4. "Je mag niet té afwachtend zijn"
Zorgzwaartebekostiging
"Je mag niet té afwachtend zijn"
Nieuwsbericht, 16 oktober 2008
Saskia Ermers is manager sector Begeleiding en Behandeling bij
Stichting Fatima in Nieuw Wehl, Gelderland. Fatima heeft verschillende
locaties, waar ruim 360 mensen met een verstandelijke handicap wonen.
Daarnaast maken veel mensen gebruik van onderdelen van de zorg,
waaronder dagbesteding, werk, pedagogisch advies, en thuiszorg.
"Het veld is al lange tijd bezig met vernieuwingen in de bekostiging
van zorg. Vraaggestuurde bekostiging bijvoorbeeld, ging uiteindelijk
niet door. Dat was pijnlijk, vooral omdat we al gesprekken met ouders
hadden gevoerd. Het gevolg is dat instellingen afwachtend worden. Maar
je mag ook niet té afwachtend zijn. Daarom besloten we deze zomer
gebruik te maken van de toetsingsmogelijkheid die ZZP-support biedt.
Om te weten of we voor of achter lopen."
Richtinggevend
"Alleen al het feit dat je alles op een rijtje zet voor een
buitenstaander maakt ZZP-support nuttig. Zo zie je waar het op orde is
en waar de lacunes zitten. En via de adviseur doe je nieuwe inzichten
op. Voor ons was de uitkomst vooral een bevestiging dat we op de goede
weg zitten. We kregen een aantal richtinggevende adviezen.
Bijvoorbeeld over het productenboek. Dat hebben we wel, maar we zitten
ermee te worstelen. De adviseur liet ons zien hoe we het verder zouden
kunnen invullen."
Projectstructuur
"Het belangrijkste advies was om de voorbereiding op
zorgzwaartebekostiging dwingender in een projectstructuur te
verankeren. En mensen meer te faciliteren in uren. Die hebben ze echt
nodig om het allemaal te kunnen behappen. Overigens hebben wij het
voordeel dat Fatima deel uitmaakt van Carantegroep. Hierbinnen is een
aantal projectleiders, die ervaringen uitwisselen. Dat is heel
prettig."
Bundelen
"Waar wij heel tevreden over zijn is onze aanpak om cliëntprofielen te
bundelen in clusters. Zo blijven we bij de inhoud, want als je niet
oppast wordt zorgzwaartebekostiging een financieel trucje. Aan de hand
van de scoring kijken we of een groep uit cliënten met hetzelfde
profiel kan bestaan. Vervolgens kunnen we alles daarop aanpassen,
zoals nascholing specifiek gericht op die cliëntgroep. Bij onze
medewerkers valt dit heel goed, zij kunnen zich specialiseren.
Toch heb ik nog steeds niet het idee dat we er helemaal klaar voor
zijn. Dat komt ook omdat er nog informatie ontbreekt. Pas als het
beeld compleet is, kunnen we echt een zinvol gesprek over
zorgzwaartebekostiging voeren."
Verwante informatie
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport