Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 17 oktober 2008 (17/10/08)
Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen
we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Dat de federale State of the Union ook in het Vlaams Parlement
uitgebreid ter sprake kwam, is niet verwonderlijk. Jan Peumans stond
immers versteld van het feit dat de federale regering 800 miljoen euro
in de begroting voorziet als bijdrage van de deelstaten, terwijl
minister-president Peeters beweerde niks te hebben toegegeven. Kris
Peeters herhaalde tijdens het actuele vragenuurtje expliciet dat er
geen akkoord was tussen de Vlaamse en federale regering over de
bijdrage van 500 miljoen euro vanuit Vlaanderen: Er is geen akkoord,
zelfs geen geheim akkoord. Jan kan hieruit alleen maar concluderen
dat, indien de federale overheid niet kan rekenen op die 800 miljoen
euro van de deelstaten, de federale begroting niet in evenwicht is.
Dat Mark Demesmaeker begaan is met het lot van de Maagdentoren, weet
de trouwe lezer van de Nieuwsflits. Deze toren werd in de 14de eeuw
gebouwd als merkteken van de grens tussen het graafschap van Loon en
het hertogdom Brabant. In 2006 stortte een gedeelte van de toren
echter in. In een eerste fase werden er dringende
instandhoudingswerken uitgevoerd. Nu is men bezig met de opmaak van de
tweede fase, nl. de definitieve restauratie. De plannen botsen op
weerstand bij vzw Red De Maagdentoren, de organisatie die begaan is
met het lot en de definitieve bestemming van de toren. Mark vroeg via
een schriftelijke vraag meer uitleg aan erfgoedminister Van Mechelen.
De minister gaf toelichting over de aanduiding van de ontwerper en
over de verdere planning van de restauratie: de werken zullen in de
loop van 2009 starten en na afwerking zal de toren via erfpacht
overgenomen worden door de stad Scherpenheuvel-Zichem. De stad zal dan
instaan voor toegankelijkheid en ontsluiting. Mark, die nog enkele
vragen heeft over de aanduiding van het ontwerpteam, blijft het
dossier op de voet volgen en zal binnenkort de minister hierover
opnieuw bevragen.
Naar aanleiding van het Filmfestival van Gent, ondervroeg Helga
Stevens minister Anciaux over de Nederlandstalige ondertiteling van
Nederlandstalige films. Drie jaar geleden kaartte Helga het probleem
al aan en stelde de minister een oplossing in het vooruitzicht. Maar
in de praktijk is er weinig of geen evolutie. De sector van
filmdistributeurs steekt zich weg achter de hoge prijskaartje. En de
minister stelt dat hij geen verplichtingen kan opleggen aan de sector.
Wel kondigde hij aan dat er sinds dit jaar een afspraak is met het VAF
(Vlaams Audiovisueel Fonds): alle DVD-uitgaven van Vlaamse
langspeelfilms worden voorzien van Nederlandstalige ondertiteling.
Helga toonde zich tevreden met dit laatste aspect, maar bleef op haar
honger zitten omtrent de films in de bioscopen. Ze vroeg bijkomend aan
de minister om te onderzoeken of die hoge kostprijs per filmrol wel
effectief zo is. Of is er hier misschien een probleem omdat er een
monopolie is? De minister zal dit verder onderzoeken.
De regering Leterme Un voert verschillende verkapte
belastingverhogingen in. Eén ervan is een vliegtaks van 10 op Europese
vluchten en 40 op vluchten buiten Europa. Deze taks vervangt niets,
maar komt bovenop de luchthaventaksen, landingsrechten en kosten voor
veiligheid. Gewezen minister van Toerisme Geert Bourgeois laakt samen
met Gino De Craemer de eenzijdige invoering van deze vliegtaks. Het
gebrek aan overleg met de reis- en de luchtvaartsector stoot hen tegen
de borst. Ze vinden het ook helemaal niet kunnen dat de federale
regering over deze maatregel geen overleg pleegde met de deelstaten.
Ze vragen daarom de Vlaamse Regering om de invoering van de vliegtaks
te agenderen op het overlegcomité. Gino zal hierover volgende week
minister-president Peeters ondervragen. Of lees hierover het
opiniestuk van Geert op www.geertbourgeois.be.
Tijdens zijn eerste commissie Toerisme diende Gino De Craemer maar
liefst 3 met redenen omklede moties in en leverde zo meteen zijn
visitekaartje af. Hij hekelde onder meer de vele reisorganisatoren die
geen vergunning hebben. Volgens Gino is een vergunning een
noodzakelijke voorwaarde om, zowel wegens principiële redenen als
statutair bepaald door het nieuwe decreet inzake reisbureaus, de
kwaliteit te garanderen. Onterechte, illegale concurrentie kan nooit
geduld worden. Noch ten aanzien van de vergunde reisbureaus, die de
dupe zijn van het verhaal, noch ten aanzien van de potentiële klanten,
die beschermd moeten worden. Volgens minister-president Peeters zouden
verschillende reisbureaus zonder vergunning niet op de hoogte zijn dat
zij een vergunningsplichtige activiteit uitoefenen. Klopt niet, aldus
Gino. Het zou naïef zijn dit te geloven want als bijvoorbeeld een
startend reisbureau brochures wil aanvragen aan een touroperator, is
men verplicht het licentienummer door te geven. Zonder vergunning,
geen brochures. Gino drong er bij de minister-president op aan om in
versneld tempo de nodige maatregelen te nemen om binnen Toerisme
Vlaanderen tot een professionele omkadering te komen voor de opvolging
van het vergunningsbeleid. De huidige procedure voor de handhaving
moet verder worden te verfijnd en de bepalingen van het nieuwe decreet
met betrekking tot het statuut moet nauwgezet worden nageleefd.
De uitspraken van oud-atleet Erik Wijmeersch gingen niet onopgemerkt
voorbij toen die sportdokter Renno Roelandt ervan beschuldigde hem
doping aangeboden te hebben. Inmiddels beweerde ook Nathan Bongelo dat
de arts hem tijdens het WK 2001 een verboden dopingproduct bezorgd
heeft. Kris Van Dijck stelde dan ook vragen bij diens verdere
functioneren en bij de geloofwaardigheid van het WADA
(Wereldantidopingagenschap). Renno Roelandt is geen controlearts maar
hij is wel erkend als keuringsarts, iemand bij wie sporters terecht
kunnen voor o.m. begeleiding. De bevoegde minister, Bert Anciaux, gaf
mee dat het mogelijk is om Roelandts op twee manieren te sanctioneren,
ofwel door hem preventief te schorsen, ofwel door een nieuwe erkenning
(nodig vanaf 2009) te weigeren. Voor zon schorsing wacht de minister
echter het advies af van de ethische commissie. Het is immers
belangrijk uit te gaan van diens onschuld, tot het tegendeel bewezen
is. Iets waar Kris zich uiteraard ten volle kon achter scharen.
Roelandt maakt als expert eveneens deel van het zogenaamde lijstcomité
van het WADA. Uiteraard is deze situatie geen opsteker voor deze
instelling. Zelfs als hij de zuiverste persoon ter wereld zou zijn,
zou hij best zijn conclusies trekken. Dat zou in het voordeel van de
geloofwaardigheid van het WADA zijn. Indien de beschuldigingen op
valse verklaringen zijn gebaseerd, moet dit snel duidelijk worden.
Indien dit niet gebeurt, lijkt het me beter voor de geloofwaardigheid
van het WADA dat hij ontslag neemt uit dit comité. Het WADA heeft die
geloofwaardigheid absoluut nodig, beaamde minister Bert Anciaux.
Piet De Bruyn legde minister Frank Vandenbroucke het vuur aan de
schenen met twee interpellaties, handelend over de rationalisatie van
het aanbod en het pacificatieproces in het hoger onderwijs. Twee
onderwerpen die onderling nauw met elkaar verweven zijn. Piet wees op
de heersende onrust in het hoger onderwijs, ondermeer door
verschuivingen in het onderwijslandschap en de nakende inkanteling van
de academische bachelors -momenteel aangeboden in de hogescholen- in
het studieaanbod van de universiteiten. Vandenbroucke kon niet anders
dan de problemen erkennen. Binnen de Commissie Onderwijs werd
afgesproken om het nakende tweede luik van het Rapport Soete af te
wachten, om vervolgens het debat uitgebreid te voeren en hieraan de
nodige initiatieven te koppelen. Duidelijk een dossier dat nog lang
niet van de baan is.
Kamer
Deze week was het zowel in Kamer als Senaat uitkijken naar de
beleidsverklaring, de zogenaamde State of the Union van Yves Leterme
en de daarbij horende debatten. En zoals wel vaker de laatste maanden,
werd ook dit een uitzonderlijke gebeurtenis. Er was natuurlijk de
financiële crisis, die de regering noopte het wetsontwerp i.v.m. de
bankgaranties in een ijltempo er door te jagen. Maar aangezien een
regering die het vertrouwen vraagt niet bij machte is een wetsontwerp
de normale procedure te laten doorlopen, moest onmiddellijk na de
beleidsverklaring de commissie Financiën bijeengeroepen worden om het
wetsontwerp in te leiden, te bespreken en goed te keuren. Een
procedure die normaal weken duurt, maar nu op enkele uren werd
afgehaspeld. Pas daarna kon Leterme zijn motie van vertrouwen
indienen. Dit gebeurde maandagavond om kwart voor elf. Aangezien er 48
uren moet zitten tussen het neerleggen van de motie en het stemmen
ervan, zou Leterme pas het vertrouwen krijgen op donderdagavond om
kwart voor elf. Uiteindelijk werd het kwart voor één, en lag Leterme
al in zijn bed. Ongezien in de Belgische geschiedenis: een premier die
zijn eigen vertrouwensstemming brost. En dat de begroting met spuug en
plaktouw aaneenhing, dat wisten we al, maar dat er bij de voorstelling
van die begroting ook werd vergeten om te vermelden dat het
cliquetsysteem (een verhoging van de accijnzen op benzine en diesel)
werd heringevoerd, tartte alle verbeelding. Tijdens het debat hoefde
de oppositie de regering zelfs niet eens aan te vallen, de
regeringspartijen namen elkaar onderling al genoeg op de korrel.
Kortom, weer een weekje Belgisch surrealisme.
Jan Jambon was dan ook ongemeen hard in zijn eerste tussenkomst als
fractievoorzitter van de N-VA. Kiezersbedrog van Opgrimbie tot De
Panne, sneerde Jan naar Leterme, verwijzend naar zijn eerdere
uitspraken om nooit een federale regering te dulden die regeert met
een Vlaamse minderheid. Het is de prijs de Leterme betaalt om te
vervellen tot Belgisch staatsman. Minutieus dissecteerde Jan de
begroting: de eenmalige ingrepen (die de CD&V zo bekritiseerde onder
paars), het pluimen van de overheidsinstellingen, het schooien bij de
Vlaamse regering, het opeisen van hogere dividenden van Belgacom (die
worden doorgerekend aan de consument), de verkapte
belastingsverhogingen... Dat ondertussen de vergrijzing niet wordt
aangepakt, is voor Leterme Un geen probleem, de Vlaamse bevolking
vergrijst immers sneller dan de Franstalige. Verwacht geen oplossingen
voor Vlaamse problemen van een regering waarin de Franstaligen de
meerderheid hebben. Dergelijke problemen kunnen pas aangepakt worden
wanneer er een verregaande staatshervorming komt, en Leterme gaf dit
zelfs ootmoedig toe. Maar toch is het met een vergrootglas zoeken naar
een vermelding van de staatshervorming in de beleidsverklaring. Het is
duidelijk welke weg de regering is ingeslagen met de staatshervorming:
de weg naar nergens. Jan concludeerde dan ook met opnieuw een citaat
van Leterme, toen die zich als oppositieleider tot Verhofstadt
richtte: Het is opnieuw de leugen die regeert
In totaal staan er voor zon 1,8 miljard aan eenmalige ingrepen in de
begroting. Flor Van Noppen is vooral niet te spreken over de leegroof
van het Synatom-fonds voor de ontmanteling van de kerncentrales. De
regering neemt 750 miljoen ( 250 miljoen voor de begroting 2008 en 500
miljoen voor de begroting 2009) uit het fonds en verwacht dat de
producenten van nucleaire energie, Electrabel op kop, dit wel even
bijstorten. Uit een eerste reactie van Electrabel blijkt dat ze
absoluut niet van plan zijn dit zomaar te doen. Als ze ertoe verplicht
worden gaan ze dit zeker doorrekenen aan de consument, met hogere
elektriciteitsprijzen tot gevolg. Uiteindelijk zal het de hardwerkende
Vlaming zijn die de 750 miljoen zal mogen ophoesten. Flor zal dan ook
woensdag minister van energie Paul Magnette (PS) ondervragen over deze
verkapte belastingsverhoging. Wie weet is de PS sinds deze week
voorstander van het openhouden van de kerncentrales en vindt ze het
daarom prima dat het fonds voor de ontmanteling ervan gerust mag
worden opgesoupeerd?
De beleidsverklaring zou ook duidelijk maken hoe het langverwachte
beleid inzake asiel en migratie gestalte zou krijgen. Dat was althans
wat minister Annemie Turtelboom (Open Vld) beloofd had. Sarah Smeyers
moest vaststellen dat niets minder waar was: opnieuw sloeg Madame Non
toe. Wie nu nog durft te stellen dat het de N-VA was die de voorbije
maanden alles blokkeerde, raden we dringend aan een kijkje over de
taalgrens te nemen. Minister Turtelboom moet ondertussen werkloos
toekijken en vaststellen dat "haar" dossier zelfs gekoppeld wordt aan
dat van de degressiviteit van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd.
Niet toevallig twee dossiers waarin Vlamingen en Walen radicaal andere
standpunten verdedigen. Sarah is vastberaden kort op de bal te spelen
en verwacht snel een duidelijk antwoord van minister Turtelboom op al
haar vragen over het dossier "asiel en migratie" in de Kamercommissie
Binnenlandse Zaken.
Waar de premier in de beleidsverklaring nog zei een bijzondere zorg te
hebben voor de jeugdcriminaliteit, bleek deze bezorgdheid in het
antwoord van de minister van Justitie Jo Vandeurzen (CD&V) op de vraag
van Els De Rammelaere naar zijn concrete aanpak van wapenbezit bij
jongeren en de aanpak van jeugdcriminaliteit in het algemeen heel wat
minder groot. Verder dan een uiteenzetting van de bevoegdheden van de
jeugdrechter ging de minister niet. Uiteraard zijn er inspanningen
nodig van alle partners: de gemeenschappen, justitie en ook de scholen
dienen elk op hun niveau de verantwoordelijkheid te nemen. Maar het
luik preventie volledig doorschuiven naar de gemeenschappen en de
scholen, is een brug te ver. Ook daar dient de federale regering haar
verantwoordelijkheid in te nemen, wat de minister van Justitie evenwel
bleek te ontgaan.
Peter Luykx en Flor Van Noppen trokken deze week aan de economische
alarmbel nadat Kempense en Noord-Limburgse bedrijven zoals Nyrstar,
DAF, Janssen Pharmaceutica en Philips herstructureringen aankondigden.
Peter pleit voor een verdere lastenverlaging om de bedrijven van extra
zuurstof te voorzien. Hij benadrukt ook de gebrekkige omsluiting van
de regio die de economische groei afremt. De dossiers van de IJzeren
Rijn, de Noord-Zuid verbinding en waterwegen met aangepaste sluizen
zijn voor hem prioritair. Peter en Flor geloven nochtans in het
potentieel van de Kempense regio. Zij zijn voorstanders van een
overleg met de bedrijfsleiders, sociale partners en politici om de
industriële troeven van deze beloftevolle regio uit te spelen en zo
nieuwe investeerders aan te trekken.
Senaat
Ook in de Senaat werd de beleidsverklaring van Leterme besproken.
Tijdens het debat haalde Louis Ide het gezondheidszorgbeleid (of het
gebrek eraan) door de mangel. Hij hekelde nogmaals de onrealistische
begrotingsdoelstellingen en nutteloze uitgaven op vlak van
gezondheidszorg, de niet-splitsing van de gezondheidszorg daar waar
dit broodnodig is, de Franstalige visie op gezondheidszorg, het
niet-overlegde Kankerplan, de discriminatie door het optrekken van de
contingentering Er gaat veel fout in de gezondheidszorg. Deze
Franstalige regering is daarvoor verantwoordelijk. Louis voorspelt een
transformatie naar een Angelsaksisch, zelfs een Amerikaans, systeem.
Het zal de schuld zijn van Leterme Un.
Auteur:
Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie
Peter Buysrogge, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be