1,5 miljoen euro boete voor KPN voor extra kortingen
OPTA spoort KPN aan om schade aan de markt te vergoeden
Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft KPN een boete van 1,5 miljoen euro opgelegd voor het selectief verstrekken van extra kortingen aan zakelijke klanten van 2006 tot begin 2008. Het gaat om de kortingsregeling Business Voice Internationaal (BVI), die aan bepaalde klanten in combinatie met de kortingsregeling Belzakelijk of Worldline XL werd aangeboden. Deze klanten werden voor deze extra korting benaderd als zij telefoniediensten bij concurrenten afnamen of wilden gaan nemen. Door hier selectief in te zijn handelde KPN in strijd met de non-discriminatie verplichting. Hierdoor is de concurrentie schade toegebracht. In lijn met OPTA's boete-beleid zijn bij het bepalen van de hoogte van de boete diverse factoren meegewogen, waaronder het feit dat KPN onder andere voor deze overtreding 8 miljoen euro schadevergoeding verstrekt aan concurrenten.
Corporate Voice Nationaal
OPTA heeft ook de kortingsregeling Corporate Voice Nationaal (CVN) onderzocht. Deze kortingsregeling liet KPN in 2006 bij bepaalde klanten ingaan vóór het moment dat er een schriftelijke overeenkomst was gesloten. Dit had KPN bij OPTA moeten melden. Bovendien handelde KPN in strijd met de non-discriminatie verplichting omdat de kortingsregeling niet bij iedere klant vóór ondertekening van de overeenkomst inging. Bij CVN was daarnaast sprake van flexibele uitvoering van de vastgestelde jaarlijkse afrekening van deze kortingsregeling. Hierdoor werden klanten strategisch aan KPN gebonden en concurrenten op een achterstand gezet. OPTA heeft geen overtreding kunnen constateren, maar stelt wel dat KPN deze kortingsregeling voortaan uiterlijk binnen zes maanden moet verrekenen omdat anders wel sprake zal zijn van een overtreding. Rekeninghoudend met het feit dat KPN een schadevergoeding verstrekt aan concurrenten, volstaat OPTA deze keer met een waarschuwing.
Beslissing op bezwaar KPN boetes 2007
In 2007 heeft OPTA KPN twee boetes opgelegd van 1,6 miljoen euro en 2,88 miljoen euro voor het overtreden van de Telecommunicatiewet. Beide gevallen betroffen kortingsregelingen die KPN niet bij OPTA gemeld had en ook niet op de juiste wijze bekend had gemaakt aan marktpartijen. KPN heeft tegen deze twee boetes bezwaar ingediend bij OPTA en tegelijkertijd schadevergoeding aangeboden voor concurrenten. OPTA heeft deze bezwaren ongegrond verklaard. Gezien het nieuwe feit van de schadevergoeding heeft OPTA in dit geval ervoor gekozen om in haar beslissing op bezwaar de boetebedragen met 15% te verlagen.
Schadevergoeding aan concurrenten
KPN heeft een schadevergoeding van in totaal 8 miljoen euro netto ter beschikking gesteld aan een stichting waarin diverse concurrenten zijn verenigd. De vergoeding is een tegemoetkoming voor de schade die concurrenten mogelijk geleden hebben in de zaken BVI (OPTA/AM/2008/202097), CVN (OPTA/AM/2008/202273), de genoemde overtredingen uit 2007 (OPTA/TN/2007/202036 en OPTA/IPB/2007/201448), het reeds afgehandelde SNT (OPTA/TN/2006/203208) en werkplekdiensten (OPTA/AM/2008/201025). De besluiten zijn terug te vinden op www.opta.nl.
Links: http://www.opta.nl