Nieuw product-markt-combinaties binnen grensverleggend ondernemen.
Agrarische ondernemers die hun activiteiten verbreden op het gebied
van innovatieve producten en innovatieve product-markt-combinaties,
vergeten nogal eens serieuze aandacht te besteden aan de vermarkting
van hun producten.
Vragen waar je mee komt te zitten zijn; hoe doe ik dat?, met welke
middelen?, welke partijen kunnen mij als ondernemer helpen?, waar moet
ik op letten bij innovatie?, wat doen andere ondernemers ondertussen?
en welke vragen heb ik als ondernemer zelf? Vaak een lastig traject
waar ik zelf als dagelijks bestuurlid van het NAJK momenteel kansen
zie liggen.
Elk bedrijf richt zich met specifieke producten op markten en
deelmarkten met gemeenschappelijke kenmerken en behoeften zoals; een
akkerbouwer aardappelen produceert voor de frites industrie en een
viskwekerij vis produceert voor de visafslag. Beide zijn het
producenten van producten voor levering op een bepaalde bulkmarkt.
Maar er liggen volgens mij kansen in de toekomst om producten een
meerwaarde mee te geven en ze niet alleen te produceren tegen een zo
laag mogelijke kostprijs. Waarbij de ene technische innovatie de
volgende opvolgt.
Maar hoe doe ik dit dan, hoe geef ik die meerwaarde mee, onderzoek de
kenmerken en behoeften in de verschillende deelmarkten, ook markten
waarin je nog niet actief bent. Onderzoek trends, is er nu nog geen
behoefte, volgend jaar misschien wel. Ontwikkel samen met een ander
bedrijf een nieuw product of product-markt-combinatie. Kijk in welke
markten je met welke producten actief bent. Zoek de juiste
kennisinstellingen bij elkaar. Zo ontdek je de gaten en kun je actief
worden op een andere markt als je een product aanpast of ontwikkeld.
Redeneer vanuit de markt is mijn mening, als je actief bent in een
deelmarkt is het eenvoudig om naast bestaande producten een nieuw
product te lanceren; een akkerbouwer die een nichemarkt bedient door
een nieuw gewas te telen als streekproduct. Doordat je de klanten kent
kun je gemakkelijker een product of dienst ontwikkelen en de
distributie kanalen zijn al bekend. Veelal wordt er door de ondernemer
geredeneerd vanuit het product en wordt hier veel tijd en energie in
gestopt, zonder te kijken naar de vermarkting van het product. Terwijl
de vermarkting juist leidt tot professionalisering van de
verbredingactiviteit binnen het bedrijf.
Het vinden van een nieuw product-markt-combinatie is geen makkelijke
opgave. In sommige gevallen is de waarde van een innovatie direct
duidelijk, bijvoorbeeld door een run op het product! Van de meeste
nieuwe producten of diensten die een succes worden is de werkelijke
waarde pas later duidelijk. Het zijn vaak bevindingen die niemand
verwacht. Echter zijn de meeste weloverwogen pogingen om waarde te
creëren, speurtochten naar het reeds bekende. Als een dergelijk succes
wordt geboekt, is dat meestal door uitbreiding van bestaande producten
of diensten. Ik concludeer dat in de toekomst de consument meer gaat
kijken naar producten en de waarde van een niche product zal inzien.
Door Jean-Pierre van Wesemael
* Datum: 16 oktober 2008
Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt