ProRail
Persbericht
17-10-2008
ProRail en NS nemen herfstmaatregelen op spoor
Om hinder voor treinreizigers door gladde sporen te voorkomen, nemen
ProRail en NS deze herfst weer veel beproefde maatregelen. Vallende
herfstbladeren in combinatie met vocht zijn namelijk beruchte
veroorzakers van gladde sporen en kunnen vertraging en uitval van
treinen veroorzaken. Vanaf medio oktober tot eind november is de kans
op gladde sporen door blaadjes op de rails het grootst.
Wat kunnen treinreizigers merken van gladde rails? Door slippen bij
het optrekken kan een trein soms moeilijk snelheid maken. Bij het
remmen kunnen de wielen blokkeren waardoor slijtageplekken op de
wielen ontstaan (âvierkante wielenâ). Hiermee moeten treinen naar de
werkplaats voor herstel, zodat zij enige tijd niet beschikbaar zijn
voor de reizigers. Daarnaast moeten machinisten voorzichtiger remmen
op gladde trajecten waardoor er kleine vertragingen kunnen ontstaan.
Maatregelen tegen gladde sporen
ProRail neemt diverse preventieve maatregelen om bladeren zoveel
mogelijk bij het spoor vandaan te houden, zoals snoeien, bladruimen en
het plaatsen van hekken als bladvangers.
Daarnaast wordt in Nederland sinds een aantal jaren Sandite gebruikt.
Dit is een soort âgelâ die zand en metaaldeeltjes bevat. Sandite wordt
in Nederland tijdens de herfst aangebracht op het spoor vanuit
reizigerstreinen op zeven trajecten die uit ervaring voor de meeste
treinhinder zorgen. De NS- treinen met een Sandite-installatie rijden
op de volgende trajecten: Zwolle â Leeuwarden, Zwolle â Groningen,
Zwolle â Utrecht, Utrecht â Rhenen, Arnhem â Ede, Amersfoort â Weesp,
Zwolle â Emmen.
Deze treinen met Sandite draaien gewoon mee in de dienstregeling en
worden âs morgens nog vóór de ochtendspits ingezet. Bij slecht
herfstweer wordt met deze treinen ook âs middags en âs avonds Sandite
aangebracht. De âSandite-installatiesâ op de reizigerstreinen zijn
voorzien van een computergestuurde bediening. Deze bediening zorgt
ervoor dat de installatie door middel van GPS automatisch op de juiste
plaatsen de juiste hoeveelheid Sandite aanbrengt. Dit systeem is vorig
jaar geïntroduceerd en heeft zich tijdens de herfst van 2007
bijzonder succesvol getoond.
Aanvullende maatregelen van NS tegen het ontstaan van âvierkante wielenâ
Bijna alle treinen van NS zijn in de afgelopen jaren voorzien van
geavanceerde anti-blokkeersystemen (ABS) waarmee de kans op glijden
bij het remmen en beschadiging van de wielen flink verkleind is.
Daarnaast is ervoor gezorgd dat de treinen de herfst in gaan met
âperfecteâ wielbanden, wat eventuele reparatie van beschadigingen
vergemakkelijkt. Een detectiesysteem in het spoorwegnet (GOTCHA) meet
overal in het land de staat van de passerende treinwielen.
Gladheidswaarschuwingen aan reizigers en personeel
ProRail zorgt samen met MeteoConsult voor dagelijkse
gladheidswaarschuwingen. Door het combineren van temperatuur,
windsnelheid, condensvorming en neerslag kan een voorspelling worden
gegeven wanneer gladde sporen kunnen ontstaan. Dagelijks verschijnt
deze weersvoorspelling op de website van ProRail (www.prorail.nl en
doorklikken via button weersverwachting spoor). Deze informatie wordt
gebruikt om te bepalen waar en wanneer Sandite-gel op het spoor moet
worden gespoten. Ook worden NS-machinisten gewaarschuwd zodat zij hun
snelheid kunnen aanpassen.
Spoorwegovergangen eerder dicht
Om te voorkomen dat remmende treinen door het gladde spoor voorbij een
perron glijden en de direct hierachter liggende overweg oprijden
zonder dat de spoorbomen zijn gesloten, sluit ProRail als het heel erg
glad is de spoorbomen eerder dan gebruikelijk. Dit betekent dat in de
herfstperiode spoorwegovergangen langer gesloten kunnen zijn om
onveilige situaties te voorkomen.
Internationale belangstelling
De gezamenlijke uitgebreide herfstaanpak van ProRail en NS is uniek in
Europa. Vanuit het buitenland wordt dit met veel interesse gevolgd.
Het fenomeen van gladde sporen doet zich namelijk in elk land voor,
met name waar treinen in bosrijke gebieden rijden.
Het aanbrengen van Sandite vanuit reizigerstreinen is door de Engelse
spoorbeheerder Network Rail enthousiast ontvangen. Een dergelijke
samenwerking tussen spoorbeheerder en vervoerder bestaat daar nog
niet. Network Rail heeft aangegeven een proef met dit systeem in
Engeland te willen starten.
Wetenschappelijk onderzoek
Gladheid van het spoor kan zich voordoen onder bepaalde
omstandigheden, waarbij herfstbladeren en vocht meestal een grote rol
spelen. Toch kunnen ook andere factoren een rol spelen. Sinds 2006
wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de exacte oorzaken van
gladde sporen en mogelijke oplossingen hiervoor. Dit gebeurt in een
gezamenlijk onderzoeksprogramma van ProRail en NS waaraan diverse
onderzoeks- en kennisinstellingen deelnemen. In het kader van dit
onderzoek worden de komende herfst proeven gedaan met twee nieuw
ontwikkelde meetsystemen. Hiervoor worden speciale treinen uitgerust
met meetapparatuur om nog meer inzicht te krijgen in het ontstaan van
gladheid en het bestrijden ervan.