelijk welke weg de regering is ingeslagen met de staatshervorming: de weg naar nergens. Jan concludeerde dan ook met opnieuw een citaat van Leterme, toen die zich als oppositieleider tot Verhofstadt richtte: Het is opnieuw de leugen die regeert

In totaal staan er voor zon 1,8 miljard aan eenmalige ingrepen in de begroting. Flor Van Noppen is vooral niet te spreken over de leegroof van het Synatom-fonds voor de ontmanteling van de kerncentrales. De regering neemt 750 miljoen ( 250 miljoen voor de begroting 2008 en 500 miljoen voor de begroting 2009) uit het fonds en verwacht dat de producenten van nucleaire energie, Electrabel op kop, dit wel even bijstorten. Uit een eerste reactie van Electrabel blijkt dat ze absoluut niet van plan zijn dit zomaar te doen. Als ze ertoe verplicht worden gaan ze dit zeker doorrekenen aan de consument, met hogere elektriciteitsprijzen tot gevolg. Uiteindelijk zal het de hardwerkende Vlaming zijn die de 750 miljoen zal mogen ophoesten. Flor zal dan ook woensdag minister van energie Paul Magnette (PS) ondervragen over deze verkapte belastingsverhoging. Wie weet is de PS sinds deze week voorstander van het openhouden van de kerncentrales en vindt ze het daarom prima dat het fonds voor de ontmanteling ervan gerust mag worden opgesoupeerd?

De beleidsverklaring zou ook duidelijk maken hoe het langverwachte beleid inzake asiel en migratie gestalte zou krijgen. Dat was althans wat minister Annemie Turtelboom (Open Vld) beloofd had. Sarah Smeyers moest vaststellen dat niets minder waar was: opnieuw sloeg Madame Non toe. Wie nu nog durft te stellen dat het de N-VA was die de voorbije maanden alles blokkeerde, raden we dringend aan een kijkje over de taalgrens te nemen. Minister Turtelboom moet ondertussen werkloos toekijken en vaststellen dat "haar" dossier zelfs gekoppeld wordt aan dat van de degressiviteit van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd. Niet toevallig twee dossiers waarin Vlamingen en Walen radicaal andere standpunten verdedigen. Sarah is vastberaden kort op de bal te spelen en verwacht snel een duidelijk antwoord van minister Turtelboom op al haar vragen over het dossier "asiel en migratie" in de Kamercommissie Binnenlandse Zaken.

Waar de premier in de beleidsverklaring nog zei een bijzondere zorg te hebben voor de jeugdcriminaliteit, bleek deze bezorgdheid in het antwoord van de minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) op de vraag van Els De Rammelaere naar zijn concrete aanpak van wapenbezit bij jongeren en de aanpak van jeugdcriminaliteit in het algemeen heel wat minder groot. Verder dan een uiteenzetting van de bevoegdheden van de jeugdrechter ging de minister niet. Uiteraard zijn er inspanningen nodig van alle partners: de gemeenschappen, justitie en ook de scholen dienen elk op hun niveau de verantwoordelijkheid te nemen. Maar het luik preventie volledig doorschuiven naar de gemeenschappen en de scholen, is een brug te ver. Ook daar dient de federale regering haar verantwoordelijkheid in te nemen, wat de minister van Justitie evenwel bleek te ontgaan.

Peter Luykx en Flor Van Noppen trokken deze week aan de economische alarmbel nadat Kempense en Noord-Limburgse bedrijven zoals Nyrstar, DAF, Janssen Pharmaceutica en Philips herstructureringen aankondigden. Peter pleit voor een verdere lastenverlaging om de bedrijven van extra zuurstof te voorzien. Hij benadrukt ook de gebrekkige omsluiting van de regio die de economische groei afremt. De dossiers van de IJzeren Rijn, de Noord-Zuid verbinding en waterwegen met aangepaste sluizen zijn voor hem prioritair. Peter en Flor geloven nochtans in het potentieel van de Kempense regio. Zij zijn voorstanders van een overleg met de bedrijfsleiders, sociale partners en politici om de industriële troeven van deze beloftevolle regio uit te spelen en zo nieuwe investeerders aan te trekken.

Senaat

Ook in de Senaat werd de beleidsverklaring van Leterme besproken. Tijdens het debat haalde Louis Ide het gezondheidszorgbeleid (of het gebrek eraan) door de mangel. Hij hekelde nogmaals de onrealistische begrotingsdoelstellingen en nutteloze uitgaven op vlak van gezondheidszorg, de niet-splitsing van de gezondheidszorg daar waar dit broodnodig is, de Franstalige visie op gezondheidszorg, het niet-overlegde Kankerplan, de discriminatie door het optrekken van de contingentering Er gaat veel fout in de gezondheidszorg. Deze Franstalige regering is daarvoor verantwoordelijk. Louis voorspelt een transformatie naar een Angelsaksisch, zelfs een Amerikaans, systeem. Het zal de schuld zijn van Leterme Un.

Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be