Gemeente Son en Breugel
Bewoners tevreden over groenreconstructies
Om te leren van onze eigen dienstverlening rondom de
groenreconstructies van plantsoenen heeft de gemeente de bewoners van
de Australiëlaan, Van Gentlaan en Maaslaan gevraagd naar hun mening.
---
Voor de derde maal hebben de betrokken bewoners van de gemeente Son en
Breugel een enquête ontvangen. In de enquête kwamen verschillende
facetten van dienstverlening aan de orde; de informatievoorziening, de
betrokkenheid, de uitvoering, de kwaliteit, de afhandeling van vragen,
het nakomen van afspraken. Op veel onderdelen scoort de gemeente beter
dan vorige jaren. In de wijken waar buurtbeheer is gaat de gemeente
samen het proces verbeteren om te komen tot een inrichtingsplan. Dit
willen gemeente en buurtbeheer doen door meer contact met inwoners te
zoeken en door betere communicatie over de rolverdeling tussen
gemeente en buurtbeheer. Deze verbeteringen passen zij al toe in het
proces van de nieuwe reconstructies voor de winter van 2008-2009 in de
Trompstraat waar buurtbeheer t Eigen actief is en de Dudokstraat en
Ruijsdaelastraat waar buurtbeheer Het Harde Ven actief is. De
Vijverlaan en de Kloosterstraat worden alleen benaderd vanuit de
gemeente, op dit moment is hier nog geen buurtbeheer.
Enquête
In juli 2008 is de enquête verstuurd naar de bewoners. Van de 69
huishoudens die de enquête hebben ontvangen, zijn er 24 enquêtes
teruggestuurd (35%).
Verstuurd
Ontvangen
Australiëlaan
23
10
Van Gentlaan
40
12
Maaslaan
6
2
Resultaten
Toegezonden informatie en de betrokkenheid van bewoners bij
planvorming
De respondenten waren zeer tevreden of tevreden over de toegezonden
informatie en de betrokkenheid bij de totstandkoming van het
definitieve inrichtingsplan. Zes personen waren hierover niet
tevreden/ niet ontevreden. Dit had te maken met de nieuwe werkwijze
bij de Van Gentlaan. De inzet van moderne communicatiemiddelen
(internet en mail) wordt zeer gewaardeerd door onze bewoners. Sinds
vorig jaar wordt in de communicatie ook de plantkeuzes vermeld, dit
waarderen de bewoners zeer. De wetenschappelijke plantennamen worden
op internet opgezocht en bewoners komen goed geïnformeerd naar de
informatieavond.
Het verloop van de uitvoering
Men is over het verloop van de uitvoering positief. Een aantal
bewoners van de Van Gentlaan was hierover echter ontevreden.
De kwaliteit, het eindresultaat
Over de kwaliteit van het uitgevoerde plan zijn de bewoners van de Van
Gentlaan het meest tevreden met 92%. Over de kwaliteit van het
uitgevoerde plan zijn onze bewoners van de Australiëlaan tevreden
(60%). Over de kwaliteit van het uitgevoerde plan zijn onze bewoners
van de Maaslaan ook tevreden (50%).
Vragen
Er zijn weinig vragen gekomen over de reconstructie. Bewoners die
vragen hebben gesteld, zijn veelal tevreden (75%) over de afhandeling
ervan.
Nakomen van afspraken
Gedurende het planproces en de uitvoering zijn er uiteenlopende
afspraken gemaakt.; zoals de inrichting, plantenkeuzes, start
uitvoering. Over het nakomen van deze afspraken is 83% zeer tevreden/
tevreden.
De resultaten vergeleken met voorgaande jaren
Enquête uitslagen
2005-2006
2006-2007
2007-2008
Zeer tevreden/ tevreden
Zeer tevreden/ tevreden
Zeer tevreden/ tevreden
De toegezonden informatie
92%
96%
100%
De betrokkenheid
74%
87%
83%
De uitvoering
47%
73%
88%
De kwaliteit
39%
68%
68%
De afhandeling van vragen (n.v.t. vraag)
39%
73%
75%
Het nakomen van afspraken (n.v.t. vraag)
46%
73%
83%