Persbericht
0810.125
Den Haag, donderdag 16 oktober 2008
Hybride voortstuwing van Siemens voor kleine schepen spaart energie
Siemens Marine Solutions heeft een uiterst compact
voortstuwingssysteem ontwikkeld, waarbij een combinatie van standaard
generatoren, motoren en aandrijvingen wordt toegepast om te voldoen
aan de eisen die kleinere schepen tegenwoordig stellen. De crux van
deze nieuwe diesel-hybride-voortstuwing is dat een extreem flexibele
en compacte aandrijving in het vermogensbereik tussen 100 kW en 800 kW
wordt aangeboden. Vanwege de beperkte olie¬reserves en de toenemende
milieuproblemen denkt men tegenwoordig na over manieren om
conventionele aandrijfconcepten in de scheepsbouw aan te vullen met
efficiëntere bedrijfscondities, aldus Ernst-Christoph Krackhardt,
hoofd Sales Commercial Ships van Siemens Marine Solutions.
Elke verbrandingsmotor werkt pas met het optimale rendement, wanneer
hij tijdens bedrijf zo dicht mogelijk bij zijn designpunt kan blijven.
Als zulke motoren in te geringe of juist te hoge mate worden belast,
is dat niet alleen inefficiënt en leidt dat tot overmatige emissies,
maar wordt bovendien de levensduur van de motor verkort, met alle
negatieve gevolgen van dien voor de onderhoudskosten. Bij toepassing
van een hybride systeem lopen bijvoorbeeld de door verbrandingsmotoren
aangedreven hulpaggregaten (generatorsets) met een geoptimaliseerde
belasting bij constant toerental. Deze drijven de generatoren aan, die
op hun beurt elektrisch vermogen leveren aan het scheepsnet, dat de
voortstuwingsmotor voedt.
Dankzij een intelligente besturing houdt het
hybride-diesel-elektrische managementsysteem slechts zoveel
dieselgeneratorsets draaiende als nodig is om in de actuele behoefte
te voorzien: altijd dicht bij het optimale rendement van de
dieselmotoren, terwijl de elektrische voortstuwing de optimale
energie-opwekking en -verdeling voor verschillende snelheden mogelijk
maakt. Deze hoogefficiënte hybride systemen worden al sinds jaar en
dag toegepast in cruise-schepen en speciale schepen zoals offshore
bevoorradingsschepen, patrouilleboten, ijsbrekers en
onderzoeks¬schepen. Kosten, gewicht, ruimtebehoefte en complexiteit
verhinderden altijd dat schepen van minder dan 40 meter lengte gebruik
konden maken van de voordelen, zoals een lager verbruik en de daarmee
gepaard gaande lagere kosten, groter bereik, hogere betrouwbaarheid,
lagere onderhoudskosten, lagere emissies en een eenvoudig bedrijf.
Siemens is er nu in geslaagd om het gat tussen grote handels- en
marineschepen enerzijds en kleine commerciële schepen anderzijds te
dichten. Het Siship-Eco Prop-systeem is wereldwijd het eerste systeem
dat de voordelen van hybride-diesel-elektrische voortstuwing aanbiedt
voor kleinere schepen, die traditioneel altijd door conventionele
systemen werden aangedreven.
Als een dieselmotor onafhankelijk van het benodigde toerental van de
schroefas met een optimaal rendement werkt, kan dat het rendement van
het aandrijfsysteem verbeteren en aanzienlijke besparingen in het
energie- en brandstofverbruik opleveren, aldus Krackhardt. Deze
hybride-diesel-elektrische-voortstuwing voldoet aan de strenge
milieu-eisen die voor scheepsemissies gelden, en de installatie zelf
is uitermate simpel dankzij plug & play-oplossingen op basis van
standaardproducten", licht Krackhardt toe.
Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos
Tel: (070) 333 2325
E-mail: bernard.bos@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo
Siemens