Stijgende informatiebehoefte door kredietcrisis

17/10/2008 13:16

Dun & Bradstreet B.V.

De kredietcrisis en het gebrek aan vertrouwen in deze tijd van economische turbulentie zorgt voor een toenemende behoefte aan informatie over bedrijven. Bedrijven zien zich meer en meer genoodzaakt om de financiële gezondheid van zakenrelaties nauwkeurig te bewaken.

Het wordt in de media uitvoerig besproken: De gehele Nederlandse economie zal de gevolgen van de kredietcrisis ondervinden. Nu zijn het vooral de banken, maar naar verwachting zullen bedrijven hun krediet meer en meer gaan zoeken bij hun leveranciers. Dit betekent dat het meer dan ooit van belang is om klanten en leveranciers goed in de gaten te houden.

Eén van de manieren om klanten en leveranciers te monitoren is via handelsinformatierapporten. Met behulp van de beschikbare informatie kunnen risico's zo goed mogelijk worden ingeschat. Denk daarbij aan het in kaart brengen van alle klanten op basis van de kans op faillissement, of het dagelijks bewaken van wijzigingen in risico's binnen de klantenportefeuille. Deze inzichten zijn juist nu cruciaal om afschrijvingen zo veel mogelijk te beperken.

5 tips om de kredietcrisis te overleven als bedrijf:


1. Pas op voor "Nieuwe" kredietzoekers.

Nu de banken de kredietkranen dichtdraaien, zullen veel bedrijven hun krediet gaan zoeken bij hun leverancier door meer op krediet te kopen. Pas op voor abnormaal hoge aanvragen van bestaande klanten en wees extra waakzaam bij nieuwe aanvragen.


2. Blijf het betaalgedrag van vooral kleine bedrijven op de voet volgen.

Kleine bedrijven zijn sterk afhankelijk van de betalingen door hun eigen klanten voordat ze u kunnen betalen. D? onderzoek heeft uitgewezen dat er een duidelijke relatie is tussen een verslechtering van het betaalgedrag van kleinere ondernemingen en hun kans op faillissement.


3. Rangschik klanten naar kans op faillissement.

Dit kan met behulp van bijvoorbeeld de D? Faillissementsscore, en zet dit af tegen het saldo dat u nog heeft openstaan bij deze klanten. Bepaal prioriteiten en incasseer risicovolle posten direct!


4. Vergeet ook uw leveranciers niet!

Licht uw leveranciers door op stabiliteit. U kunt nog zoveel verkopen door de voordeur, maar als de instroom via de achterdeur stopt, valt er niets meer te leveren.


5. Raak niet in paniek.

Wees voorzichtig in het te breed verschaffen van leverancierskrediet, maar laat het geen belemmering zijn in uw verkoopsproces.

Over Dun & Bradstreet

D? (Dun & Bradstreet) is marktleider als leverancier van wereldwijde zakelijke informatie en inzicht. D? biedt klanten al meer dan 165 jaar tools en deskundig advies voor het nemen van betrouwbare krediet-, marketing- en aankoopbeslissingen. De dienstverlening van D? is gebaseerd op de grootste B-to-B database in zijn soort ter wereld, met betrouwbare informatie over meer dan 130 miljoen bedrijven in meer dan 240 landen. De informatie in de D? database helpt klanten beslissen of en met wie ze zaken willen doen, en onder welke voorwaarden.





http://www.dnb.com/nl

http://www.dnb.com/nl