Gemeente Son en Breugel


Bewoners tevreden over groenreconstructies

Om te leren van onze eigen dienstverlening rondom de groenreconstructies van plantsoenen heeft de gemeente de bewoners van de Australiëlaan, Van Gentlaan en Maaslaan gevraagd naar hun mening.
---

Voor de derde maal hebben de betrokken bewoners van de gemeente Son en Breugel een enquête ontvangen. In de enquête kwamen verschillende facetten van dienstverlening aan de orde; de informatievoorziening, de betrokkenheid, de uitvoering, de kwaliteit, de afhandeling van vragen, het nakomen van afspraken. Op veel onderdelen scoort de gemeente beter dan vorige jaren. In de wijken waar buurtbeheer is gaat de gemeente samen het proces verbeteren om te komen tot een inrichtingsplan. Dit willen gemeente en buurtbeheer doen door meer contact met inwoners te zoeken en door betere communicatie over de rolverdeling tussen gemeente en buurtbeheer. Deze verbeteringen passen zij al toe in het proces van de nieuwe reconstructies voor de winter van 2008-2009 in de Trompstraat waar buurtbeheer t Eigen actief is en de Dudokstraat en Ruijsdaelastraat waar buurtbeheer Het Harde Ven actief is. De Vijverlaan en de Kloosterstraat worden alleen benaderd vanuit de gemeente, op dit moment is hier nog geen buurtbeheer.

Enquête

In juli 2008 is de enquête verstuurd naar de bewoners. Van de 69 huishoudens die de enquête hebben ontvangen, zijn er 24 enquêtes teruggestuurd (35%).

Verstuurd

Ontvangen

Australiëlaan

23

10

Van Gentlaan

40

12

Maaslaan

6

2

Resultaten

Toegezonden informatie en de betrokkenheid van bewoners bij planvorming

De respondenten waren zeer tevreden of tevreden over de toegezonden informatie en de betrokkenheid bij de totstandkoming van het definitieve inrichtingsplan. Zes personen waren hierover niet tevreden/ niet ontevreden. Dit had te maken met de nieuwe werkwijze bij de Van Gentlaan. De inzet van moderne communicatiemiddelen (internet en mail) wordt zeer gewaardeerd door onze bewoners. Sinds vorig jaar wordt in de communicatie ook de plantkeuzes vermeld, dit waarderen de bewoners zeer. De wetenschappelijke plantennamen worden op internet opgezocht en bewoners komen goed geïnformeerd naar de informatieavond.

Het verloop van de uitvoering

Men is over het verloop van de uitvoering positief. Een aantal bewoners van de Van Gentlaan was hierover echter ontevreden.

De kwaliteit, het eindresultaat

Over de kwaliteit van het uitgevoerde plan zijn de bewoners van de Van Gentlaan het meest tevreden met 92%. Over de kwaliteit van het uitgevoerde plan zijn onze bewoners van de Australiëlaan tevreden (60%). Over de kwaliteit van het uitgevoerde plan zijn onze bewoners van de Maaslaan ook tevreden (50%).

Vragen

Er zijn weinig vragen gekomen over de reconstructie. Bewoners die vragen hebben gesteld, zijn veelal tevreden (75%) over de afhandeling ervan.

Nakomen van afspraken

Gedurende het planproces en de uitvoering zijn er uiteenlopende afspraken gemaakt.; zoals de inrichting, plantenkeuzes, start uitvoering. Over het nakomen van deze afspraken is 83% zeer tevreden/ tevreden.

De resultaten vergeleken met voorgaande jaren

Enquête uitslagen

2005-2006

2006-2007

2007-2008

Zeer tevreden/ tevreden

Zeer tevreden/ tevreden

Zeer tevreden/ tevreden

De toegezonden informatie

92%

96%

100%

De betrokkenheid

74%

87%

83%

De uitvoering

47%

73%

88%

De kwaliteit

39%

68%

68%

De afhandeling van vragen (n.v.t. vraag)

39%

73%

75%

Het nakomen van afspraken (n.v.t. vraag)

46%

73%

83%