Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

logoocw

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Den Haag Ons kenmerk Uw brief van Uw kenmerk 16 oktober 2008 PO/B&S/57029 16 september 2008 2008Z02506/

2080300100

Onderwerp
vragen van de leden Bosma en Madlener

Hierbij, stuur ik u, mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, het antwoord op de vragen over fietsen naar school voor een beter klimaat, van de leden Bosma en Madlener (beiden PVV) van uw Kamer. U zond mij de vragen in uw brief van 16 september 2008, kenmerk 2008Z02506/208900100.

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Sharon A.M. Dijksma
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl

blad 2/2

Antwoord op de vragen van de leden Bosma en Madlener (beiden PVV) aan de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mevrouw Dijksma, en de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (ingezonden 16 september 2008; Kenmerk 2008Zo2506/20890100)


1
Bent u bekend met het bericht "op de fiets naar school voor een beter klimaat".

Antwoord:
Ja, ik ben bekend met dit bericht.


2
Vindt u ten principale dat het vermeende klimaatprobleem iets is wat kinderen moet worden opgedrongen of vindt u - aangezien deze theorie uiterst omstreden is- dat het onderwijs zich hier verre van moet houden?

Antwoord:
Er is geen sprake van een vermeend klimaatprobleem maar van een reëel klimaatprobleem. Zie verder antwoord op vraag 3.


3
Bent u niet langer van mening dat onderwijs op de basisschool zich moet concentreren op rekenen en taal?

Antwoord:
Het basisonderwijs wordt vaak aangesproken om aandacht te schenken aan maatschappelijke vraagstukken en problemen, vanuit de voor de hand liggende gedachte dat voorkomen beter is dan genezen. Voorkomen doe je bij de jeugd, en de jeugd zit op school. Nu heeft de basisschool bij wet (WPO art. 8 en 9) een brede opdracht, uitgewerkt in kerndoelen (waaronder kerndoelen betreffende natuur en milieu), die zo zijn geformuleerd dat scholen veel beleidsruimte wordt gelaten voor de invulling keuzes te maken opdat het onderwijs nauw aansluit bij de lokale situatie. Wat mij betreft volstaan de kerndoelen, en formuleer ik geen nieuwe opdrachten aan het basisonderwijs. Waar wij wel expliciet aandacht voor vragen, is voor het verbeteren van de opbrengsten van het reken- en taalonderwijs. Basisscholen besteden ongeveer 50 % van de onderwijstijd aan deze vakken. Dit zijn sleutelvaardigheden voor het leren en voor verder schoolsucces. In de kwaliteitsagenda voor het primair onderwijs is aangegeven dat met de sector overeengekomen is dat focus moet liggen op (het verbeteren van) taal en rekenen: een focus voor de school, en een focus voor de rijksoverheid. Dit laat de beleidsruimte voor scholen om eigen keuzes te maken bij de invulling van de brede opdracht onverlet.