Nieuwe Volkswagen Passat BlueMotion II: 109 gram CO2
(10/17/2008)
Volkswagen opent de orderboeken voor de nieuwe Passat BlueMotion. Hij
is krachtiger en zuiniger, terwijl de prijs nagenoeg gelijk blijft.
Begin 2009 breidt de Passat-reeks uit met de Passat BlueTDI, de eerste
auto ter wereld met een viercilindermotor die aan de Euro6-emissienorm
van 2014 voldoet.
Halverwege het nieuwe jaar volgt als derde de Passat BlueMotion II,
die technieken van de BlueMotion en BlueTDI combineert om tot een
gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km en een CO2 -uitstoot van slechts
109 g/km te komen.
Volkswagen start nog voor het eind van het jaar met de levering van
een efficiënte Passat BlueMotion. De 1.9 TDI met pompverstuiver maakt
plaats voor de nieuwe 2.0 TDI commonrail-motor, standaard uitgerust
met een Diesel Partikel Filter (DPF). Het vermogen van de BlueMotion
neemt daardoor toe van 77 kW/105 pk tot 81 kW/110 pk. Bovendien is het
maximumkoppel van 250 Nm nu tussen 1.500 en 2.500 t.p.m. beschikbaar,
waar de 1.9 TDI bij 1.900 t.p.m. piekte. Met de krachtstoename stijgt
ook de topsnelheid met 5 km/uur tot 198 km/uur (Variant: 196 km/uur).
Passat BlueMotion
Tegelijkertijd noteert de nieuwe Passat BlueMotion gunstigere
verbruiks- en emissiecijfers. Het verbruik vermindert met 0,2 l/100 km
tot 4,9 l/100 km (Variant: 4,9 l/100 km). Dat komt overeen met een
CO2 -uitstoot van 128 g/km (Variant: 129 g/km), een reductie van 8
g/km. Met het lagere verbruik stijgt de actieradius van de Passat
Bluemotion tot meer dan 1.400 kilometer.
De prijs van de nieuwe Passat Trendline BlueMotion bedraagt â¬
30.250,-, slechts ⬠100,- meer dan voorheen. Voor de Passat
Comfortline BlueMotion blijft de prijs met ⬠31.750,- zelfs gelijk,
terwijl de gebruikskosten verder afnemen. Momenteel is in Nederland
zoân 35 procent van alle Passat-modellen een BlueMotion â met A-label
â en dat percentage zal met de aantrekkelijke nieuwkomer nog verder
groeien.
Passat BlueTDI
Komend voorjaar volgt een nieuwe mijlpaal op het gebied van schoon
dieselrijden. De Passat BlueTDI voldoet nu al aan de strenge
Euro6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. De kern van de
âschoonheidâ van de Passat BlueTDI zit hem in de toepassing van een
SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Samen met het
onschadelijke additief AdBlue zorgt deze katalysator ervoor dat
stikstofoxide (NOx) in stikstof en water wordt omgezet.
De motor van de Passat BueTDI is gebaseerd op de 2.0 TDI
commonrail-motor. De BlueTDI levert echter een vermogen van 105 kW/143
pk (2.0 TDI: 103 kW/140 pk). Desondanks verbruikt de BlueTDI, die
standaard met een zesversnellingsbak is uitgevoerd, gemiddeld 0,4
liter per 100 kilometer minder dan de toch al zuinige ânormaleâ 2.0
TDI. Zo komt de Passat BlueTDI op een gemiddeld brandstofverbruik van
5,2 l/100 km (Variant: 5,5 l/100 km). Dit komt overeen met een
CO2 -uitstoot van 139 g/km (Variant: 144 g/km). De
BlueTDI-uitvoeringen van de Passat zijn optioneel leverbaar met de
zeer efficiënte zestraps DSG-transmissie met dubbele koppeling.
Passat BlueMotion II
Is er bij de BlueTDI sprake van een mijlpaal, dan betekent de Passat
BlueMotion II een revolutie op dieselgebied. Dankzij een combinatie
van de technieken uit de BlueMotion en de BlueTDI voldoet de schoonste
Passat ooit niet alleen aan de Euro6-emissienorm van 2014, maar is een
gemiddeld verbruik mogelijk van slechts 4,1 l/100 km. De
CO2 -uitstoot komt met 109 g/km op het niveau van hybrideautoâs.
Op een volle tank brandstof komt de ruime Passat Variant BlueMotion
II, waarvan de marktintroductie medio 2009 gepland staat, maar liefst
1.700 kilometer ver. Dat is mede mogelijk dankzij de toepassing van
een start-stopsysteem, een versnellingsbak met langere overbrengingen
en aandrijfassen met een lage wrijvingsweerstand. Een primeur op een
Volkswagen is het regeneratieve remsysteem, dat het verbruik verder
terugdringt.
AutoRai