Siemens

Persbericht

0810.125

Den Haag, donderdag 16 oktober 2008

Hybride voortstuwing van Siemens voor kleine schepen spaart energie

Siemens Marine Solutions heeft een uiterst compact voortstuwingssysteem ontwikkeld, waarbij een combinatie van standaard generatoren, motoren en aandrijvingen wordt toegepast om te voldoen aan de eisen die kleinere schepen tegenwoordig stellen. De crux van deze nieuwe diesel-hybride-voortstuwing is dat een extreem flexibele en compacte aandrijving in het vermogensbereik tussen 100 kW en 800 kW wordt aangeboden. Vanwege de beperkte olie¬reserves en de toenemende milieuproblemen denkt men tegenwoordig na over manieren om conventionele aandrijfconcepten in de scheepsbouw aan te vullen met efficiëntere bedrijfscondities, aldus Ernst-Christoph Krackhardt, hoofd Sales Commercial Ships van Siemens Marine Solutions.

Elke verbrandingsmotor werkt pas met het optimale rendement, wanneer hij tijdens bedrijf zo dicht mogelijk bij zijn designpunt kan blijven. Als zulke motoren in te geringe of juist te hoge mate worden belast, is dat niet alleen inefficiënt en leidt dat tot overmatige emissies, maar wordt bovendien de levensduur van de motor verkort, met alle negatieve gevolgen van dien voor de onderhoudskosten. Bij toepassing van een hybride systeem lopen bijvoorbeeld de door verbrandingsmotoren aangedreven hulpaggregaten (generatorsets) met een geoptimaliseerde belasting bij constant toerental. Deze drijven de generatoren aan, die op hun beurt elektrisch vermogen leveren aan het scheepsnet, dat de voortstuwingsmotor voedt.

Dankzij een intelligente besturing houdt het
hybride-diesel-elektrische managementsysteem slechts zoveel dieselgeneratorsets draaiende als nodig is om in de actuele behoefte te voorzien: altijd dicht bij het optimale rendement van de dieselmotoren, terwijl de elektrische voortstuwing de optimale energie-opwekking en -verdeling voor verschillende snelheden mogelijk maakt. Deze hoogefficiënte hybride systemen worden al sinds jaar en dag toegepast in cruise-schepen en speciale schepen zoals offshore bevoorradingsschepen, patrouilleboten, ijsbrekers en onderzoeks¬schepen. Kosten, gewicht, ruimtebehoefte en complexiteit verhinderden altijd dat schepen van minder dan 40 meter lengte gebruik konden maken van de voordelen, zoals een lager verbruik en de daarmee gepaard gaande lagere kosten, groter bereik, hogere betrouwbaarheid, lagere onderhoudskosten, lagere emissies en een eenvoudig bedrijf. Siemens is er nu in geslaagd om het gat tussen grote handels- en marineschepen enerzijds en kleine commerciële schepen anderzijds te dichten. Het Siship-Eco Prop-systeem is wereldwijd het eerste systeem dat de voordelen van hybride-diesel-elektrische voortstuwing aanbiedt voor kleinere schepen, die traditioneel altijd door conventionele systemen werden aangedreven.

Als een dieselmotor onafhankelijk van het benodigde toerental van de schroefas met een optimaal rendement werkt, kan dat het rendement van het aandrijfsysteem verbeteren en aanzienlijke besparingen in het energie- en brandstofverbruik opleveren, aldus Krackhardt. Deze hybride-diesel-elektrische-voortstuwing voldoet aan de strenge milieu-eisen die voor scheepsemissies gelden, en de installatie zelf is uitermate simpel dankzij plug & play-oplossingen op basis van standaardproducten", licht Krackhardt toe.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo