Maastricht Aachen Airport
HALFJAAR BERICHT MAASTRICHT AACHEN AIRPORT
Persbericht 2008/13
Maastricht Airport 17-10-2008
Maastricht Aachen Airport heeft in de eerste helft van het lopende
boekjaar (1 april tm. 30 september 2008) een forse groei gerealiseerd
ten opzichte van de halfjaarresultaten in 2007. Zowel het vracht als
passagiersvervoer, de hoofdactiviteiten van de luchthaven, dragen
hieraan bij.
Vrachtvervoer
In vergelijking met de eerste 6 maanden van boekjaar 2007/'08 steeg
het vrachtvolume met 18% naar 46.000 ton. Hierbij groeide zowel de
gevlogen als per truck vervoerde luchtvracht. De verwachting is dat er
ook in het tweede halfjaar groei zichtbaar zal zijn, maar dat deze
lager zal uitvallen als gevolg van de huidige economische
omstandigheden. Zo heeft de vrachtmaatschappij AirBridge Cargo
aangegeven de opname van MAA in haar netwerk tijdelijk uit te stellen.
Gezien de behaalde groei en verwachte verdere stijging is extra
capaciteit noodzakelijk. De luchthaven zal dan ook doorgaan met de
voorbereidingen van de bouw van een nieuwe cargo-terminal en de aanleg
van een nieuw platform welke naar verwachting eind 2009 zullen worden
opgeleverd.
In dit eerste halfjaar startten de express vervoerders Dutch Air Cargo
(voorheen Femex) en Amapola - Jetpack diensten van/naar MAA. Beide
diensten dragen bij aan de gestegen vrachtvolumes en een verdere
uitbreiding van dit product op de luchthaven is voorzien.
Passagiersvervoer
In vergelijking met de eerste 6 maanden van boekjaar 2007/'08 is het
aantal passagiers dat van MAA gebruik maakte ruimschoots verdubbeld
tot 155.000. Een lichte groei van het aantal charterpassagiers en
substantieel meer vluchten van Ryanair zijn de hoofdredenen voor deze
sterke groei. Ook het aantal General Aviation vluchten ontwikkelde
zich positief. Hoewel voor het gehele budgetjaar 2008/'09 nog een
substantiële groei van het aantal passagiers wordt verwacht, zal voor
het jaar 2009/'10 worden uitgegaan van een stabilisatie van de
passagiersaantallen.
Deze stabilisatie komt voort uit de door KLM al eerder aangekondigde
beslissing om per november 2008 de verbinding tussen Schiphol en
Maastricht niet meer te vliegen. Verder heeft de ingevoerde Ecotax er
toe geleid dat Ryanair haar plannen voor uitbreiding van het aantal
vluchten en bestemmingen vanaf MAA in de ijskast heeft gezet.
Cassatie ecotax
MAA is samen met Ryanair in cassatie gegaan bij de Hoge Raad tegen de
ecotax. Kern van de rechtszaak is dat van de 56 miljoen passagiers in
Nederland er 20 miljoen passagiers niet hoeven te betalen omdat zij
slechts overstappen op Schiphol. Voor de concurrentiepositie van MAA
en voor de toekomst van Ryanair in Nederland is het essentieel dat er
gelijke tarieven voor iedereen gelden, zowel binnen Nederland als in
Europa. Indien het verzoek tot een spoedcassatie wordt gehonoreerd,
wordt begin 2009 een uitspraak van de Hoge Raad verwacht.
Expoitatie luchthaven Twente
MAA heeft recentelijk geparticipeerd in een tender voor de exploitatie
van de luchthaven Twente. Momenteel wordt samen met de overheid
onderzocht of er mogelijkheden zijn om de luchthaven Twente per
zomerseizoen 2009 te openen voor charterverkeer.
Ontwikkeling Businesspark Aviation Valley
De ontwikkeling van het nieuwe aan de luchthaven grenzende
Businesspark Aviation Valley verloopt zeer voorspoedig. Inmiddels is
gestart met het bouwrijp maken van het eerste gedeelte van het in
totaal ruim 100 hectare grote terrein. De uitgifte van gronden zal per
1 januari 2009 aanvangen, waarna de eerste gebouwen snel zullen
verrijzen. Gelijktijdig wordt, deels in samenwerking met de omliggende
gemeentes, begonnen met de aanleg van een nieuwe ringweg die
aansluiting biedt op de reeds verbrede op- en afrit van de snelweg A2.
De eerste bedrijven die zich op het nieuwe terrein gaan vestigen
kunnen op korte termijn bekend worden gemaakt.
Ikverticket
Ryanair
vliegenvanafmaastricht.nl
Opvakantievanafmaastrich.nl
AKO
HOTELS
Part of the
Omniport Group.