Ingezonden persbericht
Nederlanders zijn fervente schoonmakers
Noord-Nederland 'schoonste' regio: ruim 40% maakt dagelijks schoon
(Verviers, 16 oktober 2008)- Ruim een kwart van de Nederlanders maakt elke dag schoon. In de noordelijke provincies steekt zelfs 42% van de inwoners dagelijks de handen uit de mouwen om te poetsen. Typisch is dat schoonmaken nog steeds een vrouwenaangelegenheid is: in 70% van de gevallen maakt de vrouw het huis schoon. Wie er ook poetst, het geeft veel voldoening: meer dan twee derde van de Nederlanders is het erover eens dat een schoon huis rust geeft. Dit blijkt uit het Nationaal Schoonmaakonderzoek dat TNS NIPO begin oktober heeft uitgevoerd onder 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder, in opdracht van Vileda, producent van schoonmaakartikelen.
Tradities op de schop
De van oudsher gebruikelijke voorjaars- en najaarsschoonmaak verliezen aan populariteit. Bijna twee derde van de Nederlanders doet daar niet langer aan. Bovendien geeft bijna de helft van de Nederlanders aan niet meer zo grondig schoon te maken zoals dat vroeger thuis gebeurde. Ruzies over schoonmaken behoren ook steeds meer tot het verleden. Ruim 70% van de mannen ziet in de schoonmaak geen aanleiding om te bekvechten. Ook het merendeel van de ondervraagde vrouwen maakt geen stennis over huishoudelijk werk. Slechts 22% van de vrouwen schiet hierover wel eens uit haar slof, tegen 9% van de mannen.
Schoonmaaktop 3
Respondenten is gevraagd een top 10 te maken van de minst leuke schoonmaakklussen. De klussen waaraan respondenten echt een hekel hebben zijn: de badkamer poetsen, de wc schoonmaken en vooral strijken. Minder erg vinden Nederlanders het vuilnis buiten zetten,de was doen en ophangen en als minst erg beschouwd men het in en uitruimen van de afwasmachine.
Regionale verschillen
Het schoonmaakgedrag verschilt niet alleen per geslacht maar ook per regio. In Oost-Nederland wordt de stofdoek geregeld ter hand genomen (60%), terwijl in de andere delen van het land minder dan de helft van de respondenten stof verwijdert met een doek. Zuid-Nederland gebruikt regelmatig een kruimeldief (38 %), terwijl deze in Noord-Nederland helemaal niet populair is (21%).
Vileda & Pink Ribbon
Het Nationaal Schoonmaak onderzoek is uitgevoerd door Vileda. Het bedrijf is Europees marktleider met producten voor vloerreiniging, doeken, schuursponzen en rubber handschoenen.
In oktober bracht Vileda de Pink Mocio Set op de markt: een knalroze emmer en vloermop, waarmee Vileda de strijd tegen borstkanker steunt. De set is tot het eind van dit jaar te koop voor ¤ 15,99 bij Blokker, Marskramer en Makro. Eén euro van elke verkochte set komt ten goede aan Pink Ribbon. Daarnaast doneert Vileda
¤ 25.000,- aan Pink Ribbon.
Noot voor de redactie (