Zeven internationale organisaties richten 'Water Footprint Network' op
16/10/2008 15:25
NWP - Stichting Netherlands Water Partnership
We gebruiken water alsof het geen prijs heeft. Maar in grote delen van de wereld wordt water een schaars goed. Vandaag richtten zeven organisaties daarom het 'Water Footprint Network' op. Het netwerk promoot de overgang naar duurzaam, eerlijk en efficient watergebruik. Onder andere door de benodigde hoeveelheden water per produkt inzichtelijk te maken en te streven naar meetbare standaarden voor watergebruik. De 'founding fathers' van het netwerk zijn: de Universiteit van Twente, Het Wereld Natuurfonds, Unesco IHE Institute for Water education, The Water Neutral Foundation, World Business Council on Sustainable development, the International Finance Corporation (onderdeel van de wereldbank-groep) en het Netherlands Water Partnership.
De Water Footprint is inmiddels een wereldwijd erkend fenomeen. Het netwerk zoekt meer deelnemers om samen te werken aan de implementatie van de Water Footprint methodiek om het risico van overmatig watergebruik voor natuur, economie en maatschappij te verminderen. Deelname aan het Water Footprint Netwerk staat open voor alle bedrijven, organisaties en overheden. Zij kunnen zo samen bijdragen aan duurzaam en eerlijk watergebruik.
Professor Arjen Hoekstra van de Universiteit Twente is de bedenker van het 'Water Footprint' concept. Consumenten kunnen voor zichzelf, per produkt, per dienst, of per land uitrekenen wat het watergebruik is. Zo wordt de impact duidelijk die bepaald gedrag op de waterhuishouding en ecologie heeft. Belangrijk is dat er naar de hele keten van een produkt gekeken wordt. Bij Nederland komt 80% van de Water Foot Print uit het buitenland, omdat we veel producten importeren die een groot watergebruik vergen.
Het Netherlands Water Partnership (NWP) is een netwerk voor alle organisaties die zich met watervoorziening, waterzuivering of waterbouw bezighouden. NWP zet zich in voor waterbewustzijn binnen en buiten de watersector en stimuleert de inzet van expertise van de watersector om bij te dragen aan het verminderen van watergebruik. NWP werkt daarin nauw samen met haar Europese counterpart het European Water Partnership (EWP) dat met het waterbewustwordingsprogramma Aquawareness al veel bijval kreeg van het bedrijfsleven, het Europese parlement en de Europese commissie. Aquawareness betekent letterlijk 'waterbewustzijn', bijvoorbeeld door actief bezig te zijn met het verkleinen van je Water Footprint.
Een aantal voorbeelden van watergebruik:
1 kilo rundvlees 15,500 liter water
1 glas bier: 75 liter water
1 hamburger: 2,400 liter water
1 kop koffie: 140 liter water
1 kop thee: 30 liter water
1 katoenen t-shirt: 2.700 liter water
http://www.waterfootprint.org